9.11.2024

Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Kuva RM Sotheby's

Tämä toukokuussa 1957 valmistunut 300SL oli lokinsiivistä viimeinen.

Olisiko viimeisessä valmistuneessa tietynmallisessa autossa jotakin erityistä? Sitä ainakin ajattelisi, että lajinsa viimeistä edustajaa kasatessa myös autoa kokoavilla olisi tietynlainen tunnelataus työhönsä, ikään kuin viimeisen tulisi olla erityisen huolellisesti valmistettu. Mikäli tämä viimeisen auton kehyskertomus kulkisi auton mukana tulevat vuosikymmenet, sen sietäisi auttaa auton ylläpidossakin – ellei toki tie vie suoraan autonvalmistajan museoon, mikä on varmasti ollut monen autoyksilön kohtalo.

Nyt huutokaupattava Mercedes-Benz 300SL ”Gullwing” on viimeinen klassinen lokinsiipimersu. Kyseinen yksilö valmistui toukokuun 15. päivänä 1957 ja se tilattiin alun perinkin esittelyautoksi. Kesäkuussa 1957 tämä paloautonpunainen, kermanvärisellä sisustalla varustettu 300SL komeili yhtenä Poznanin teollisuusmessujen vetonaulana ja syksyllä sen suunta kävi Yhdysvaltoihin.

Valmistenumeroa 7500079 kantavalla urheiluautolla on ollut vain neljä omistajaa ja kuluneet vuodet ovat kohdelleet sitä niin armollisesti, että lokinsiipi on yhä tärkeimmiltä osiltaan ns. ”numbers matching”, eli että korin ja putkirungon lisäksi moottori, vaihteisto ja alusta ovat alkuperäisiä. Myös taka-akselin uskotaan olevan sama, joka allaan Mersu rullasi ulos tehtaalta, ja löytyypä auton työkalupussukkakin vielä.

Lokinsiipi-mallin 300SL:iä tehtiin vain vuodet 1954-57. Valmistuneista 1400 autosta 1371 oli teräskorisia asiakasautoja ja 29 alumiinikorisia, ja kun tämä punainen vihoviimeinen 300SL laivattiin kohti Amerikkaa, Mercedes-Benzillä oli jo ryhdytty kasaamaan avokorisia 300SL Roadstereita, kovakattoisen mallin seuraajia. RM Sotheby's -kauppatalo huutokauppaa 7500079:n Nevadassa 22. marraskuuta ja lopullinen kauppahinta on epäilemättä miljoonia, onhan auto palkittu mm. Pebble Beachin klassikkoautotapahtumassa.

Onko W198 300SL superauto? Monellakin tapaa. Yhtäältä kyseessä on sävähdyttävän näköinen unelma-auto, mikä laskettaneen super-etuliitteen edellytykseksi. Kaikilla superautoilla ei ole geeneissään kilvanajon kipinää, mutta moottoriurheilusta syntyneellä 300SL:llä se on. Polttoaineen suihkutus löytyi harvasta 1950-lukuisesta autosta, ja mekaanisen suorasuihkutuksen turvin 240-hevosvoimainen 300SL kykeni saavuttamaan tuolloin hurjan 260 km/h huippunopeuden. Voidapa kuulla tuon kolmilitraisen kuutoskoneen saundi täysin palkein, tai edes istahtaa 300SL:n ratin taakse, päästyään ensin leveiden kynnysten yli istuimelle asti. Millaisen vaikutuksen 300SL mahtoi tehdä 70 vuotta sitten?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat