22.11.2017 Ajoneuvot Honda CB4 Interceptor – tuleva café racer -tuotantomalli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässäkö Hondan uusi café racer? Jos tämä konseptimalli siirtyy joskus tuotantolinjalle, niin toivottavasti mahdollisimman pienin muutoksin. Honda esitteli Milanon EICMA-näyttelyssä café racer -tyyppisen CB4 Interceptor -konseptimallin. 1000-kuutioisen nelisylinterisen Fireblade-moottorin ympärille rakennettu luomus on jo ulkoisen olemuksensa ansiosta mielenkiintoinen, mutta mielenkiintoa lisää se, että Honda on aikaisemminkin tuonut vain pienin muutoksin markkinoille aluksi konsepteina esiteltyjä malleja. Esimerkkeinä vaikkapa tänä syksynä esitelty CB1000R Neo Sports Café sekä pari vuotta aikaisemmin esitelty CRF1000L Africa Twin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteinen tekniikka Neo Sports Cafén kanssaKonseptimallin ollessa kyseessä on turha odottaa valmistajan kertovan minkäänlaisia teknisiä tietoja. Hondan julkaisemista kuvista sen sijaan nähdään tarkkojakin yksityiskohtia, vaikka pienet ja vähän isommatkin yksityiskohdat saattavat vielä muuttua ennen kuin kyseessä on valmis tuotantomalli.CB4 Interceptor on selvästi sukua juuri esitellylle CB1000R Neo Sports Café -mallille. Molempien moottorina on nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, joka perustuu CBR1000RR Firebladen voimanlähteeseen. Café racerin moottorin viritysasteen voi ennustaa osuvan CB1000R:n ja CBR1000RR:n välimaastoon.Sporttipyörän kyseessä ollessa ketju on luonnollinen toisiovetoratkaisu. Takahaarukka on yksipuoleinen kuten Neo Sports Caféssa, ja myös runkorakenteissa on selviä yhtäläisyyksiä. Aitoon café racer -tyyliin Honda on tehnyt konseptimallistaan rehellisesti yksipaikkaisen. Jousituksena edessä ja takana on Öhlinsit ja jarruvarustuksena radiaali-Brembot ja pääsylinterinä saman valmistajan vipusuhteeltaan säädettävä RCS19. Rengasvalintana italialainen Pirelli selittyy sillä, että Interceptorin suunnittelusta vastaa Hondan Italian muotoilutoimisto.Yhdistetty äänenvaimennin ja penkinlämmitinÄänenvaimennin on piilotettu kokonaan satulan alle ja taakse, mikä on lämpöteknisesti haastava ratkaisu. Erillistä satulan lämmitintä tuskin tarvitsee edes Suomen ilmasto-olosuhteissa. Pakoputkisto on ulkoasultaan hyvin race-henkinen koostuen viidestä jousiliitoksella toisiinsa liitetystä osasta. Erikoinen rakenne saattaa myös viitata siihen, että tuotantomalliin tulee selkeästi yksinkertaisempi alakautta kulkeva putkisto ja vaimennin. Jalkatapit ja polkimet on Rizoman valmistamia, mutta tuotantomalliin sellaiset saa korkeintaan lisähintaan. Pienestä katteesta huolimatta kuljettajan jalat saavat suojaa ajoviimaa vastaan tankin muotoilusta, sillä polville on muotoiltu selvät syvennykset tankin takaosaan. Tuulilasi sen sijaan on muotoiltu enemmän tyyli kuin käytännöllisyys edellä, sillä sen korkeus on vain viitisen senttimetriä. perinteisen virta-avaimen sijaan tankin etuosassa on start/stop -katkaisija.CB1000R Neo Sports Cafén tuotantomalli esiteltiin kaksi vuotta konseptin julkistamisen jälkeen, joten syksyllä 2019 voisi olla realistista nähdä CB4 Interceptor tuotantovalmiina.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen