20.4.2019

Huutokauppahelmet – Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost

Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost

Tämä Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost on vuodelta 1909. Alkuperäisellä moottorilla ja rungolla varustetun yksilön löytäminen on yli satavuotiaan auton tapauksessa harvinaista herkkua.

Juttusarja palaa ruotuun, kun vuoden 1909 Barkerin tyyliin tehty Roi-des-Belges -korimallin Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost valtaa palstatilan. Menneet viikot vaelsimme nimittäin yksin Lancian parissa. Emme voineet yksinkertaisesti välttää kiusausta kun samassa Essenin huutokaupassa tuli tarjolle Lancia Stratos, Lancia 037 ja Lancia Delta S4.

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi-des-Belges takaa

RM Sotheby’s huutokauppaa edesmenneen Fred Guytonin autokokoelman 4.-5.5. ja koko katras on tarjolla ilman hintavarausta. Kaupan on 60 auton lisäksi satoja keräilyesineitä. Autot myydään niiden olinpaikassa St. Louisissa.

Guyton on kerännyt kokoelman neljän vuosikymmenen aikana. Se kattaa laaja-alaisesti ajoneuvohistoriaa autoilun alkutaipaleelta alkaen kulminoituen maailmansotaa edeltäviin yksilöihin. Insinöörien kehitystyön harppaukset voi aistia kokonaisuutta kuolatessa.

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi-des-Belges keula

Vuoden 1930 kolmikko erottuu edukseen jopa tämän upean kokoelman joukosta. Siihen lukeutuu Packard 734 Speedster Eight Phaeton, Duesenberg Model J Murphy Convertible Sedan sekä Ruxton Model C Baker-Raulang Roadster. Tällä kertaa olemme kuitenkin kiinnostuneet vielä vanhemmasta autoyksilöstä.

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi-des-Belges edestä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost – RM Sotheby’s

Thornton & Schieber Ltd. tilasi tämän Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghostin alun perin seitsemälle matkaajalle tarkoitetulla Hooperin valmistamalla landaulette korimallilla. Tällä tarkoitetaan korimallia, jossa takamatkustajilla on avattava kate. Kuljettaja istuu tavallisesti katetun osan ulkopuolella, mutta myös kuljettajalla saattaa olla lippa pään päällä.

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi-des-Belges moottori

John Fasalin kirjan The Edwardian Rolls-Royce alkupään painoksissa kerrottiin tämän autoyksilön joutuneen purettavaksi ja moottorin päätyneen sotilasveneen voimanlähteeksi. Tämä on kuitenkin todettu sittemmin harhaluuloksi ja Fasal kertoo nykyisellään auton säilyneen koskemattomana. Vuonna 1922 tämä Rolls-Royce siirtyi Huttonin ja häneltä vuonna 1935 eteenpäin Armitagen omistukseen.

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi-des-Belges matkustamo

Toisen maailmansodan jälkeen tämä runko numerolla 1203 löytyi kaatopaikalta alkuperäisestä poikkeavalla korilla varusteltuna. Se seilasi Isossa-Britanniassa useammalla omistajalla, kunnes löysi tiensä Silver Ghost -harrastajien M.R. Nealen ja D.W. Nealen haltuun Worchesteriin vuonna 1957. Samana vuonna siihen asennettiin uusi kori, joka vaihtui vuonna 1972 nykyiseen.

Tällä hetkellä auto on varustettu Jarvisin Roi des Belges -korilla. Tämä on luotu muistuttamaan tyyliltään Claude Johnsonin korinumeron 60551 Barkerin valmistamaa kuuluisaa ”Silver Ghost” koria. Kyseinen autoyksilö sai lempinimen, jota laajennettiin pian koskemaan kaikkia saman mallin Rolls-Royce -yksilöitä.

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi-des-Belges ohjaamo

Tuossa yhteydessä tämän auton kori maalattiin hopeiseksi, kiillotetusta alumiinista valmistetuin konepellein. Yksityiskohdista kiinnostuneiden kannattaa suunnata huutokauppasivustolle, jossa on lueteltu muun muassa valaisimet tarkasti läpi. Sisätilojen verhoukseen on valittu vihreä nahka.

Auto myytiin tässä kunnossa eteenpäin vuonna 1973 Yhdysvaltoihin Ohioon. Sieltä se palasi muutaman mutkan jälkeen takaisin Englantiin vuonna 1999, jossa sen entisöi arvostettu asiantuntija Jonathan Harley. Autoon asennettiin samalla sähköinen käynnistysmoottori ja Rolls-Royce keräsikin mittariinsa seuraavien neljän vuoden aikana noin 8000 mailia.

1909 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi-des-Belges ratti

Amerikkaan tämä kori numero 1203 palasi vuonna 2003 voittaen seuraavan kahden vuoden aikana pystin sekä Pebble Beach Concours d’Elegancessa että Amelia Island Concours d’Elegancessa. Lopulta tämä yksilö päätyi Guytonin kokoelmaan nykyisen vuosikymmenen puolella. Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost kaipaisi tällä hetkellä jälleen kunnostusta, jotta sitä voisi hyödyntää luotettavasti matkailuun.

Tämä ei tietenkään tarkoita edullista hintaa. Kyseessä on kattavalla historialla varustettu viime vuosisadan ensimmäisellä vuosikymmenellä valmistettu Rolls-Royce. Vakavaan huutamiseen olisi hyvä löytyä ainakin miljoona euroa ylimääräistä valuuttaa, sillä hinta-arvioksi on asetettu 800 000 - 1 000 000 dollaria.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby's.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat