4.4.2020

Huutokauppahelmet – Fiat 8V Supersonic

Fiat 8V Supersonic - RM Sotheby's

Fiat 8V Supersonic on järisyttävästi muotoiltu urheiluauto, joka yllätti koko automaailman. Tämä yksilö on kuulunut alun perin automuotoilijalle.

Fiat 8V Supersonic on yksi koriversio Fiatin 8V -mallistosta. Vaikka 8V jäi tuotantomääriltään pieneksi, on sen merkitys kiistaton. Road & Track -lehti kehui sen olleen vuoden suurin yllätys ilmestymisen aikaan vuonna 1952. Vuonna 1899 perustettu italialainen autonvalmistaja oli tunnettu toisen maailmansodan jälkeen lähinnä vaatimattomien pienehköjen suursarjatuotantoautojen tuottamisesta, joten 8V oli järisyttävä muutos.

Fiat 8V Supersonic by Ghia - RM Sotheby's

Kyseessä oli kehittyneellä kevytmetallista valmistetulla V8-moottorilla ryyditetty urheiluauto. Siata valmisti monet auton osat ja tämä erillisjousituksella varustettu kulkine menestyi myös moottoriradoilla yksityistallien käytössä.

Tuohon aikaan korinvalmistajilla riitti töitä asiakkaiden tahtoessa erottua entistä enemmän. Erillisrungolla varustetut autot tarjosivat koripajoille sopivia kohteita oman muotoilullisen mielipiteen ilmaisuun eikä 8V tehnyt poikkeusta. Fiat suorastaan kannusti tähän.

Torinossa sijainnut Carozzeria Ghia vastasi koritöiden osalta noin kolmanneksesta kaikista 114 valmistetusta Fiat 8V -yksilöstä. Näistä kaikkein kiinnostavin lienee Fiat 8V Supersonic, jonka ”jet age” -muodoista vastasi Giovanni Savonuzzi. Tuota muotokieltä oli ensimmäisen kerran nähtävillä Alfa Romeon kilpurissa, jolle Savonuzzi piirtsi pitkän konepellin ja keulasta perään jatkuneen voimakkaan pokkauksen. Takapäässä odottivat suihkumoottoreista innoituksensa saaneet takavalot.

Yhdysvaltalainen muotoilija Paul Farago tilasi vastaavaa muotoilua Fiat 8V -pohjalle ja tätä seurasi 14 muuta yksilöä, joissa oli jokaisessa pieniä eroja yksityiskohdissa. Kaikki olivat kuitenkin uskollisia Savonuzzin alkuperäiselle muotokielelle. Fiat 8V Supersonic on nykyään malliston halutuin versio ja sen muodot näyttävät yhä tänäkin päivänä raikkailta ja pysäyttäviltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1953 Fiat 8V Supersonic – RM Sotheby’s

Fiat 8V Supersonic oli esillä vuoden 1953 Pariisin autonäyttelyssä, jossa myös General Motorsin automuotoilija Henry de Segur Lauve näki sen. Lauve on muotoillut muun muassa alkuperäisen Corvette prototyypin ja monia muita, mutta hänkin oli äärimmäisen vaikuttunut Supersonicin muodoista. Lauve tilasi itselleen nyt huutokaupattavana olevan Fiat 8V Supersonic -yksilön valkoisena sinisellä sisustalla.

Noin vuotta myöhemmin hän valitti ongelmista moottorin kanssa päivittäisessä käytössä saaden huvittavan vastauksen. Valmistaja oli täysin hämmästynyt auton päivittäisestä käytöstä, sillä sehän oli tarkoitettu rikkaiden amatöörikilpakuljettajien käyttöön. Fiat toimitti kuitenkin autoon uuden moottorin (tunniste 000188), sillä ehdolla että saa alkuperäisen moottorin tilalle.

Mielenkiintoisesti Lauve ei koskaan palauttanut auton ensiasennusmoottoria (tunniste 000039) tehtaalle, vaan se löysi tiensä toisen 8V Supersonicin keulalle. Lauven yksilössä oli hetkellisesti Chevroletin 283 -moottori, mutta tämä korvattiin tuolla uudella Fiatin moottorilla pian sen saavuttua.

Herra Lauve piti autostaan kiinni aina vuoteen 1991 asti, joten ilmeisesti hän myös nautti autosta. Ennen nykyistä omistajaa autoa oli kunnostettu, maalipinta uusittu nykyiseen viininpunaiseen ja moottori vaihdettu oikeanlaiseen Fiatin 8V -moottoriin (tunniste 000060). Näiden lisäksi voi huomata useat pienet yksityiskohdat kuten sävylasista valmistetut häikäisysuojat sekä Borranin valmistamat kromatut pinnavanteet.

Tässä kunnossa auto on hankittu myös kokoelmaan, josta se nyt kahden muun Fiat 8V:n rinnalta myydään. Tuleva omistaja voi käyttää sitä joko Mille Miglian tapaisissa klassikkoralleissa tai toisaalta ulkoiluttaa sitä autonäyttelyissä. Automuotoilijan uutena ostama automuotoilun merkkiteos on haluttava monessakin mielessä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat