7.12.2024

Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight ’84

Kuva Bring A Trailer / CarJager

Mikä kumman hot hatch tämä on? Ei, kyseessä ei ole keskimoottorinen Renault 5 Turbo, vaikka nopealla vilkaisulla siltä saattaakin näyttää. Tämä huutokauppahelmi on sveitsiläisen Sbarron valmistama V8-moottorinen Super Eight.

Super Eightin ymmärtämiseksi on vilkaistava ensin sen konseptiautosisarta, Super Twelveä. Samalla tavalla muotoillussa, lyhyessä ja leveässä kärryssä oli kahdesta Kawasakin moottoripyörän moottorista kasattu V12, ja kaksi samanaikaisesti yhdellä vivulla käytettävää vaihdelaatikkoa. Kumpikin tuplamoottorin pääty liikutti omaa takapyöräänsä. Super Twelve esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1982, eikä sitä suunniteltu tuotantoon sellaisenaan – auton isä, Franco Sbarro totesi itsekin, että voimalinja teki autosta hieman hankalan käsiteltävän. Edelleenkehitelty versio, nyt myytävä Super Eight seurasi kaksi vuotta myöhemmin. Se kulkee kolmilitraisen V8:n voimin.

Super Eightin pohjaksi otettiin Ferrari 308, josta raksittiin pois kaikki ylimääräinen. Ylellisen, piensarjana valmistetun urheiluauton kohdalla täyttä nahkasisustaa ei voi pitää tarpeettomana, mutta pituudesta lähti pois jonkin verran. Noin kolmimetrinen, putkirunkoinen ja lasikuitukorinen Super Eight näyttää siltä, kuin se olisi yhtä leveä kuin pitkä.

Käytännön sanelemia yksityiskohtia huomaa siellä täällä, kuten vaikkapa runsas Ferrarin osien käyttö sisustuksessa, taikka Opel Asconasta otetut takavalot. Vaikea uskoa, että ne olisivat koskaan saaneet näin hyvää kyytiä.

Nyt myytävä Super Eight on sama yksilö, joka toimitettiin Sbarroa tukeneelle teollisuuspamppu Bernd Grohelle vuoden -84 Geneven shown jälkeen. Vaikkakin tämä candypunainen herkku on viettänyt vuosia eri vitriineissä, sitä on myös ajettu, sillä mittarissa on noin 30 000 kilometriä ja keulassa jokunen kiveniskemä. Yleisilmettä voisikin luonnehtia aavistuksen patinoituneeksi, vaikka kuluneesta tai huonosti pidetystä autosta ei voidakaan puhua.

Super Eightiin uutena asennettu Clarionin äänentoisto on niin hieno, että sille pyhittäisi mielellään oman kuvakarusellin.  Ratti on luonnollisesti Momo, mallia jonka vaikkapa Mazda MX-5 -kuskit tunnistavat helposti.

Tämä Hollantiin rekisteröity Sbarro Super Eight on myynnissä Pariisissa CarJager-verkoston kautta, Bringatrailer-huutokauppasivulle listattuna. Huutokauppa päättyy maanantaina 11. joulukuuta, ja tätä kirjoittaessa hinta on kivunnut 75 000 dollariin. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon vastaavaa Ferraria korkeammalle hinta nousee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat