25.5.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4×4 ”Sahara” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën 2CV 4×4 ”Sahara” toteuttaa nelivedon ranskalaisella tavalla asentamalla autoon toisen moottorin toista akselia varten. Ranskalainen pikkuauto saisi olla mallia 2CV, mutta neliveto olisi tarpeen ja kahdella erillisellä moottorilla tämä yhdistelmä kuulostaisi juuri sopivalta. Sellainen Citroën 2CV 4x4 tuntee lempinimen Sahara. Huutokauppatapahtuma on samana päivänä juttumme ilmestymisen kanssa, joten nyt on kiire toimia. Kyseessä on Como-järven rannalla käytävä huutokauppatapahtuma, jonka myyntilistauksia olemme nostelleet viime viikkoina lähes ehtymättömästä tarjonnasta johtuen. Valitettavan moni herkkupala jäi vielä huomioimatta, mutta Huutokauppahelmet-juttusarjaan on osunut oivallisia omituisuuksia.Sellaista edustaa samassa huutokauppatapahtumassa myytävä pohjoismaista väriä kirjaimellisesti omaava Porsche 550 A Spyder. Esiin nostamamme Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake sen sijaan on uudempi harvinaisuus. Viime viikolla palasimme perinteiden pariin Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagaton kauniiden ja pehmeiden muotojen mukana. Citroën on harvemmin huutokauppalistausten kalliimpien autojen listalla eikä näin ole tälläkään kertaa. Se ei suinkaan tarkoita etteikö omituisen ranskalaisvalmistajan historia olisi täynnä mielenkiintoisia malleja. Sitä paitsi lähes 100 000 euroa rättisitikasta kuulostaa aika paljolta sekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën 2CV 4×4 'Sahara' – RM Sotheby’sItaliassa on siis huutokaupattavana vuoden 1963 Citroën 2CV 4x4 “Sahara”, joka on eräs poikkeuksellisimmista ja takuulla halutuimmista ikinä valmistetuista rättisitikoista. Sahara pohjautuu jälleenmyyjien ajatuksiin, joista valmistaja muovasi lopulta tuotantoauton Ranskan siirtomaiden aavikoiden vaativiin olosuhteisiin. Ensimmäiseksi on tärkeää ymmärtää mistä ylipäätään on kyse. Tehdas muovasi suosituksi kohonneesta rättäristä nelivetoisen mallin asentamalla taka-akselille erillisen moottorin. Edessä sijaitseva moottori välittää voimaa etupyörille aivan tavalliseen tapaan, mutta taakse asennettu moottori voi samalla pyörittää takarenkaita.Tietyllä tapaa tämän kutsuminen nelivetoiseksi on aliarviointia, sillä autoa voi käyttää moottoreita käynnistämällä ja sammuttamalla niin etu-, taka- kuin nelivetoisenakin. Harvasta autosta voi sanoa samaa. Eivätkä muutokset suinkaan loppuneet tähän. Toisen moottorin lisäksi Saharassa on erilainen runko, vahvistettu jousitus, leveämmät vanteet, lisäpolttoainetankki sekä useita pienempiä muutoksia kovaa käyttöä silmälläpitäen.Kahdella moottorilla varustetun Saharan tuotanto alkoi 50-luvun loppupuolella ja niitä valmistettiin vain noin 700 kappaletta. Vuonna 1962 Citroën luopui myyntinimestä Sahara Algerian itsenäistymisen yhteydessä, ja tämän jälkeen sitä myytiin virallisesti nimellä 2CV 4x4. Kansan kielille vanha nimitys jäi tietenkin elämään.Näin hienokuntoisen ja ennen kaikkea alkuperäisen nelivetorättärin löytäminen ei ole helppo tehtävä. Etenkin täydellisesti tiedossa olevalla omistajahistorialla – yksilö on ollut rekisteröitynä tieliikenteeseen vain yhdellä omistajalla. Molempien moottoreiden lisäksi alkuperäistä on myös harvinainen väriyhdistelmä eli hailakan siniharmaa ulkopinta punaisin istuimin.Näistä syistä tämän 2CV 4x4 hinta-arvio on välillä 70 000 – 90 000 euroa. Yhtä erikoisen ja harvinaisen urheiluauton hintapyynnin perään joutuisi todennäköisesti lisäilemään nollia. Ehkä lähes 100 000 euroa maksava rättisitikka ei enää kuulostakaan kovin kohtuuttomalta.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby's Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kuusi Porsche 911:tä ja autonkuljetusauto 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”