6.6.2020

Huutokauppahelmet – Lamborghini Countach

Lamborghini Countach LP500 S – RM Sotheby’s

Lähes uudenveroinen Lamborghini Countach LP500 S edustaa 80-luvun superautojen aatelia. Sen hinta-arvio on jopa yllättävän maltillinen.

Miuran korvaajaksi kehitetty Lamborghini Countach oli suunnittelijoille vähintäänkin haaste. Miura nosti Lamborghinin urheiluautojen saralla kaikkein korkeimpaan kastiin Ferrarin haastajaksi. Sen ikonisen muodon oli piirtänyt Marcello Gandini ja takamatkustajien tilalla matkusti V12 – näillä eväin auto oli yhtä jännittävä ajaa kuin silmäillä.

Miuraa ei voinut korvata yrittämällä jatkaa samaa muotokieltä, sillä parempaa siitä ei olisi enää saanut. Lamborghini Miura on esitelty jo aiemmin Huutokauppahelmet -juttusarjassa, joten koko tarina kannattaa katsastaa sieltä. Tällä kertaa keskitymme sen seuraajaan.

Oli aika astua uudelle aikakaudelle, jonka Lamborghini Countach esitteli superautojen osalta. Muotoilun suhteen palattiin Bertonella työskennelleen Gandinin pariin, joka loi dramaattisen terävän kiilamaisen muodon. Tästäkin tuli aikansa ihailun muotokuva ja lastenhuoneiden seinäjuliste. 

Keskelle autoa sijoitettu V12-moottori oli asennettu pitkittäin ja alkuperäinen 3,9-litrainen versio tunsi nimen LP400. Se kasvatettiin vuonna 1981 kokoon 4,8-litraa ja samalla mallinimi muuttui muotoon LP500S. Lasikuidulla levitetyn pyöränkaaren sisältä löytyi rengas hurjassa koossa 345/35 15-tuumaa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lamborghini Countach LP500 S – RM Sotheby’s

Vuonna 1984 valmistunut Lamborghini Countach LP500 S -yksilö on tarjolla suuressa verkossa käytävässä eurooppalaisia autoja myyvässä huutokauppatapahtumassa. Sen osti uutena 10. maaliskuuta 1984 Bonnin Auto Kremeriltä asiakas hieman Düsseldorfin ulkopuolelta ja autoliike otti vaihdossa Porsche 911 Turbon. Countachin omistussuhde olikin erittäin vankka. 

Tämä Lamborghini Countach säilyi ensimmäisellä omistajalla peräti 30 vuotta aina vuoteen 2014 asti. Tuona aikana autolla ajettiin alle 14 500 kilometriä. Tämän jälkeen keräilijä osti auton, säilöi sen sijoituksena eikä sitä koskaan edes rekisteröity toisen omistajan nimiin.

Yksilöä ei ole koskaan entisöity ja sekä sisätilat että ulkokuori on yhä alkuperäisessä tehtaan asussa. Punaiseen maalipintaan on paritettu hyvin vaalea sisäverhoilu. Auton mukana toimitetaan alkuperäisen tilaus- ja toimitustositteen lisäksi myös ”Certificato di Garanzia” eli takuutodistus.

Tämän yksilön huutokauppa päättyy 11. kesäkuuta, joten siihen asti on aikaa käydä laittamassa oma voittava huuto sisään. Hinta-arvio on neljännesmiljoonan euron luokkaa, joka tuntuu jopa alhaiselta auton harvinaisuuden, historian ja statuksen huomioiden. Esimerkiksi Ferrari F40 liikkuu tänä päivänä yhden merkitsevän numeron verran suuremmassa hintaluokassa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat