9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Teksti Benjamin Helander Kuva Honda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eriskummallinen Clarity teki nyt tilaa paljon valtavirtaisemmalle CR-V:lle, jota voisi luonnehtia voimalinjansa perusteella vetylataushybridiksi. Honda CR-V:n vetyhybridiversio lanseerattiin alun perin jo muutama viikko sitten, mutta sen markkina-alue on edelleen yhtä pieni. Euroopassa autosta ei kannata edes haaveilla, ja "kotimarkkinoillakin" vain Yhdysvalloissa Kalifornian osavaltiossa. Sielläkin autoa myydään rajoitetusti, vain 300 kappaletta vuodessa. Vaikka saatavuus ei juurikaan kohene Hondan edelliseen vetyautosukupolveen verrattuna, uutuutta voidaan pitää rohkaisevana askeleena vetyautojen esiinmarssissa, erityisesti yhdestä tietystä syystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetyauto rimpuilee irti "outo" -vaiheestaanHonda CR-V e:FCEV poikkeaa uuden CR-V:n muista malliversioista pääpiirteissään vain vähän, ja CR-V:hän on Hondan myydyin malli maailmanlaajuisesti sekä eräs maailman myydyimmistä automalleista. Tästä voi tehdä ainoastaan sen johtopäätöksen, että vetyauto alkaa pikku hiljaa käydä läpi sitä vaihetta, jossa täyssähköautot olivat joskus kymmenisen vuotta sitten. Clarity oli ulkonäöltäänkin huomiotaherättävän futuristinen. Se tuo mieleen monet takavuosien täyssähköautot...Sen sijaan, että vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntävän auton täytyy olla kaikin puolin poikkeava ja jopa outo, se voi yhtä hyvin olla valtavirtainen. Täyssähköautot ovat jo melko täysillä tässä vaiheessa. CR-V e:FCEV (jonka mallinimi kelpaisi vaikka Suojelupoliisin päällikön tietokoneen salasanaksi) on kokonaispituudeltaan jopa seitsemän senttimetriä pidempi kuin muut CR-V:n malliversiot, ja kaikki tuo lisäpituus on tullut keulaan, jotta polttokennojärjestelmä on saatu konepellin alle paremmin mahtumaan. Keula onkin suurin ja pitkälti ainoa tapa erottaa e:FCEV ulkonäöllisesti muista CR-V -malliversioista. Tavaratila on vetyversiossa jonkin verran muita malleja pienempi. Lukuja ei ole ilmoitettu, mutta kyllä e:FCEV:nkin tavaratilalla pitäisi toimeen tulla. Kaksi kolmasosaa edellissukupolvea halvempi valmistaaHonda CR-V e:FCEV:n hinta ei ole vielä tiedossa, mutta Honda alleviivaa, että se on saanut polttokennojärjestelmän valmistuskuluista karsittua peräti kaksi kolmasosaa edeltävän Clarity -sukupolven järjestelmään verrattuna. Tätä voidaan pitää merkittävänä asiana, vaikka polttokennoautolla on edelleen matkaa polttomoottoriautojen hintatasoon, ja myös vetypolttoaineella on vielä paljon kurottavaa saavuttaakseen kilpailukyvyn fossiilisiin polttoaineisiin ja verkkovirtaan nähden. Samalla tavalla sähköauto on vuosien kehityksen jälkeen lähempänä polttomoottoriautojen hintatasoa, joskaan ei vielä pitkään aikaan samalla tasolla. CR-V e:FCEV:ssä on 92 kilowatin polttokenno sijoitettuna nokkapellin alle. Sen lomasta löytyy myös etuakselille sijoitettu yksi 130 kilowatin sähkömoottori. Vetysäiliöt on sijoitettu takapenkkien taakse ja osittain allekin. Lisäksi auton alta löytyy vielä 17,7 kilowattitunnin akusto, joka tekee e:FCEV:stä lataushybridin. Hondan vetylataushybridi yhdistää siis vedyn eli loistavan tavan varastoida energiaa sähköön eli loistavaan tapaan siirtää energiaa. Autolla voi ajaa pelkällä sähköllä hieman alle 50 kilometriä. Toinen vetysäiliöistä haukkaa vielä melko palan tavaratilasta. Vedyn tankkaushan vie vain murto-osan akun latausnopeudesta, ja täysillä vetysäiliöillä CR-V kulkee moottoritienopeuksilla arviolta 435 kilometriä - luku, joka ei ole WLTP -vertailukelpoinen. Auto painaa noin kaksi tonnia eli vajaat 400 kiloa enemmän kuin täyshybridi-CR-V. Itse vetyjärjestelmälle sataa Hondalta kehuja vielä kestävyyden sekä kylmäkäynnistysten osalta. Valmistajan mukaan uusi järjestelmä käynnistyy edeltäjäänsä reilusti rivakammin pakkaskeleillä, ja sen pitäisi olla kestävyysmielessä kaksi kertaa edeltäjäänsä lujempi. Tästä on hyvä jatkaa. Lähteet: Honda, Car and Driver Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”