22.10.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Henri Toivosen voitokas Lancia Delta S4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos omassa autotallissa on tilaa ja tilillä muutama ylimääräinen miljoona, olisi nyt mahdollisuus tarttua Henri Toivosen voittoautoon 1986 Monte Carlon rallista. Rallin B-ryhmä ei sinänsä esittelyä kaipaa ja sen historiasta riittäisi koko vuoden juttusarjaksi. Lyhyenä kertauksena kuitenkin, että 1980-luvulla uusittu rallin luokittelujärjestelmä vapautti rallimestaruuksista kamppailevat autovalmistajat tekemään lähes mitä tahansa Group B -luokittelun alla. Tuoreet tekniset innovaatiot, ahtaminen ja neliveto, sparrasivat talleja myös kokeilemaan omia rajojaan. Rallikansana suomalaiset ovat aina kunnioittaneet B-ryhmää komediaryhmä Kummelin mainostamaa A-ryhmää parempana. Vaikka Mikkola, Salonen, Vatanen, Kankkunen ja Alén luotsasivat lähes pitelemättömiä ralliohjuksia tuohon aikaan upeasti, monille yksi on yli muiden. Henri Toivosen tarina jäi useimpien mielestä kesken, sillä raakaa nopeutta uhkunut suomalainen menetti henkensä Korsika-rallissa vuonna 1986. Onnettomuudessa menehtyi myös Toivosen yhdysvaltalainen kartanlukija Sergio Cresto. Käytännössä B-ryhmän riskit todettiin liian suuriksi Toivosen ja Creston onnettomuuden jälkeen, merkiten rajuimman rallikauden päättymistä kauteen 1986. Toivosen viimeiseksi voitoksi MM-tasolla jäi vuoden 1986 Monte Carlo, jossa suomalainen selviytyi värikkäiden vaiheiden jälkeen voittajaksi Lancia Delta S4:llä. Voittanut korinumero 215 on kuitenkin pysynyt säilössä tähän asti, ja nyt auton voi huutaa itselleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1986 Lancia Delta S4 Group B Works Lancialle SE038 oli jälleen lähes tyhjästä tehty ralliauto. Putkirungon ideana oli, että rakennetta voitaisiin korjata helpommin rallin aikana. Moottoriksi valittiin 1,8-litrainen sen keveyden takia. Lancia oli kokeillut turboahtamista jo 037:n kanssa, mutta turboviive koettiin merkittäväksi ongelmaksi. Niinpä Delta S4:n kohdalla Lancialla päädyttiin tupla-ahtamiseen: mekaaninen ahdin vastasi kaasuun välittömästi ja turboahdin otti vetovastuun ylempänä kierrosalueella. Teholukemaksi kirjattiin 480 hevosvoimaa. Painoa säästettiin valmistamalla merkittävä osa autosta Kevlarista. Kulmikkaan olemuksen taustalla olivat aerodynamiikka ja tarve näyttää edes hiukan tuotanto-Deltalta. Nimenä Delta S4 oli viittaus mekaaniseen ahtimeen ja nelivetoon. Tupla-ahtamisen lisäksi Lancialla tiedostettiin, että nelivetojärjestelmän tehokas hyödyntäminen vaatisi myös hyvin toimivan keskilukon. Lancia Delta S4:ään kohdistettiin suuria odotuksia, mutta auto oli myös valmis vastaamaan niihin. Debyyttirallissaan 1985 Britannian RAC:ssa Toivonen/Wilson voitti ja Alén/Kivimäki tuli toiseksi. Koko korinumeroltaan ZLA038AR000000215 Lancia Delta S4 on säilynyt alkuperäisessä asussaan 36 vuoden ajan ja auto on välttynyt monien muiden Delta S4:sten kovalta kohtalolta B-ryhmän loputtua. Auton urahistoria on lyhyt, mutta kunniakas: Toivonen ja Cresto taistelivat autolla 1986 Monten voittoon, vaikka auto joutui liikenneonnettomuuteen ja korjaustyöt erikoiskokeiden välillä vaativat veronsa. Toivosen vauhti koko kisan osalta oli kuitenkin vastustamatonta. Monte Carlon jälkeen auto 215 oli Toivosen vara-autona Portugalin rallissa, Alénin vara-autona Korsikan rallissa ja Mikael Ericssonin vara-autona Akropolis-rallissa. Vuonna 1988 autolla taisteltiin toiseksi Euroopan Autocross Championshipissä ja vuonna 1989 autolla voitettiin EAC:n mestaruus. Viimeisen kerran autoa ajettiin vihalla 1990 Rally Alpi Orientalissa. Sen jälkeen Delta S4 myytiin japanilaiselle keräilijälle ja 2013 auto myytiin brittiläiselle keräilijälle. Auto saapui osaksi Gran Turismo -kokoelmaa 2019 ja siitä asti auton ylläpidosta on vastannut BGM Sport. 215 on ollut esillä myös Goodwood Festival of Speedissä. RM Sotheby'sillä huutokaupattava Lancia Delta S4 on osa huutokauppatalon Lontoon huutokauppaa, joka järjestetään 5. marraskuuta 2022. Lancia Delta S4:n hinta-arvio on kahdesta miljoonasta reiluun kahteen ja puoleen miljoonaan euroon. Mielenkiintoisesti samassa huutokaupassa on myynnissä samalla hinta-arviolla myös 1985 RAC-rallissa olleelle Audi Sport quattro S1 E2 Group B Worksille, jonka rattia on puristanut muuan Hannu Mikkola. Tuolloin auto joutui keskeyttämään, antaen tietä Delta S4 -kaksikon voitolle. Hiukan maltillisemmasta hintaluokasta (n. 1 200 000 euroa) löytyy myös Markku Alénin ja Walter Röhrlin ajama Lancia 037 Group B Works Evolution 1 vuodelta 1982. Se on kuitenkin tarina toiseen kertaan. Lancia Delta S4 Jyväskylän Harjulla Vuonna 2016 Henrin veli Harri Toivonen luotsasi Lancia Delta S4:n Jyväskylässä Harjun erikoiskokeen läpi. Voit palata ainutlaatuiseen vierailuun oheisella videolla. https://www.youtube.com/watch?v=DC7HDCEbtOA Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä. Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?