7.10.2023

Huutokauppahelmet – Land Rover Discovery suoraan Camel Trophystä

Land Rover Discovery Camel Trophy huutokauppa

Muistatteko vielä suttuiset videot mudassa kahlaavista Land Rovereista? Entinen kilpuri-Discovery on vieläpä ikonisen maastokisan väreissä.

Neliveto-olympialaisiksi kutsuttu Camel Trophy sai ehkä nimensä tupakkafirman sponsoroinnista, mutta itse kilpailussa ei taukosauhuille ollut juuri sijaa. 20 vuoden ajan maastokisassa pistettiin koetukselle niin autokunnat kuin kalusto. Beiget ja keltaiset Land Roverit vaelsivat viidakoissa, kivikoissa, vaelsivat ikkunoita myöten mutaliejussa ja hinasivat välillä toisiaan.

1980 kisa järjestettiin vaatimattomalla Jeep-pohjaisella kalustolla, mutta siitä eteenpäin käytössä olivat Range Roverit sekä Series- ja Defender-versiot klassikko-Land Roverista. Vuodesta 1990 kilpailuautoina olivat Discoveryt, sisarmallien toimiessa tukiautoina.

Land Rover Discovery Camel Trophy huutokauppa

Mistä päästään vuoteen 1997. Mongolian poikki ajetussa kisassa Itävallan joukkue voitti, ruotsalaiset saivat joukkuehenkipalkinnon ja tehtaan palkinnon saivat romanialaiset.

Kyseessä oli myös viimeinen hyvänä pidetty kisa, sillä vuoden 1998 kilpailu Tulimaassa Freelandereilla keräsi tehtaalta kritiikkiä ja 2000 ollut viimeinen Camel Trophy suoritettiin jännittävästi veneillä. Tupakkasponsoroinnin päättymisen jälkeen maakisa jatkui vielä joitakin kertoja Land Rover G4 Challenge -nimellä.

Land Rover Discovery puolestaan syntyi tarpeesta vastata japanilaisten perhemaasturien haasteeseen. Range Roverin pohja laitettuu kulukuurille ja samalla auto sai sopivasti lifestyle-höystettä muodoilleen. Toisaalta Disco oli saatavissa jopa seitsemänpaikkaisena. Myös moottorivalikoimassa oli harjoitettu malttia: tarjolla oli jopa kaksilitrainen neloskone aikaan ennen ahdettuja pikkuturboja.

Land Rover Discovery Camel Trophy huutokauppa

Kilpailua varten rakennettiin noin 20 autoa Land Rover Special Vehiclesin toimesta. Autojen varusteluun kuului turvakaaret, pohjapanssarointi, vinssi, vahvistetut hinauslenkit, snorkkelit, vaihteiston huohotin, vahvempi jousitus, lisätankki polttoaineelle, Webaston lämmitin sekä koko kaarti kuormansidontaan ja valoihin liittyvää varustelua.

Tyypillisesti ajoneuvot palautuivat tehtaalle kilpailun jälkeen purettaviksi. Autot olivat himoittuja alhaisen ajomääränsä takia, vaikka metrit olivat taatusti rankkoja. Jotkin kilpailijat kuitenkin hankkivat kilpailuautonsa omakseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1997 Land Rover Discovery 2.5 TDI Ex-Camel Trophy Team Morocco

Vuonna 1997 valmistettu Land Rover Discovery oli yhdestä 20 kilpailuautosta ja se oli Marokkon joukkueen käytössä. Kilometrejä on kertynyt 179 342, joten auto on ollut aktiivisesti liikkeessä myös kisauran jälkeen.

Ahdetu 2,5-litrainen nelosdiesel puhkui 109 hevosvoimaa. Viisivaihteinen manuaali ohjasi nelivetoa ja käytössä on tietysti myös alennusvaihteisto.

Land Rover Discovery Camel Trophy huutokauppa

Sandglow Yellow -ulkoväri on edelleen koristeltu vuoden 1997 Camel Trophyn ja Marokon joukkueen tarroilla. Sisäväritys on yhdistelmä vaaleanruskeaa ja mustaa.

Vuosiin ja kilometreihin nähden auton kunto on hyvä. Auto on katsastettu tänä vuonna hyväksytysti ja huomautusten kohteena olleet alustakohdat on myyjän mukaan korjattu. Auton viimeisin huolto oli maaliskuussa 2023. Auto on hiljattain tuotu Ranskasta Italiaan ja auto on ollut kolmannella omistajallaan vuoden.

Land Rover Discovery Camel Trophy huutokauppa

Ei muuta kuin Betacaminhuuruiset lasit päähän ja maastoon! Land Rover Discovery ex-Camel Trophy on myynnissä Italiassa ja auto on listattuna Collecting Cars -palvelussa.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat