22.11.2017 Ajoneuvot Honda CB4 Interceptor – tuleva café racer -tuotantomalli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässäkö Hondan uusi café racer? Jos tämä konseptimalli siirtyy joskus tuotantolinjalle, niin toivottavasti mahdollisimman pienin muutoksin. Honda esitteli Milanon EICMA-näyttelyssä café racer -tyyppisen CB4 Interceptor -konseptimallin. 1000-kuutioisen nelisylinterisen Fireblade-moottorin ympärille rakennettu luomus on jo ulkoisen olemuksensa ansiosta mielenkiintoinen, mutta mielenkiintoa lisää se, että Honda on aikaisemminkin tuonut vain pienin muutoksin markkinoille aluksi konsepteina esiteltyjä malleja. Esimerkkeinä vaikkapa tänä syksynä esitelty CB1000R Neo Sports Café sekä pari vuotta aikaisemmin esitelty CRF1000L Africa Twin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteinen tekniikka Neo Sports Cafén kanssaKonseptimallin ollessa kyseessä on turha odottaa valmistajan kertovan minkäänlaisia teknisiä tietoja. Hondan julkaisemista kuvista sen sijaan nähdään tarkkojakin yksityiskohtia, vaikka pienet ja vähän isommatkin yksityiskohdat saattavat vielä muuttua ennen kuin kyseessä on valmis tuotantomalli.CB4 Interceptor on selvästi sukua juuri esitellylle CB1000R Neo Sports Café -mallille. Molempien moottorina on nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, joka perustuu CBR1000RR Firebladen voimanlähteeseen. Café racerin moottorin viritysasteen voi ennustaa osuvan CB1000R:n ja CBR1000RR:n välimaastoon.Sporttipyörän kyseessä ollessa ketju on luonnollinen toisiovetoratkaisu. Takahaarukka on yksipuoleinen kuten Neo Sports Caféssa, ja myös runkorakenteissa on selviä yhtäläisyyksiä. Aitoon café racer -tyyliin Honda on tehnyt konseptimallistaan rehellisesti yksipaikkaisen. Jousituksena edessä ja takana on Öhlinsit ja jarruvarustuksena radiaali-Brembot ja pääsylinterinä saman valmistajan vipusuhteeltaan säädettävä RCS19. Rengasvalintana italialainen Pirelli selittyy sillä, että Interceptorin suunnittelusta vastaa Hondan Italian muotoilutoimisto.Yhdistetty äänenvaimennin ja penkinlämmitinÄänenvaimennin on piilotettu kokonaan satulan alle ja taakse, mikä on lämpöteknisesti haastava ratkaisu. Erillistä satulan lämmitintä tuskin tarvitsee edes Suomen ilmasto-olosuhteissa. Pakoputkisto on ulkoasultaan hyvin race-henkinen koostuen viidestä jousiliitoksella toisiinsa liitetystä osasta. Erikoinen rakenne saattaa myös viitata siihen, että tuotantomalliin tulee selkeästi yksinkertaisempi alakautta kulkeva putkisto ja vaimennin. Jalkatapit ja polkimet on Rizoman valmistamia, mutta tuotantomalliin sellaiset saa korkeintaan lisähintaan. Pienestä katteesta huolimatta kuljettajan jalat saavat suojaa ajoviimaa vastaan tankin muotoilusta, sillä polville on muotoiltu selvät syvennykset tankin takaosaan. Tuulilasi sen sijaan on muotoiltu enemmän tyyli kuin käytännöllisyys edellä, sillä sen korkeus on vain viitisen senttimetriä. perinteisen virta-avaimen sijaan tankin etuosassa on start/stop -katkaisija.CB1000R Neo Sports Cafén tuotantomalli esiteltiin kaksi vuotta konseptin julkistamisen jälkeen, joten syksyllä 2019 voisi olla realistista nähdä CB4 Interceptor tuotantovalmiina.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?