13.4.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Delta S4 Stradale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancia Delta S4 täydentää italialaismerkin rallipuolen pyhän kolminaisuuden. Huutokauppahinta muodostui lopulta hurjaksi. Huutokauppahelmet on muuttunut väliaikaisesti juttusarjaksi Lancian rallihelmistä. Lancia Stratos, Lancia 037 ja Lancia Delta S4 yhdessä huutokaupassa oli liian hieno mahdollisuus ohitettavaksi. Älkööt huoliko, sillä ensi kerralla palaamme jälleen ruotuun. Viimeisellä kahdella viikolla olemme todellakin nostaneet esille kaksi Lancian ikonista ralliautoa. Aloitimme Lancia Stratoksesta ja seuraavana listalla oli Lancia 037. Näin ollen aikajana kuljetti Delta S4:n luoksi, joka onkin jatkokehitelmä juuri edeltäjästään. Viittasimme B-ryhmän ralliautoiluun jo viime viikolla Lancia 037:n yhteydessä. 1980-luku oli moottoriurheilun kulta-aikaa moneltakin kantilta. Hurjia, tehokkaita ja keveitä laitteita nähtiin niin radalla kuin rallissakin useissa eri sarjoissa. Kuljettajilta vaadittiin sankarillisia suorituksia. B-ryhmän ralliautoilu tiivistää tämän kaiken yhden sarjan sisälle: pitkiä päiviä, äärettömän tehokkaita autoja ja alati muuttuvat olosuhteet. Samaan aikaan nähtiin luokitussääntöjen johdosta myös mielettömiä katuautoja, kuten Audi Sport quattro, Peugeot 205 T16 ja Renault 5 Turbo. Maineikkaampiin B-ryhmän ralliautoihin kuuluu kiistatta myös Lancia Delta S4, jolla ei nimestään huolimatta ole mitään tekemistä tavanomaisen Lancia Deltan kanssa. Abarthin ja Lancian yhteistyössä valmistama peto on eräs kaikkien aikojen hurjimmista luokitusmalleista. Tämä siitäkin huolimatta, että katuversion teho oli vain 250 hevosvoimaa. Tuo lukema oli varsin kunnioitettava 80-luvulla, mutta sanan ”vain” käyttö johtuu kilpaversion lukemista. Rallikäytössä tehoa oli virallisesti noin 500 hevosvoimaa ja siitä puristettiin aina hieman lisää, kunnes lopulta koneesta otettiin irti noin 700 hevosvoimaa. Tämä moottori oli Claudio Lombardin suunnittelema 1,8-litrainen nelisylinterinen, joka oli varmuuden vuoksi varustettu sekä mekaanisella ahtimella että turboahtimella. Varmuus tarkoitti tässä tapauksessa luonnollisestikin varmuutta riittävästä tehosta eikä niinkään luotettavuudesta. Renkaiden sutimista hallittiin kaasupolkimella. Tämä siitäkin huolimatta, että kyseessä oli samalla myös Lancian ensimmäinen nelivetoinen auto. Nelivetoisuudesta oli jo tullut käytännössä vaatimus rallissa menestymisen kannalta. S4:n Nelivetojärjestelmä jakoi 30% vääntömomentista etuakselille ja loput 70% taka-akselille. Lancia Delta S4 omaa aina myös synkän surunauhan kantamuksissaan. Se oli juuri se malli, jonka ratissa Henri Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivät ulosajon seuraamuksena. Tämä myös välillisesti päätti koko B-ryhmän. Harri Toivosen ja Markku Alénin muistoja autosta voi lukea Moottorin vuoden 2016 Neste Rallin yhteydessä tuottamasta jutusta. Kyseistä artikkelia ei kannata jättää lukematta - siinä määrin upeita anekdootteja se sisältää. B-ryhmän jälkeenkin Lancia jatkoi menestystään. Seuranneita sääntöjä varten kesytetty Delta Integrale keräsi kuusi valmistajien maailmanmestaruutta peräkkäin 1987-1992 ja noista neljänä myös kuljettajien maailmanmestaruuden. Uskomattomasti myös Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 'Martini 5' kaupattiin (120 000 euron hintaan) samassa huutokauppatapahtumassa näiden kolmen juttusarjassa esitellyn Lancian kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lancia Delta S4 Stradale – RM Sotheby’s Hyvin alkuperäisessä asussaan myyty Lancia Delta S4 Stradale on läpikotaisin huollettu heinäkuussa 2018. Punertava maalipinta ”Rosso” luo yhdessä vaaleanruskean Alcantara-verhoilun kanssa lähes ylellisen tunnelman tähän upeakuntoiseen luokitusmalliin. Alkuperäiset ohjekirjat, muut paperit ja työkalusarja ovat säilyneet auton matkassa. Luokituksen täyttämiseksi katuautoja, eli Delta S4 Stradale –mallia, tuli valmistaa 200 kappaletta. Yhtään ylimääräistä yksilöä ei Lancia kuitenkaan valmistanut. Tästä huolimatta myyminen tuotti tuskaa. Joitain yksilöitä oli myymättä vielä 90-luvun loppupuolellakin. Kuvienkin perusteella tämä tarjolla ollut vuoden 1985 Delta S4 Stradale on melkoinen aikakapseli. Sillä on ajettu ainoastaan 2 196 kilometriä sen yli 30-vuotisen historian aikana. Nykyisen omistajan mukaan auton on myyty uutena Italiaan, josta sen kiertänyt Ranskan ja Saksan kautta takaisin saapasmaahan nykyiselle omistajalleen. Hinta-arvio oli noin puolen miljoonan euron tuntumassa, mutta halukkaille on valitettavasti kerrottava tämän auton jo menneen kaupaksi perjantaina 12.4. Essenin huutokaupassa numerolla 257. Myyntihinnaksi muodostui lopulta lähes käsittämätön 1 040 000 euroa. Ensi kerralla lupaamme Huutokauppahelmet -juttusarjan käsittelevän jotain aivan muuta kuin Lancian rallimalleja. Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku