4.11.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Avions Voisin C14 ’Chartre’ on art decon ja kuosien juhlaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avions Voisin loi upeimmat autonsa 1920-luvun molemmin puolin. Myynnissä oleva C14 'Chartre' juhlistaa art decoa eikä todellakaan ymmärrä harmaiden sisustojen päälle. Ranskalainen Gabriel Voisin jäi ehkä pieneen rooliin autonvalmistuksen historiassa, sillä hänen uransa rajoittui maailmansotiin. Ensimmäiseen maailmansotaan asti ilmailupioneeri jatkoi veljensä Charlesin kanssa perustettua lentokonetehdasta, mutta sodan jälkeen Gabriel hylkäsi ilmailun ja siirtyi autojen pariin. Vuosien 1919–1939 välisenä aikana Avions Voisin valmistikin aikakautensa mestariteoksia, sillä upeat autoluomukset henkivät art decon ja insinööritaitojen kauneutta samassa paketissa.Autoissa suosittiin perinteistä vaunutyyliä, vaikka niissä kokeiltiin itsekantavaa korirakennetta, keskeistä painonjakaumaa, keveitä rakenteita ja muita mielenkiintoisia ratkaisuja. Avions Voisinin moottorikokeiluissa nähtiin muun muassa kaksitoistasylinterinen rivikone(!) sekä seitsemänsylinterinen tähtimoottori.Toisen maailmansodan jälkeen Avions Voisin päätyi mutkien kautta osaksi nykyistä Safran Aircraft Enginesiä, entistä SNECMA:a. Gabriel Voisin suunnitteli tuon jälkeen Citroën 2CV:täkin kevyemmän Biscooter-miniauton, joka sai jonkinlaisen valmistustarinan Espanjassa nimellä Biscúter.Maailmalta löytyy myös joitakin Avions Voisinin valmistamia elementtitaloja, sillä yhtiö kokeili metallirunkoisten valmistalojen rakentamista 1920-luvulla.Ehkä pisin perintö Avions Voisinista jäi kuitenkin henkilökunnan kautta. 1930-luvulla yhtiö suositteli nimittäin Louis Renaultille erään nuoren insinöörin palkkaamista, sillä Voisin ei pystynyt enää takaamaan palkanmaksua. Insinööri kuitenkin meni töihin Citroënille, jossa hän oli mukana Traction Avantin, 2CV:n ja DS:n kehitystyössä. Kyseessä oli André Lefébvre, jota on pidetty joskus myös toimivan etuvedon kehittäjänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1931 Avions Voisin C14 'Chartre'Avions Voisin C14 oli valmistuksessa vuosina 1926–1932. Kyseessä oli yksi ranskalaismerkin menestyneemmistä automalleista, jonka valmistusmäärä vaihteli lähteestä riippuen 1 700 ja 4 000 auton välillä. Moottorina oli 2,3-litrainen kuusisylinterinen Knight-tyyppinen luistiventtiilimoottori. Lisäksi autossa oli ylivaihteella varustettu vaihteisto, sähköstartti ja jarrutehostin.Huutokaupattavan yksilön tekee erikoiseksi sen 'Chartre'-kori, joita on saatettu valmistaa ehkä jopa vain kaksin kappalein. Matala, terävälinjainen ja sisältä värikäs auto erottuu massasta koska tahansa. Pitkäksi autoksi käytössä on vain kaksi ovea, antaen autolle hiukan uhkaavankin olemuksen.1930 valmistettu kori numero 28599 rekisteröitiin 1932, mutta sen jälkeen autosta ei tiedetä juuri mitään. 1965 sen löysi Voisinien asiantuntija Yves Daimler iäkkään rouvashenkilön ladosta. Auto entisöitiin ja sen seuraava omistaja Montpellierin alueella ajoi autolla jopa rallia. Lähes 40 vuoden jakson jälkeen auto huutokaupattiin 2004.Auton entisöi tunnettu Avions Voisin -keräilijä Philipp Moch ja auto palautettiin concours-tasolle 2004–2006. Auto palautettiin vihreän kauden jälkeen alkuperäiseksi mustaksi ja sisustan Paul Poiret -kuosista löydettiin tarpeeksi, jotta kangasartesaani pystyi luomaan autoon uuden sisustan kangaspuiden avulla. Entisöinnin tuloksena autolla voitettiin 2006 Pebble Beachin luokka "Voisin 1927–1933". Auto myytiin 2008, jolloin sitä myös remontoitiin taka-akseliston ja jousituksen osalta.Nykyinen omistaja sai auton haltuunsa 2011, jonka jälkeen auto on saanut palkintoja muun muassa 2015 Chantilly Arts & Elegancessa ja 2019 Goodwood Festival of Speedissä.Auto numero 28 599 on erinomaisessa kunnossa oleva osa 1930-luvun autohistoriaa. RM Sotheby'sin Lontoon huutokaupassa listattu Avions Voisin C14 'Chartre' on hinta-arvioltaan 250 000 ja 350 000 punnan (287 000 – 403 000 euron) luokassa.Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën ’Traction Avant’ -53 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa