13.5.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – 2004 Mazda MX-5 Coupé tekee peltikatosta keräilykohteen Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleensä autojen avomallit ovat harvinaisempia, mutta Mazda MX-5:n kohdalla keräilykohde löytyy metallikattoisesta Roadster Coupésta. Vuonna 1989 automarkkinoille saapunut Mazda MX-5 oli japanilaisvalmistajalta hiukan rohkea pelinavaus, mutta klassisten brittiroadstereiden mallista kopioitu avoauto löysi nopeasti paikkansa. Auto yhdisti kompaktin koon, avoautoilun ja hyvän arkikäytettävyyden. Toisaalta ajamisesta innostuneille Mazda MX-5 tarjosi kevyen takavetoauton, joka kommunikoi tekemisistään nopeuksissa, joissa ei yleensä joudu vielä kovin suuriin vaikeuksiin.Ensimmäinen mallipolvi tunnetaan korikoodilla NA ja se on ollut suosittu harrastealusta yksinkertaisen tekniikkansa ja keveytensä vuoksi. Yhdysvalloissa MX-5:ttä kutsutaan kauppanimellä Miata ja Japanissa nimikkeenä oli alussa Eunos Roadster.Vuonna 1997 saapui tämän jutun kannalta merkittävä toinen mallisukupolvi, koodiltaan NB, ja 2005 markkinoille saapui kolmas mallipolvi NC.Tällä hetkellä menossa on ND-mallipolvi ja vuosien aikana Mazdan kilpakumppanit ovat yksi toisenssa jälkeen heittäneet pyyhkeen kehään. Kompakteja ja kevyitä ajajan autoja, saati avoautoja, ei enää juuri ole markkinoilla. Jäämme odottamaan jatkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2004 Mazda MX-5 Roadster CoupéAivan NB-korimallin loppuhetkiin osuu tämänkertainen huutokauppa-automme. Roadster Coupéksi nimetty kovakattoinen MX-5 tehtiin Japaniin Mazdan kotimarkkinoille ja tuotantomäärä jäi 179 autoon. Kori täytyi suunnitella osin uudelleen kattoa ajatellen. Jäykemmän rakenteen vastineeksi auto sai 10 kilogrammaa lisäpainoa.Myytävä vuoden 2004 auto kuuluu Roadster Coupén harvinaisempaan alalajiin, sillä autoista vain 63 tehtiin Type S -varustelulla. Auto myytiin aluksi Japaniin, mutta se on sittemmin tuotu Puolaan. Auto ei ole rekisterissä, mutta se on tullattu EU:hun. Myyjän mukaan autossa ei ole havaittuja vikoja. Puolassa autoon on tehty öljynvaihtohuolto ja sitä aiemmat huollot on tehty Japanissa. Autolla on ajettu 81 153 km ja jakohihna on vaihdettu 51 647 km kohdalla.Keulan alla on 1,8-litrainen vapaasti hengittävä neloskone, jonka 160 hevosvoimaa ei kuulosta paljolta, mutta vauhti on riittävää auton sirouden ansiosta. Kuusivaihteinen manuaali, takaveto ja lukkotoiminnolla varustettu tasauspyörästö kruunaavat voimalinjan.Sunlight Silver Metallic maalipinta on erinomaisessa kunnossa, vaikka siinä on pieni painauma takapuskurissa, hiukan karkeaa pintaa matkustajan puolen etulokasuojassa ja joitain jälkiä peileissä ja takaluukussa. Väri jatkuu osin auton sisäpuolella.Matkusamo on erinomaisessa kunnossa. Poikkeuksena pieni jälki keskikonsolissa, hanskalokeron pieni naarmu ja kattoverhoilussa oleva lähes huomaamaton tahra. Japanin kotimarkkinoiden autona ohjaus tapahtuu oikealta puolen.16-tuumaiset vanteet on varustettu Kumho Ecsta -renkailla. Autossa on Eibachin madallusjouset. Tehdasvarusteita on ilmastointi, sähköikkunat ja CD-soitin. Auton mukana tulee ohjekirja, huoltokirja, vararengas sekä kaksi avainta.Jos kiinnostuskiikareilla haluaa bongata keräiltävän Mazda MX-5:n, on kovakattoinen Roadster Coupé yksi harvinaisimmista. Autosta ei kannata alhaisen valmistusmääränsä takia tehdä harrasteprojektia, mutta alkuperäiskuntoiseen sunnuntaikruisailuun auto sopii. Lähivuosina autolle löytynee paikka myös harrasteautotapahtumista.Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla ’70 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”