13.5.2023

Huutokauppahelmet – 2004 Mazda MX-5 Coupé tekee peltikatosta keräilykohteen

Mazda MX-5 Roadster Coupé umpikatto kovakatto peltikatto Miata Eunos

Yleensä autojen avomallit ovat harvinaisempia, mutta Mazda MX-5:n kohdalla keräilykohde löytyy metallikattoisesta Roadster Coupésta.

Vuonna 1989 automarkkinoille saapunut Mazda MX-5 oli japanilaisvalmistajalta hiukan rohkea pelinavaus, mutta klassisten brittiroadstereiden mallista kopioitu avoauto löysi nopeasti paikkansa. Auto yhdisti kompaktin koon, avoautoilun ja hyvän arkikäytettävyyden. Toisaalta ajamisesta innostuneille Mazda MX-5 tarjosi kevyen takavetoauton, joka kommunikoi tekemisistään nopeuksissa, joissa ei yleensä joudu vielä kovin suuriin vaikeuksiin.

Ensimmäinen mallipolvi tunnetaan korikoodilla NA ja se on ollut suosittu harrastealusta yksinkertaisen tekniikkansa ja keveytensä vuoksi. Yhdysvalloissa MX-5:ttä kutsutaan kauppanimellä Miata ja Japanissa nimikkeenä oli alussa Eunos Roadster.

Mazda MX-5 Roadster Coupé umpikatto kovakatto peltikatto Miata Eunos

Vuonna 1997 saapui tämän jutun kannalta merkittävä toinen mallisukupolvi, koodiltaan NB, ja 2005 markkinoille saapui kolmas mallipolvi NC.

Tällä hetkellä menossa on ND-mallipolvi ja vuosien aikana Mazdan kilpakumppanit ovat yksi toisenssa jälkeen heittäneet pyyhkeen kehään. Kompakteja ja kevyitä ajajan autoja, saati avoautoja, ei enää juuri ole markkinoilla. Jäämme odottamaan jatkoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2004 Mazda MX-5 Roadster Coupé

Aivan NB-korimallin loppuhetkiin osuu tämänkertainen huutokauppa-automme. Roadster Coupéksi nimetty kovakattoinen MX-5 tehtiin Japaniin Mazdan kotimarkkinoille ja tuotantomäärä jäi 179 autoon. Kori täytyi suunnitella osin uudelleen kattoa ajatellen. Jäykemmän rakenteen vastineeksi auto sai 10 kilogrammaa lisäpainoa.

Mazda MX-5 Roadster Coupé umpikatto peltikatto

Myytävä vuoden 2004 auto kuuluu Roadster Coupén harvinaisempaan alalajiin, sillä autoista vain 63 tehtiin Type S -varustelulla. Auto myytiin aluksi Japaniin, mutta se on sittemmin tuotu Puolaan. Auto ei ole rekisterissä, mutta se on tullattu EU:hun. Myyjän mukaan autossa ei ole havaittuja vikoja. Puolassa autoon on tehty öljynvaihtohuolto ja sitä aiemmat huollot on tehty Japanissa. Autolla on ajettu 81 153 km ja jakohihna on vaihdettu 51 647 km kohdalla.

Mazda MX-5 Roadster Coupé umpikatto peltikatto

Keulan alla on 1,8-litrainen vapaasti hengittävä neloskone, jonka 160 hevosvoimaa ei kuulosta paljolta, mutta vauhti on riittävää auton sirouden ansiosta. Kuusivaihteinen manuaali, takaveto ja lukkotoiminnolla varustettu tasauspyörästö kruunaavat voimalinjan.

Sunlight Silver Metallic maalipinta on erinomaisessa kunnossa, vaikka siinä on pieni painauma takapuskurissa, hiukan karkeaa pintaa matkustajan puolen etulokasuojassa ja joitain jälkiä peileissä ja takaluukussa. Väri jatkuu osin auton sisäpuolella.

Matkusamo on erinomaisessa kunnossa. Poikkeuksena pieni jälki keskikonsolissa, hanskalokeron pieni naarmu ja kattoverhoilussa oleva lähes huomaamaton tahra. Japanin kotimarkkinoiden autona ohjaus tapahtuu oikealta puolen.

Mazda MX-5 Roadster Coupé umpikatto peltikatto

16-tuumaiset vanteet on varustettu Kumho Ecsta -renkailla. Autossa on Eibachin madallusjouset. Tehdasvarusteita on ilmastointi, sähköikkunat ja CD-soitin. Auton mukana tulee ohjekirja, huoltokirja, vararengas sekä kaksi avainta.

Jos kiinnostuskiikareilla haluaa bongata keräiltävän Mazda MX-5:n, on kovakattoinen Roadster Coupé yksi harvinaisimmista. Autosta ei kannata alhaisen valmistusmääränsä takia tehdä harrasteprojektia, mutta alkuperäiskuntoiseen sunnuntaikruisailuun auto sopii. Lähivuosina autolle löytynee paikka myös harrasteautotapahtumista.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat