28.6.2025

Huutokauppahelmet: Aixam Mega Tjaffer 4×4 ’97

Kuva Huutokaupat.com

Mikä kumma on Tjaffer? Äkkiseltään tämä keksintö näyttää pyörät alleen saaneelta lujitemuoviselta veneeltä, muovisine ikkunoineen ja kaksivärimaalauksineen. Kyseessä on kuitenkin nelivetoinen ranta-auto.

Ranskalaisen Aixamin valmistama Mega Tjaffer on ikään kuin modernimpi vastine Citroën Meharille tai Renault Rodeolle: huoleton avonainen kottero rannalla ja pikkuteillä ajeluun. Aixam tunnetaan Suomessa erityisesti mopoautoista, mutta kuten kuvasta näkyy, on 1980-luvun alussa perustettu Aixam-Mega rakentanut isompiakin laitteita. Autohullut muistanevat mielettömän Mega Track -superauton, jossa oli Mercedeksen kuusilitrainen, keskelle sijoitettu V12-moottori ja neliveto. Näitä valmistui kuusi kappaletta, joista kaksi on nykyisin Aixamin hallussa Aix-les-Bainsissa.

Neliveto on tämä Tjafferkin. Se perustuu siis Citroën AX:n tekniikkaan, josta on riisuttu pois kaikki tarpeeton, mutta jäljelle on jätetty kojelauta, ratti ja nelivetojärjestelmä. Niiden ympärille on kasattu jännittävän näköinen lujitemuovikori pyöreillä ajovaloilla ja hieman lumikolaa muistuttavalla konepeitolla. Moottori on 75-hevosvoimainen, 1.4-litrainen TU-neloskone, joka kiidätti jo muutenkin kevyttä AX:ää reippaasti, saati sitten muovikuorista ranta-autoversiota.

Tjafferia sai myös etuvetoisena ja dieselinä, mukaillen AX:n voimalinjatarjontaa, mutta neliveto lienee näistä paras vaihtoehto. Kaksiosainen katto, ovet, takasivut, jopa kojelauta on purettavissa pois tarpeen mukaan, riippuen kuinka paljon hiekkaa auton sisälle haluaa.

Huutokaupat.comissa keskiviikkoon 2.7. mennessä myytävä punavalkoinen, 1997-mallinen Tjaffer on varmasti Suomen ainut. Se on aikoinaan kuulunut hollantilaisen merkkikerhon vetäjälle, jolta auto on ostettu Suomeen ja rekisteröity täällä vuonna 2019. Katsastus on voimassa ensi kevääseen ja kesäkäytössä ollut Tjaffer pelaa myynti-ilmoituksen mukaan muitta mutkitta. Jo nelivetoinen tavallinen AX on Suomessa melkoinen harvinaisuus, joten tämä laite on kieltämättä Suomi-kilvissä ainutlaatuinen hankinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat