22.10.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Henri Toivosen voitokas Lancia Delta S4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos omassa autotallissa on tilaa ja tilillä muutama ylimääräinen miljoona, olisi nyt mahdollisuus tarttua Henri Toivosen voittoautoon 1986 Monte Carlon rallista. Rallin B-ryhmä ei sinänsä esittelyä kaipaa ja sen historiasta riittäisi koko vuoden juttusarjaksi. Lyhyenä kertauksena kuitenkin, että 1980-luvulla uusittu rallin luokittelujärjestelmä vapautti rallimestaruuksista kamppailevat autovalmistajat tekemään lähes mitä tahansa Group B -luokittelun alla. Tuoreet tekniset innovaatiot, ahtaminen ja neliveto, sparrasivat talleja myös kokeilemaan omia rajojaan.Rallikansana suomalaiset ovat aina kunnioittaneet B-ryhmää komediaryhmä Kummelin mainostamaa A-ryhmää parempana. Vaikka Mikkola, Salonen, Vatanen, Kankkunen ja Alén luotsasivat lähes pitelemättömiä ralliohjuksia tuohon aikaan upeasti, monille yksi on yli muiden. Henri Toivosen tarina jäi useimpien mielestä kesken, sillä raakaa nopeutta uhkunut suomalainen menetti henkensä Korsika-rallissa vuonna 1986. Onnettomuudessa menehtyi myös Toivosen yhdysvaltalainen kartanlukija Sergio Cresto. Käytännössä B-ryhmän riskit todettiin liian suuriksi Toivosen ja Creston onnettomuuden jälkeen, merkiten rajuimman rallikauden päättymistä kauteen 1986.Toivosen viimeiseksi voitoksi MM-tasolla jäi vuoden 1986 Monte Carlo, jossa suomalainen selviytyi värikkäiden vaiheiden jälkeen voittajaksi Lancia Delta S4:llä. Voittanut korinumero 215 on kuitenkin pysynyt säilössä tähän asti, ja nyt auton voi huutaa itselleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1986 Lancia Delta S4 Group B WorksLancialle SE038 oli jälleen lähes tyhjästä tehty ralliauto. Putkirungon ideana oli, että rakennetta voitaisiin korjata helpommin rallin aikana. Moottoriksi valittiin 1,8-litrainen sen keveyden takia. Lancia oli kokeillut turboahtamista jo 037:n kanssa, mutta turboviive koettiin merkittäväksi ongelmaksi. Niinpä Delta S4:n kohdalla Lancialla päädyttiin tupla-ahtamiseen: mekaaninen ahdin vastasi kaasuun välittömästi ja turboahdin otti vetovastuun ylempänä kierrosalueella. Teholukemaksi kirjattiin 480 hevosvoimaa.Painoa säästettiin valmistamalla merkittävä osa autosta Kevlarista. Kulmikkaan olemuksen taustalla olivat aerodynamiikka ja tarve näyttää edes hiukan tuotanto-Deltalta. Nimenä Delta S4 oli viittaus mekaaniseen ahtimeen ja nelivetoon. Tupla-ahtamisen lisäksi Lancialla tiedostettiin, että nelivetojärjestelmän tehokas hyödyntäminen vaatisi myös hyvin toimivan keskilukon.Lancia Delta S4:ään kohdistettiin suuria odotuksia, mutta auto oli myös valmis vastaamaan niihin. Debyyttirallissaan 1985 Britannian RAC:ssa Toivonen/Wilson voitti ja Alén/Kivimäki tuli toiseksi.Koko korinumeroltaan ZLA038AR000000215 Lancia Delta S4 on säilynyt alkuperäisessä asussaan 36 vuoden ajan ja auto on välttynyt monien muiden Delta S4:sten kovalta kohtalolta B-ryhmän loputtua. Auton urahistoria on lyhyt, mutta kunniakas: Toivonen ja Cresto taistelivat autolla 1986 Monten voittoon, vaikka auto joutui liikenneonnettomuuteen ja korjaustyöt erikoiskokeiden välillä vaativat veronsa. Toivosen vauhti koko kisan osalta oli kuitenkin vastustamatonta.Monte Carlon jälkeen auto 215 oli Toivosen vara-autona Portugalin rallissa, Alénin vara-autona Korsikan rallissa ja Mikael Ericssonin vara-autona Akropolis-rallissa. Vuonna 1988 autolla taisteltiin toiseksi Euroopan Autocross Championshipissä ja vuonna 1989 autolla voitettiin EAC:n mestaruus. Viimeisen kerran autoa ajettiin vihalla 1990 Rally Alpi Orientalissa.Sen jälkeen Delta S4 myytiin japanilaiselle keräilijälle ja 2013 auto myytiin brittiläiselle keräilijälle. Auto saapui osaksi Gran Turismo -kokoelmaa 2019 ja siitä asti auton ylläpidosta on vastannut BGM Sport. 215 on ollut esillä myös Goodwood Festival of Speedissä.RM Sotheby'sillä huutokaupattava Lancia Delta S4 on osa huutokauppatalon Lontoon huutokauppaa, joka järjestetään 5. marraskuuta 2022. Lancia Delta S4:n hinta-arvio on kahdesta miljoonasta reiluun kahteen ja puoleen miljoonaan euroon.Mielenkiintoisesti samassa huutokaupassa on myynnissä samalla hinta-arviolla myös 1985 RAC-rallissa olleelle Audi Sport quattro S1 E2 Group B Worksille, jonka rattia on puristanut muuan Hannu Mikkola. Tuolloin auto joutui keskeyttämään, antaen tietä Delta S4 -kaksikon voitolle.Hiukan maltillisemmasta hintaluokasta (n. 1 200 000 euroa) löytyy myös Markku Alénin ja Walter Röhrlin ajama Lancia 037 Group B Works Evolution 1 vuodelta 1982. Se on kuitenkin tarina toiseen kertaan. Lancia Delta S4 Jyväskylän Harjulla Vuonna 2016 Henrin veli Harri Toivonen luotsasi Lancia Delta S4:n Jyväskylässä Harjun erikoiskokeen läpi. Voit palata ainutlaatuiseen vierailuun oheisella videolla. https://www.youtube.com/watch?v=DC7HDCEbtOA Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä. Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Volkswagen-museon myyntiautot 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle