1.6.2019 Liikenne Liikennevakuutuskeskus: Kaista-avustin yhtä merkittävä, kuin turvavyö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parhaillaan kaista-avustimen yleistymisen merkittävyys olisi verrattavissa turvavyön yleistymiseen. Kaista-avustimen avulla neljännes kaistalta ulosajautumisesta johtuvista kuolonkolareista voitaisiin estää. Liikennevakuutuskeskus julkaisi Turvallisesti liikenteessä -blogissa tutkimuksen, kuinka kaista-avustin olisi vaikuttanut vuosina 2014–2016 kuolemaan johtaneissa suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksissa. Kohteeksi on valittu kyseiset onnettomuudet, koska juuri niissä kaista-avustin olisi voinut vaikuttaa.Kaista-avustin on turvajärjestelmä, joka pyrkii pitämään auton oikealla kaistalla, tarvittaessa kulkusuuntaan puuttumalla.Tätä ei tule sekoittaa kaistavahtiin, joka ainoastaan varoittaa kuljettajaa kaistalta poistumisesta.Onnettomuustutkinta-aineiston avulla arvioitiin tapauskohtaisesti, olisiko kaista-avustin voinut estää onnettomuuden. Tulokseksi saatiin, että kaista-avustin olisi voinut estää 27 prosenttia tutkituista onnettomuuksista, eli joka neljännen kaistalta ulosajautumisesta johtuneista kuolonkolareista.Blogin kirjoittaneen Roni Utriaisen mukaan on vaikeaa keksiä, mikä muu nykyajan turvajärjestelmä voisi estää yhtä suuren osan kuolemista. Kaista-avustimen yleistyminen kaikkiin autoihin vastaisi merkittävyydeltään turvavyön yleistymistä.Tapauksissa, joissa kaista-avustin ei olisi voinut estää onnettomuutta, oli yleisimmin kyse kuljettajan toimintaan liittyvistä tekijöistä, sekä kaistamerkintöjen kuluneisuudesta, puuttumisesta tai lumeen peittymisestä. Kuljettajaan liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi sairaskohtaukset ja tarkoitukselliset onnettomuudet. Kaista-avustin nimensä mukaisesti on ainoastaan ajamista tukeva järjestelmä, mutta kuljettajalla on yhä vastuu ajamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaista-avustin tekee tuloaanKaista-avustin ei ole vielä yleinen turvavaruste Suomen teillä liikkuvissa autoissa. Tutkimustulosten perusteella on toivottavaa, että kaista-avustimia lisättäisiin autoihin autovalmistajien toimesta ja automyyjät opastaisivat asiakkaita kaista-avustimen hyödyistä.Merkittäväksi tekijäksi tutkimuksessa muodostui väylien kunnossapito. Kaista-avustimen toiminta edellyttää kaistamerkintöjen näkyvyyttä, joten talviaikana teiden ja katujen oikea-aikainen auraus on tärkeää. Kuluneita tai muuten puutteellisia kaistamerkintöjä tulisi myös uusia nopeammin.Lähteet: Liikennevakuutuskeskus, Onnettomuustietoinstituutti Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja