22.11.2017

Honda CB4 Interceptor – tuleva café racer -tuotantomalli?

Honda CB4 Interceptor Concept

Tässäkö Hondan uusi café racer? Jos tämä konseptimalli siirtyy joskus tuotantolinjalle, niin toivottavasti mahdollisimman pienin muutoksin.

Honda esitteli Milanon EICMA-näyttelyssä café racer -tyyppisen CB4 Interceptor -konseptimallin. 1000-kuutioisen nelisylinterisen Fireblade-moottorin ympärille rakennettu luomus on jo ulkoisen olemuksensa ansiosta mielenkiintoinen, mutta mielenkiintoa lisää se, että Honda on aikaisemminkin tuonut vain pienin muutoksin markkinoille aluksi konsepteina esiteltyjä malleja. Esimerkkeinä vaikkapa tänä syksynä esitelty CB1000R Neo Sports Café sekä pari vuotta aikaisemmin esitelty CRF1000L Africa Twin.

Honda CB4 Interceptor Concept

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteinen tekniikka Neo Sports Cafén kanssa

Konseptimallin ollessa kyseessä on turha odottaa valmistajan kertovan minkäänlaisia teknisiä tietoja. Hondan julkaisemista kuvista sen sijaan nähdään tarkkojakin yksityiskohtia, vaikka pienet ja vähän isommatkin yksityiskohdat saattavat vielä muuttua ennen kuin kyseessä on valmis tuotantomalli.

CB4 Interceptor on selvästi sukua juuri esitellylle CB1000R Neo Sports Café -mallille. Molempien moottorina on nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, joka perustuu CBR1000RR Firebladen voimanlähteeseen. Café racerin moottorin viritysasteen voi ennustaa osuvan CB1000R:n ja CBR1000RR:n välimaastoon.

Honda CB4 Interceptor Concept

Sporttipyörän kyseessä ollessa ketju on luonnollinen toisiovetoratkaisu. Takahaarukka on yksipuoleinen kuten Neo Sports Caféssa, ja myös runkorakenteissa on selviä yhtäläisyyksiä. Aitoon café racer -tyyliin Honda on tehnyt konseptimallistaan rehellisesti yksipaikkaisen. Jousituksena edessä ja takana on Öhlinsit ja jarruvarustuksena radiaali-Brembot ja pääsylinterinä saman valmistajan vipusuhteeltaan säädettävä RCS19. Rengasvalintana italialainen Pirelli selittyy sillä, että Interceptorin suunnittelusta vastaa Hondan Italian muotoilutoimisto.

Yhdistetty äänenvaimennin ja penkinlämmitin

Äänenvaimennin on piilotettu kokonaan satulan alle ja taakse, mikä on lämpöteknisesti haastava ratkaisu. Erillistä satulan lämmitintä tuskin tarvitsee edes Suomen ilmasto-olosuhteissa. Pakoputkisto on ulkoasultaan hyvin race-henkinen koostuen viidestä jousiliitoksella toisiinsa liitetystä osasta. Erikoinen rakenne saattaa myös viitata siihen, että tuotantomalliin tulee selkeästi yksinkertaisempi alakautta kulkeva putkisto ja vaimennin. Jalkatapit ja polkimet on Rizoman valmistamia, mutta tuotantomalliin sellaiset saa korkeintaan lisähintaan.

Pienestä katteesta huolimatta kuljettajan jalat saavat suojaa ajoviimaa vastaan tankin muotoilusta, sillä polville on muotoiltu selvät syvennykset tankin takaosaan. Tuulilasi sen sijaan on muotoiltu enemmän tyyli kuin käytännöllisyys edellä, sillä sen korkeus on vain viitisen senttimetriä. perinteisen virta-avaimen sijaan tankin etuosassa on start/stop -katkaisija.

CB1000R Neo Sports Cafén tuotantomalli esiteltiin kaksi vuotta konseptin julkistamisen jälkeen, joten syksyllä 2019 voisi olla realistista nähdä CB4 Interceptor tuotantovalmiina.

Honda CB4 Interceptor Concept

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat