9.4.2024

Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia

Kuva Honda

Eriskummallinen Clarity teki nyt tilaa paljon valtavirtaisemmalle CR-V:lle, jota voisi luonnehtia voimalinjansa perusteella vetylataushybridiksi.

Honda CR-V:n vetyhybridiversio lanseerattiin alun perin jo muutama viikko sitten, mutta sen markkina-alue on edelleen yhtä pieni. Euroopassa autosta ei kannata edes haaveilla, ja "kotimarkkinoillakin" vain Yhdysvalloissa Kalifornian osavaltiossa. Sielläkin autoa myydään rajoitetusti, vain 300 kappaletta vuodessa. Vaikka saatavuus ei juurikaan kohene Hondan edelliseen vetyautosukupolveen verrattuna, uutuutta voidaan pitää rohkaisevana askeleena vetyautojen esiinmarssissa, erityisesti yhdestä tietystä syystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vetyauto rimpuilee irti "outo" -vaiheestaan

Honda CR-V e:FCEV poikkeaa uuden CR-V:n muista malliversioista pääpiirteissään vain vähän, ja CR-V:hän on Hondan myydyin malli maailmanlaajuisesti sekä eräs maailman myydyimmistä automalleista. Tästä voi tehdä ainoastaan sen johtopäätöksen, että vetyauto alkaa pikku hiljaa käydä läpi sitä vaihetta, jossa täyssähköautot olivat joskus kymmenisen vuotta sitten.

Clarity oli ulkonäöltäänkin huomiotaherättävän futuristinen. Se tuo mieleen monet takavuosien täyssähköautot...

Sen sijaan, että vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntävän auton täytyy olla kaikin puolin poikkeava ja jopa outo, se voi yhtä hyvin olla valtavirtainen. Täyssähköautot ovat jo melko täysillä tässä vaiheessa.

CR-V e:FCEV (jonka mallinimi kelpaisi vaikka Suojelupoliisin päällikön tietokoneen salasanaksi) on kokonaispituudeltaan jopa seitsemän senttimetriä pidempi kuin muut CR-V:n malliversiot, ja kaikki tuo lisäpituus on tullut keulaan, jotta polttokennojärjestelmä on saatu konepellin alle paremmin mahtumaan.

Keula onkin suurin ja pitkälti ainoa tapa erottaa e:FCEV ulkonäöllisesti muista CR-V -malliversioista. Tavaratila on vetyversiossa jonkin verran muita malleja pienempi. Lukuja ei ole ilmoitettu, mutta kyllä e:FCEV:nkin tavaratilalla pitäisi toimeen tulla.

Kaksi kolmasosaa edellissukupolvea halvempi valmistaa

Honda CR-V e:FCEV:n hinta ei ole vielä tiedossa, mutta Honda alleviivaa, että se on saanut polttokennojärjestelmän valmistuskuluista karsittua peräti kaksi kolmasosaa edeltävän Clarity -sukupolven järjestelmään verrattuna. Tätä voidaan pitää merkittävänä asiana, vaikka polttokennoautolla on edelleen matkaa polttomoottoriautojen hintatasoon, ja myös vetypolttoaineella on vielä paljon kurottavaa saavuttaakseen kilpailukyvyn fossiilisiin polttoaineisiin ja verkkovirtaan nähden. Samalla tavalla sähköauto on vuosien kehityksen jälkeen lähempänä polttomoottoriautojen hintatasoa, joskaan ei vielä pitkään aikaan samalla tasolla.

CR-V e:FCEV:ssä on 92 kilowatin polttokenno sijoitettuna nokkapellin alle. Sen lomasta löytyy myös etuakselille sijoitettu yksi 130 kilowatin sähkömoottori. Vetysäiliöt on sijoitettu takapenkkien taakse ja osittain allekin. Lisäksi auton alta löytyy vielä 17,7 kilowattitunnin akusto, joka tekee e:FCEV:stä lataushybridin.

Hondan vetylataushybridi yhdistää siis vedyn eli loistavan tavan varastoida energiaa sähköön eli loistavaan tapaan siirtää energiaa. Autolla voi ajaa pelkällä sähköllä hieman alle 50 kilometriä.

Toinen vetysäiliöistä haukkaa vielä melko palan tavaratilasta.

Vedyn tankkaushan vie vain murto-osan akun latausnopeudesta, ja täysillä vetysäiliöillä CR-V kulkee moottoritienopeuksilla arviolta 435 kilometriä - luku, joka ei ole WLTP -vertailukelpoinen. Auto painaa noin kaksi tonnia eli vajaat 400 kiloa enemmän kuin täyshybridi-CR-V.

Itse vetyjärjestelmälle sataa Hondalta kehuja vielä kestävyyden sekä kylmäkäynnistysten osalta. Valmistajan mukaan uusi järjestelmä käynnistyy edeltäjäänsä reilusti rivakammin pakkaskeleillä, ja sen pitäisi olla kestävyysmielessä kaksi kertaa edeltäjäänsä lujempi. Tästä on hyvä jatkaa.

Lähteet: Honda, Car and Driver

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat