5.6.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 155 V6 TI ITC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FIA:n vakioautot elivät kulta-aikaansa 80- ja 90-luvuilla. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa kautensa kiistatonta kärkipäätä. Vuodesta 1992 aina vuoteen 1996 saakka Alfa Romeon 155 edusti merkkiä vakioautosarjojen eliittiä vastaan maailman kovimmilla kilparadoilla. Kansainvälisen autoliiton vakioautojen ykkösluokkaan (FIA Class 1 Touring Car) luokitettu Alfa onnistui napsimaan voittoja käytännössä jokaisessa sarjassa johon sillä osallistuttiin. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa tuon kehityksen kärkeä.Jokainen 155 kilpa-auto rakennettiin putkirungon ja hiilikuituisen turvarakenteen ympärille ohuesta pellistä. Näkyvä pinta toimi vain kosmeettisena kuorena tuolle jykevälle kolarirakenteelle. Viimeiseksi jäänyt 155 V6 TI ITC nautti monista edeltäjiensä ominaisuuksista. Jousitusratkaisu on täysin eriävä katuautosta ja valtavat jäähdytetyt jarrut napattiin sellaisenaan kauden 1995 autosta. Sen sijaan Xtrac kehitti viimeiselle vuodelle uuden kuusipykäläisen lavoilla varustetun sekventiaalivaihteiston. Vaatimuksina olivat myös lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmä ja neliveto. Ehkä mielenkiintoisimpana seikkana V6 TI ITC sai uuden moottorin kevennetyllä lohkolla, 90-asteen sylinterikulmalla ja pneumaattisella venttiilinohjauksella. Tämä viimeisen kehitysaskeleen 690RC-moottori lauloi käyntinopeudella 11 900 kierrosta minuutissa tarjoten ilmoitetut 490 hevosvoimaa. Auto kulki yli 300 kilometriä tunnissa, josta ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutettiin 2,5 sekunnissa. Tuon moottorin esittelyn jälkeen 155 ITC nappasikin paalupaikan puolissa lopuista kilpailuista joihin se osallistui, yhdeksän kilpailun nopeinta kierrosta ja kahdeksan osakilpailuvoittoa. Tämän dramaattisen käänteen seurauksena Alfa Romeo ohitti vielä Mercedes-Benzin valmistajien mestaruustaistossa ja tehdaskuljettaja Alessandro Nannini repäisi itsensä kuudennelta sijalta kolmanneksi kuljettajien kokonaistaulukossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1996 Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby’sHuutokaupattava vuoden 1996 Alfa Romeo 155 V6 TI ITC -yksilö on kori 005, jota ajettiin myös samalla kilpanumerolla Alfa Corse-Martini -tehdastallin kuljettajan Nicola Larinin toimesta – muun muassa paalulle Magny-Coursissa ja Mugellossa. Larini saavutti samalla autoyksilöllä myös voitot Interlagosissa ja Mugellossa. Kauden 1996 jälkeen se palasi Alfa Corsen haltuun ja muutaman yksityisen omistajan kautta vuonna 2018 nykyiselle omistajalle. Hänen mukanaan auto kulkeutui Saksaan. Heinäkuussa 2018 hän palkkasi merkkiin erikoistuneen, Saksan Irschenbergissä sijaitsevan, Scuderia Gran Tourismon valmistelemaan auton DTM-klassikkosarjaa varten ja myös pitämään sen kilpailukuntoisena. Kuittien mukaan tuon työn loppulasku oli yli 350 000 euroa seuraavan viiden vuoden ajalta. Tavoitteena oli säilyttää auton patina ja alkuperäiset osat, sillä näitä kun ei voi ostaa rahallakaan. Näin ollen Larinin alkuperäinen istuin sekä ratti ovat yhä autossa. Upeasti entisöity auto voitti ensiesiintymisensä klassikkoluokassa Norisringillä 7. heinäkuuta 2019 ja myöhemmin sijoittui muun muassa Lausitzringillä neljänneksi. Tämä sama autoyksilö esiintyi myös Davide Cironin videolla, joka kuvattiin Modenan radalla.Maaliskuussa 2020 auton moottori ja vaihteisto kunnostettiin ja testattiin penkissä, jotta Alfa Corsen vaatimukset varmasti tuli täytetyksi. Kilpahistorialla varustettu Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa Martini-värityksellään vakioautosarjojen ikoneja. Tätä tukee myös 700 000 - 800 000 euron alustava hinta-arvio.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Stephan Bauer/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro ’86 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo ’91 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla