9.10.2021

Huutokauppahelmet – BMW 635 CSi

Huutokauppahelmi: BMW 635 CSi – RM Sotheby’s

Baijerilaisvalmistajan klassikko-coupé on aina haluttava tuote. BMW 635 CSi edusti esittelynsä aikaan mallistonsa sporttisuuden huippua.

Tehtaan tunnuksen E24 tunteva 6-sarja esiteltiin virallisesti Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1976, vaikka tuotanto oli ehditty aloittaa jo edellisen vuoden puolella. Kyseessä oli kauniin E9-mallin henkinen jatkaja. BMW 635 CSi esiteltiin vuonna 1978 tuomaan 6-sarjan vaihtoehtojen sekaan lisää sporttisuutta. 

1986 BMW 635 CSi – RM Sotheby’s

Litratilavuutta kasvattamalla uusi 635 CSi kaappasi malliston tehokkaimman mallin tittelin 633 CSi:ltä. Uutuuden vapaasti hengittävä kuusisylinterinen rivimoottori (M30B35LE) oli tilavuudeltaan lähes 3,5 litraa ja tuotti 160 kilowattia (218 hv) tehoa sekä 304 newtonmetriä vääntöä. 

Samaa moottoria, jota toisinaan kutsutaan myös tunnuksella M90, sai hyödyntää myös alkuperäinen E12-korin BMW M535i. Tarinan mukaan lohko olisi sama kuin maineikkaassa M88-moottorissa, jota keskimoottorinen BMW M1 hyödynsi aina kilpaversioita myöden. 

Toki BMW 635 CSi jäi vain väliakaiseksi lippulaivaksi, sillä myös kuutossarja sai vuonna 1984 M-mallin. Se taas oli juurikin edellä mainittua 24-venttiilistä M88-moottoria käyttänyt M635 CSi. 

1986 BMW 635 CSi – RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1986 BMW 635 CSi – RM Sotheby’s

Katse suuntaa lokakuun Open Roads -huutokauppatapahtumaan, jota käydään 6. - 13.10. eli huutaminen on jo käynnissä. Tarjolla oleva vuosimallin 1986 BMW 635 CSi sijaitsee Hampurissa. Auto toimitettiin ensimmäiselle omistajalleen Sveitsiin 20. maaliskuuta 1986.  

Alkuperäiseen varustelistaukseen on merkitty väriksi valkoinen (Alpine White) ja sisätiloihin tumma (Buffalo Anthrazit) nahkaverhoilu.  Tämä yksilö on varusteltu kattavasti mukavuuden suuntaan ja kuljettajan oikealle kädelle löytyykin nelipykäläisen automaattivaihteiston valitsin, joka tarjoaa kolme eri ajotilaa. Muita lisävarusteita ovat TRX-kevytmetallivanteet, lämmitettävät lasinpesurin suuttimet, lämmitettävät etuistuimet, nahkainen M Sport -ohjauspyörä, himoitut sporttijakkarat, Bavaria C Business -radio, ilmastointi sekä sähköinen kattoikkuna.

1986 BMW 635 CSi – RM Sotheby’s

Ensimmäinen omistaja ajoikin autolla maaliskuusta 1986 aina vuoteen 2006 saakka, jolloin hän myi sen perheen sisällä eteenpäin. Uuden omistajan matkassa tämä CSi matkasi Saksaan. Hänen omistuksessaan auto säilyi aina vuoteen 2009 saakka.

Tuossa vaiheessa se päätyi jo nykyisen omistajan hoiviin. Auton hyvästä hoivasta on todisteena vino pino BMW kirjallisuutta, dokumentaatiota, huoltoleimoja sekä Sveitsin päästömittaustodistuksia. Näiden avulla on myös pääteltävissä, että tämän 635 CSi:n mittarilukema 134 000 kilometriä vaikuttaa hyvin uskottavalta. 

1986 BMW 635 CSi – RM Sotheby’s

Nykyinen omistaja on hankkinut alkuperäisvanteille soveltuvat, harvinaiset, Michelin TRX -renkaat. Ilmastointilaite on huollettu ja korjattu 2. heinäkuuta peräti 2 269 euron loppulaskulla. Katsastus (TÜV) on suoritettu Saksassa hyväksytysti, ilman minkäänlaisia huomautuksia, 14. heinäkuuta 2021. 

Automaattivaihteisto laskee auton haluttavuutta ja sitä myöden myös hinta-arviota eikä kyseessä ole M635 CSi. Tämä lienee ostajan onni. Hinta-arvioksi on asetettu 24 000 - 30 000 euroa. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager /RM Sotheby´s, Lähde: RM Sotheby’s 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat