28.9.2019

Huutokauppahelmet – Lamborghini Miura P400 S

RM Sotheby's - Lamborghini Miura P400 S barn

Lamborghini Miura on superautojen isä ja äiti. Huutokaupattavana olisi latolöytönä alkuperäisellä moottorilla varustettu vuosimallin 1969 Lamborghini Miura P400 S.

Lamborghini Miura P 400 S on vain yksi upeista autoista, joita Lontoon huutokauppatapahtuma tarjoilee torstaina 24. lokakuuta. Huutokauppahelmet –juttusarja on nostanut sieltä jo Henri Toivosen Lancia Delta S4 -ralliauton ja lisää lienee tulossa. Huutokaupan järjestää RM Sotheby’s.

Miura nosti sekä Lamborghinin että auton muotoilleen Bertonen Marcello Gandinin automaailman korkeimpaan kastiin. Vuonna 1966 julkaistu Miura P400 oli kuin ulkoavaruudesta laskeutunut lentokoneen siipi ja kulkupuoli vastasi ulkonäköä. Joidenkin mielestä jopa uuden autoluokan perustaneesta Miurasta kehittyi pian supertähtien superauto.

Kehityksen tuloksena julkaistiin vuonna 1968 Lamborghini Miura P400 S ja tämä tarkoitti muun muassa 20 hevosvoimaa korkeampaa huipputehoa. Neljä Weber 40IDL-3L -kaasutinta ja kireämmät nokat mahdollistivat 370 hevosvoiman huipputehon, jota pidettiin aisoissa parannelluin jarruin. Sisätilojen laatuvaikutelmaa oli kohennettu, kojelauta suunniteltu uusiksi ja varusteluun kuului sähköikkunat. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1969 Lamborghini Miura P400 S by Bertone – RM Sotheby’s

Huutokaupattavaksi tuleva Lamborghini Miura P400 S on valmistunut tehtaalta syyskuussa 1969 runkonumerolla 4245. Se päätyi ensimmäiselle omistajalleen Nürnbergiin, Saksaan vuoden 1971 puolella. Mainostoimiston omistanut Walter Becker oli tarinoiden mukaan melkoinen naistenmies ja räväkkä, sinisellä sisustalla varustettu, keltainen Miura sopi loistavasti hänen luonteelleen.

Vuonna 1974 auto siirtyi eteenpäin toiselle omistajalle Freiburgiin, Saksaan. Hän oli Hans Peter Weber, joka ajoi veljensä Karl Gerhard Weberin kanssa kilpaa muun muassa omistuksessaan oleilla Porsche 911 -malleilla. Karl muistaa noutoreissulta silkkisessä aamutakissa auton myyneen Walter Beckerin kattavan autokokoelman.

Hans Weber käytti erityistä autoa lähinnä erityistapauksissa. Eräs hänen perillisistään muistaa Hansin vaatineen kaikkien kyytiin otettujen naisten pukeutuvan auton värimaailman kunnioittamiseksi sinisiin farkkuihin ja keltaiseen toppiin. Auton saapumisen pihaan pystyi kuulemma havainnoimaan ulvovan moottorin äänen perusteella jo minuutteja etukäteen.

Kyseinen Lamborghini Miura P400 S oli Hans Peter Weberin silmäterä hankinnasta asti. Autolla ajettiin aina vuoteen 2015 asti, jolloin Hans Weber menehtyi. Hansin veli Karl siirsi auton säilöön latoonsa, jossa Miura on seissyt siitä asti.

Hans Weber huolsi autoa aktiivisesti, mutta sitä ei koskaan entisöity. Yksilö 4245 on siten kauniisti patinoituneessa kunnossa alkuperäistä moottoria, sinisiä sisustan nahkapintoja ja keltaista maalipintaa myöden. Vain lisätyt etuvilkut ja Schrothin nelipistevyöt poikkeavat alkuperäisasusta.

RM Sotheby's - Lamborghini Miura P400 S rear

Auton mukana toimitetaan myös kattava nippu papereita. Näihin lukeutuu ensimmäinen vuoden 1971 saksankielinen rekisteröintitodistus, molemmat alkuperäiset rekisterikilvet, auton huoltokirja sekä runsaasti dokumentaatiota Hans Weberin omistuksen ajalta.

Tämä Miura P400S 4245 on tarjolla toisen omistajan perheeltä. Kyseessä on todellinen latolöytö ja siksi tulevan omistajan tuleekin huollattaa auto ennen käyttöönottoa muutaman vuoden seisonnan jälkeen. Miura on muutenkin harvinaisuus, mutta olisi lähes mahdotonta löytää vastaavaa vain kahdella omistajalla ollutta täysin entisöimätöntä hienokuntoista yksilöä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Peter Singhof, Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat