15.10.2023 Matkailu Huolestuttava ilmiö lentomatkustamisessa – häiriökäyttäytymiset lisääntyneet huomattavasti parin viime vuoden aikana lennoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin mukaan ilmiö on nähtävissä Suomen lisäksi kansainvälisesti. Jokaisen lentokoneeseen astuvan tai jo lentokentälle saapuvan pitäisi tietää, että häiriköinnille on nollatoleranssi. Kuka yrittää avata koneen oven kesken lennon, kuka onnistuu siinä, kuka ei suostu istumaan paikalleen lennon lähtiessä, kuka ilmoittaa kantavansa pommivyötä ja kenen käsimatkatavaroista luikahtaa karkuun kanssamatkustajien iloksi murmeli? Matkustajalentojen häiriökäyttäytymiset päätyvät helposti otsikoihin, eivätkä suotta. Lentämisessä turvallisuus otetaan äärimmäisen vakavasti, eikä häiriköinnille ole sijaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNouseva trendiVuodet 2021, 2022 ja 2023 ovat olleet kansainväliselle lentoliikenteelle hurjatahtista elpymisen aikaa covidin alhoista, mutta samaan aikaan päätään on nostanut ikävämpi ilmiö. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan on nimittäin niin, että ilmoitukset häiriköivistä matkustajista Suomessa tai suomalaisissa ilma-aluksissa yli kaksinkertaistuivat vuosina 2021 ja 2022 vuosien 2019 ja 2020 tasoon nähden. Kuluvana vuonna ilmiö näyttäisi jatkuvan samansuuntaisena.Tyypillisin häiriötilanne lennolla on verbaalista häirintää kanssamatkustajia tai matkustamohenkilökuntaa kohtaan, turvaohjeiden noudattamatta jättämistä sekä liiallista päihtymystä. Myöskään tupakointikielto lentokoneissa ei ole näyttänyt menneen edelleenkään kaikille jakeluun. Tupakoida ei saa lennon missään vaiheessa eikä missään osassa konetta. Kansainvälinen ilmailulaki kieltää tupakoinnin lentokoneessa, ja sitä ovat sitoutuneet noudattamaan kaikki lentoyhtiöt.- Jokainen matkustaja on itse vastuussa omasta käyttäytymisestään lentoasemalla ja lentokoneessa sekä sen mahdollisista seuraamuksista. Häiriköivä käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää. Lentoyhtiön turvallisuusohjeiden ja matkustamoon liittyvien sääntöjen noudattaminen on välttämätöntä sujuvan ja turvallisen matkan varmistamiseksi, painottaa Traficomin ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen.Häiriköitsijää ei taputeta olalleLennolla häiriköitsijän ojentamisesta vastaa ensisijaisesti ilma-aluksen päällikkö eli koneen kapteeni, mutta ilmaliikenteen häiritsemisellä on myös oikeudellisia seuraamuksia.- Häiriköivä matkustaja ei yleensä ymmärrä, miten merkittäviä taloudellisia seurauksia hänen toiminnallaan saattaa olla lentoyhtiölle esimerkiksi, jos lento viivästyy. Viivästykset saattavat johtaa muille matkustajille maksettaviin korvauksiin, jatkolentojen järjestelyihin, henkilöstön työaikaan liittyviin järjestelyihin ja niin edelleen, Jari Pöntinen jatkaa.Teon vakavuudesta riippuen sekä lentoyhtiö että oikeuslaitos voivat rangaista häirikköä. Seurauksena voi olla sakkoja tai maksimitapauksessa jopa vankeutta. Lentoyhtiöt puolestaan voivat esittää isojakin korvausvaatimuksia ja asettaa matkustajan matkustuskieltoon.Käyttäytymistään kannattaa miettiä erityisen tarkkaan, mikäli matkustaa yhtään konservatiivisemmissa kulttuureissa. Esimerkiksi Dubaissa, Dohassa tai Singaporessa ilmaliikenteen häirintä vaikkapa päihtyneenä saatetaan nähdä vielä muutamaa astetta paheksuttavampana kuin taas täällä Pohjois-Euroopassa, ja seuraukset voivat olla sen mukaiset.Onhan kuitenkin niin, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle meistä asiallinen käytös lentomatkustuksessa on itsestään selvyys. Joka tapauksessa meidänkin, jotka emme koe millään tavalla kuuluvamme tämän uutisen kohderyhmään, on hyvä vähentää omaa matkustusstressiä esimerkiksi suunnittelemalla reissun vaiheet etukäteen, saapumalla lentokentälle hyvissä ajoin sekä varmistamalla, että mahdollisesti mukana matkustavat perheen pienimmät tuntevat samat säännöt.Vielä yksi asia, jonka Traficom nostaa esille, on yksinkertaisesti se, ettei millään turvallisuusuhkaan - kuten vaikkapa pommiin - viittaavalla saa missään nimessä vitsailla, sillä henkilökunnan on otettava kaikki sellainen äärimmäisen vakavasti.Lähde: Traficom Kuvat: Traficom, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa