4.5.2019

Huutokauppahelmet – Porsche 550 A Spyder

Porsche 550 A Spyder rear - RM Sotheby's

Pian on huutokaupattavana Porsche 550 A Spyder mielenkiintoisella pohjoismaisella historialla varustettuna. Katuliikenteeseen kelpaava kilpa-auto kiinnostaa aina.

Vuonna 1956 esitelty Porsche 550 A Spyder pohjautui vahvasti edeltäjäänsä. Oikeastaan koko mallin tarina alkaa merkin ensimmäisestä omasta sarjatuotantoautosta, joka oli tietenkin 356. Viimeksi mainitun syntymäpäivä on 7. heinäkuuta vuonna 1948.

Porsche 550 A Spyder front - RM Sotheby's

Porsche 550, joka myös nimellä 1500 RS tunnetaan, esiteltiin vuonna 1953 ja perustui paljolti tuotantoauton 356:n ratkaisuihin. Matala, ripeä ja kevyt keskimoottoriauto oli kuitenkin suunniteltu kilvanajoa varten. Nämä valmistettiin Wendlerin koripajalla Reutlingenissa, joka sijaitsee alle tunnin automatkan päässä Porschen päämajalta.

Mallimerkintä 550 ei juonna juuriaan auton painosta, vaikka luvut sattuukin kohtaamaan. Ilman nesteitä Porschen viisiviiskymppisen omamassa oli juurikin 550 kilogrammaa. Mallinumero jatkoi tehtaan varsin järjestelmällistä numerointijärjestelmää.

Alkuperäinen Porsche 550 saavutti luokkavoiton vuoden 1954 Le Mansin 24 tunnin ajoissa ollen yleiskilpailun 12. eikä tämä suinkaan jäänyt ainoaksi mallin menestykseksi. Viimeistään vuoden 1956 Targa Florion voitto Porsche 550 A -mallilla sinetöi tämän auton paikan historiallisesti merkittävien kilpa-autojen joukossa. Siitä huolimatta auto oli rekisteröitävissä myös tieliikenteeseen.

Porschen kilpa-auto sai päivityksen vuonna 1956, jolloin mallimerkinnän perään lisättiin A-kirjain. Porsche 550 A Spyder oli edeltäjäänsä kevyempi ja tehokkaampi. Kaikin tavoin kykenevämpi kilpuri oli kuitenkin tuotannossa vain lyhyen hetken ajan.

1957 Porsche 550 A Spyder - RM Sotheby's

550 A oli vielä edeltäjäänsäkin kevyempi, sillä aiemmin teräksestä valmistettu tikapuurunko korvattiin putkirungolla. Muutosten seurauksena myöhemmän Porsche 550 A Spyderin kuivapaino oli vaivaiset 530 kilogrammaa ja tähän mahtui mukaan jo vararengaskin. Auton kokonaismassan keventäminen on hurja suoritus noin 550 kilogrammaa painaneen auton tapauksessa.

Samalla korin jäykkyys kasvoi merkittävästi. Jarrut olivat myöhemmässä versiossa kaksipiiriset ja auto sai viidennen vaihteen. Etuakselille lisättiin kallistuksenvakaaja parantamaan ajettavuutta.

Porsche 550 A Spyder side - RM Sotheby's

Tehon kasvu kiinnostaa kuitenkin aina eniten. Alumiinilohkoisen 1,5-litraisen nelisylinterisen vastaiskumoottorin puristuksia nostamalla saavutettiin yli 130 hevosvoiman huipputeho. Toki myös Solexin kaasuttimet oli korvattu Weberin valmistamilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche 550 A Spyder – RM Sotheby’s

Tämä huutokaupattavana oleva auto on valmistenumeroltaan 0121 ja siten 15. valmistunut yksilö. Sen historia on hyvin tiedossa ja autolla on värikäs kilpailuhistoria. Ensimmäinen omistaja oli tanskalainen Preben Andersen ja siten auto oli ainoa Tanskaan myyty yksilö.

Julius Voigt-Neilsen in 550A-0121 chases Ian Raby in his Cooper Climax at Roskilde, Denmark in September of 1957.

Autolla saavutettiin kolme voittoa ja kaksi kolmatta sijaa ensimmäisen kauden aikana. Keulapeltiä koristi jo tuolloin suuri Tanskan lippu.

Seuraavana vuonna auto myytiin Keniaan brittikuljettaja John Manussisille. Hänelle kuitenkin sattui tähän autoyksilöön liittymätön onnettomuus, joka esti Manussisin ajoharrastuksen. Tämän seurauksena hänen vakiokartturinsa Lucille Cardwell ajoi 550 A Spyderilla kahdesti voittoon Nakuru Parkin Moottoriradalla vuonna 1961.

Seuraavan vuoden puolella Lucille Cardwell ja hänen miehensä päätyivät autoyksilön omistajaksi. He ajoivat autolla kotimaassaan Tansaniassa. Spyder myytiin myöhemmin Nairobiiin, jossa Porschen tehdaskuljettaja Jürgen Barth olikin nähnyt auton vuonna 1969.

Porsche 550 A Spyder interior - RM Sotheby's

1970-luvun loppupuolella tämä Porsche 550 A Spyder päätyi Italiaan, jossa se säilyi samassa omistuksessa peräti 31 vuotta. Autolla osallistuttiin legendaariseen Mille Migliaan useampaan otteeseen. Vuonna 2011 tämä yksilö siirtyi Ranskaan, josta se myytiin lähes välittömästi nykyiselle omistajalle.

Tämän omistuksessa autolle suoritettiin kattava neljä vuotta kestänyt entisöinti, joka valmistui vuonna 2016. Valmistunut auto sai myös Jürgen Barthin hyväksynnän, joka on todella suuri kunnianosoitus mille tahansa Porschelle. Näitä 550 A Spyder -malleja ehdittiin valmistaa noin vuoden aikana vain 40 kappaletta, joten kyseessä on muutenkin melkoinen harvinaisuus.

Porsche 550 A Spyder - RM Sotheby's

Porsche 550 A Spyderilla voi osallistua useisiin eri klassikkokilpailuihin, mukaan lukien Mille Miglia ja Le Mans Classic, ympäri maailman. Hinta-arvioita ei ainakaan vielä jutun kirjoitushetkellä ollut olemassa eikä huutokauppaan voi osallistua verkon välityksellä. Onneksi vielä ehtii varaamaan lentoliput, mikäli saa paikan Italiassa järjestettävään huutokauppatapahtumaan.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Scott Pattenden/RM Sotheby's, Carsten Frimodt

Luetuimmat