25.1.2025

Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo ’91

Kuva Huutokaupat.com

Mazdan valmistama Eunos Cosmo on eräs 1990-luvun kaunislinjaisimmista loistocoupeista, ja siinä luokassa sentään riittää monta virtaviivaista edustajaa. Automallista ei koskaan tehty vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettua versiota, vaan se jätettiin vain kotimarkkinoiden helmeksi. Siitä huolimatta parikin kappaletta on uinut omia teitään Suomeen, ja nyt on mahdollista päästä käsiksi viininpunaiseen yksilöön.

Eunos Cosmo on oikeastaan yhdistelmä useampaa Mazdan mallistoa. Toisaalta se jatkaa Mazdan Cosmo-aikajanaa, joka kulkee 1960-lukuisen avaruusaikaisista, siromuotoisista ja hieman Ford Thunderbirdiä muistuttavista kaksipaikkaisista autoista aina isompien 929- tai Luce-mallien coupeversioihin 1970- ja 1980-luvulla, mutta Eunos-merkki puolestaan sitoo sen samaan 1990-lukuiseen urheilumallistoon, jonka osana Mazda möi myös Japanissa NA-korimallin MX-5-urheiluautoa sekä edullisempaa MX-3-coupea, nimellä Eunos Presso.

Eunoksen kautta japanilainen asiakas saattoi myös ostaa Citroëneita, eikä ole aivan mahdoton ajatus nähdä Eunos Cosmo eräänlaisena 90-luvun Citroën SM:nä - asiakaskunta ainakin saattoi olla samanlainen. Eunos Cosmo ei sitä paitsi ole niinkään urheiluauto, vaan personal luxury coupe japanilaisamerikkalaiseen makuun, aikakauden huipputekniikalla maustettuna.

Nahkaverhoiltu sisustus on kuin retrofuturistisesta avaruusaluksesta, ja vaikutelmaa vahvistaa kojelaudan aaltoilevien muotojen jatkuminen ovipahveja pitkin takapenkille asti. Kojelaudan kunniapaikalla oli varhainen monitoiminäyttö navigaattoreineen.

Esittelyvideoissa Eunos Cosmo puolestaan lipuu pitkin autioita teitä Vangelisin dramaattisen Blade Runner -syntikkasoundtrackin huokuessa taustalla.

Cosmo-nimikyltti merkitsi useimmiten myös wankelmoottoria, vaikka 70- ja 80-luvun Cosmoja saattoikin ostaa myös neloskoneisina ja jäljempiä myös dieselinä. Wankelin turbiinimainen hurina oli kuitenkin sitä aitoa cosmo-nautintoa, ja siksipä Eunos Cosmoon kuului kaksi- tai kolmikammioinen kiertomäntämoottori.

Eunos Cosmo oli monessa suhteessa maksimaalinen. Se oli Mazdaksi kallis ja iso 2+2-paikkainen coupe, ja kolmikolmioinen 20B-REW-moottori oli kaksilitrainen. Edullisempi malli oli 1.3-litrainen, mutta molemmat moottorivaihtoehdot olivat tuplaturboahdettuja. Kaikki Eunos Cosmot toimitettiin tehtaalta automaattivaihteisina, ja niitä valmistui vuosina 1990-1995 vain 8875 kappaletta. Japanin talouden vuonna 1992 puhjennut bubble economy -kupla leikkasi monen autonvalmistajan haihattelut minimiin ja Mazdakin hävitti Eunoksen lisäksi sisarmerkit ɛ̃finin ja Autozamin sekä julkistamatta jääneen vientimerkki Amatin. Cosmolle ei ole koskaan tullut seuraajaa, ja nykypäivän tai lähitulevaisuuden Cosmon soisi olevan wankelhybridi MX-30 R-EV:n tapaan.

Mikäli kaiken tämän loisteliaan historian jälkeen haaveilee omasta Eunos Cosmosta, sellainen on tällä hetkellä huutokaupattavana Kaarinassa. 1991-mallinen, alkupään Eunos Cosmo on varustettu kaksikammioisella 13B-wankelilla ja mittarissa on 118 000 kilometriä. Metallinpunaista, vaalealla nahalla verhoiltua autoa ei ole vielä verotettu Suomeen eikä kilvitetty täällä, vaan se myydään tax-freenä ja rekisteröinti jää uudelle, onnelliselle omistajalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat