25.5.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4×4 ”Sahara” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën 2CV 4×4 ”Sahara” toteuttaa nelivedon ranskalaisella tavalla asentamalla autoon toisen moottorin toista akselia varten. Ranskalainen pikkuauto saisi olla mallia 2CV, mutta neliveto olisi tarpeen ja kahdella erillisellä moottorilla tämä yhdistelmä kuulostaisi juuri sopivalta. Sellainen Citroën 2CV 4x4 tuntee lempinimen Sahara. Huutokauppatapahtuma on samana päivänä juttumme ilmestymisen kanssa, joten nyt on kiire toimia. Kyseessä on Como-järven rannalla käytävä huutokauppatapahtuma, jonka myyntilistauksia olemme nostelleet viime viikkoina lähes ehtymättömästä tarjonnasta johtuen. Valitettavan moni herkkupala jäi vielä huomioimatta, mutta Huutokauppahelmet-juttusarjaan on osunut oivallisia omituisuuksia.Sellaista edustaa samassa huutokauppatapahtumassa myytävä pohjoismaista väriä kirjaimellisesti omaava Porsche 550 A Spyder. Esiin nostamamme Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake sen sijaan on uudempi harvinaisuus. Viime viikolla palasimme perinteiden pariin Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagaton kauniiden ja pehmeiden muotojen mukana. Citroën on harvemmin huutokauppalistausten kalliimpien autojen listalla eikä näin ole tälläkään kertaa. Se ei suinkaan tarkoita etteikö omituisen ranskalaisvalmistajan historia olisi täynnä mielenkiintoisia malleja. Sitä paitsi lähes 100 000 euroa rättisitikasta kuulostaa aika paljolta sekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën 2CV 4×4 'Sahara' – RM Sotheby’sItaliassa on siis huutokaupattavana vuoden 1963 Citroën 2CV 4x4 “Sahara”, joka on eräs poikkeuksellisimmista ja takuulla halutuimmista ikinä valmistetuista rättisitikoista. Sahara pohjautuu jälleenmyyjien ajatuksiin, joista valmistaja muovasi lopulta tuotantoauton Ranskan siirtomaiden aavikoiden vaativiin olosuhteisiin. Ensimmäiseksi on tärkeää ymmärtää mistä ylipäätään on kyse. Tehdas muovasi suosituksi kohonneesta rättäristä nelivetoisen mallin asentamalla taka-akselille erillisen moottorin. Edessä sijaitseva moottori välittää voimaa etupyörille aivan tavalliseen tapaan, mutta taakse asennettu moottori voi samalla pyörittää takarenkaita.Tietyllä tapaa tämän kutsuminen nelivetoiseksi on aliarviointia, sillä autoa voi käyttää moottoreita käynnistämällä ja sammuttamalla niin etu-, taka- kuin nelivetoisenakin. Harvasta autosta voi sanoa samaa. Eivätkä muutokset suinkaan loppuneet tähän. Toisen moottorin lisäksi Saharassa on erilainen runko, vahvistettu jousitus, leveämmät vanteet, lisäpolttoainetankki sekä useita pienempiä muutoksia kovaa käyttöä silmälläpitäen.Kahdella moottorilla varustetun Saharan tuotanto alkoi 50-luvun loppupuolella ja niitä valmistettiin vain noin 700 kappaletta. Vuonna 1962 Citroën luopui myyntinimestä Sahara Algerian itsenäistymisen yhteydessä, ja tämän jälkeen sitä myytiin virallisesti nimellä 2CV 4x4. Kansan kielille vanha nimitys jäi tietenkin elämään.Näin hienokuntoisen ja ennen kaikkea alkuperäisen nelivetorättärin löytäminen ei ole helppo tehtävä. Etenkin täydellisesti tiedossa olevalla omistajahistorialla – yksilö on ollut rekisteröitynä tieliikenteeseen vain yhdellä omistajalla. Molempien moottoreiden lisäksi alkuperäistä on myös harvinainen väriyhdistelmä eli hailakan siniharmaa ulkopinta punaisin istuimin.Näistä syistä tämän 2CV 4x4 hinta-arvio on välillä 70 000 – 90 000 euroa. Yhtä erikoisen ja harvinaisen urheiluauton hintapyynnin perään joutuisi todennäköisesti lisäilemään nollia. Ehkä lähes 100 000 euroa maksava rättisitikka ei enää kuulostakaan kovin kohtuuttomalta.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby's Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 ’Speedster’ 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Rolls-Royce Silver Shadow II ’76 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous