28.12.2024

Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro ’84

Kuva RM Sotheby's

Yksi 164 valmistuneesta tieliikennekäyttöön varustellusta "pätkämallin" Audi Sport quattrosta huutokaupataan tammikuussa. Autolla on amerikkalaista kilpailuhistoriaa vyöllään.

Ralliauton ajamisesta saa varmasti varsinaiset adrenaliinikiksit, sitä emme epäile. Mutta mitä jos ajaminenkaan itsessään ei riitä? Eräällä amerikkalaisella Audi-kuskilla oli tapana hypätä lentokoneesta ennen viivalle asettumista.

Beddorin perheellä oli aikoinaan viisi Audi Sport quattroa, automallia jota ei edes virallisesti myyty Yhdysvaltain markkinoilla. Isä Frank Beddor oli perustamassa Amerikan Audi-kerhoa ja Audin erikoisauto-osaston kautta Beddorin oli mahdollista tilata pätkä-quattroja kilpailutarkoituksiin. Nyt huutokaupattava valkoinen yksilö laivattiin Yhdysvaltoihin vuoden 1985 loppupuolella ja sen voimanlähteen kävi läpi Audi Sportin Heinz Lehmann. Lehmann ehosti viisisylinterisen koneen kannen virtauksia, vaihtoi nokat kireämpiin, imu- ja pakosarjat sekä moottorinohjauksen parempiin.

Lopputulos uusitun turbon myötä oli 435 hevosvoimaa, eli yli 130 hepan loikka alkuperäisiin teholukemiin nähden. Vaihdelaatikkoon vaihdettiin järeämmät synkrot ja lyhyemmät välitykset, sillä alustanumeron 5035 Sport quattrolla oli tarkoitus ajaa mäennousukisoja. 5035 toimitettiin tehtaalta tornadonpunaisena, mutta Beddor maalautti auton alppivalkoiseksi, jotta se erottuisi punaisista Ferrareista. Audin tehtävänä kun oli näyttää Ferrari-kerhon kisoissa F40’ille ns. närhen munat.

1990-luvun alkupuolella Frankin poika Steve Beddor ajoi keskilännen mäennousukisoja valkoisella Audilla, niin että ennen kilpailua Steve hyppäsi lentokoneesta laskuvarjon kanssa. Steve rikkoi vuonna 1992 rataennätyksen Virginia Cityssä laskeuduttuaan taivaalta suoraan lähtöviivalle ja loikattuaan Audin puikkoihin, päihittäen itse kisoissa kaksi Ferrari F40:a. Autoa nimitettiin tuolloisessa kilvanajoskenessä "F40 Killeriksi".

Tämä Sport quattro huutokaupataan Arizonan Phoenixissa tammikuun 24. päivänä. Auto on täydellisessä iskussa ja sen valkoinen Recaro-nahkasisusta on huomattavasti siistimpi, kuin mitä kilpailuhistoria antaisi ymmärtää. Mittarissa tosin onkin vasta 23 tuhatta mailia. Turvakaaret ja alkuperäiset viritysosat ovat yhä paikallaan, muistuttamassa kunnian vuosista. Kauppahinnan on arveltu nousevan yli 450 000 euron.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat