10.12.2021

Hyundai-konsernin ässä saa ylleen entistä näyttävämmät kuteet – mutta edes niillä ei ole asiaa Eurooppaan

Genesis G90

Genesis uudistaa mallistoaan tasaiseen tahtiin, ja ensi vuonna vuorossa on lippulaivasedan G90, josta nyt saamme ensimmäiset kuvat ja tiedot sekä epäilyt sähköisestä huippumallista. Euroopassa ei ylintä korealaisluksusta nähdä.

Eurooppalaisten edustusautomarkkinoiden painopiste on selkeästi kolmen saksalaisen premium-valmistajan harteilla. Ässä-Mersun, Audi A8:n ja BMW 7-sarjan jyrätessä ei esimerkiksi Jaguar XJ:lle, Lexus LS:lle tai Maserati Quattroportelle ole jäänyt kuin luita kalvettavaksi. Mutta kyllähän muitakin näkemyksiä edelleen etenkin Euroopan ulkopuolella maailmalle esitellään, hyvänä esimerkkinä Genesis G90.

Genesis G90

Loppuvuoteen 2021 Genesis päätti paljastaa viralliset ulkokuvat sekä hyppysellisen ennakkotietoja uudesta, vuodelle 2023 esiteltävästä G90:stä. Edellisen päivityksen oltua muokkaus edelliseen, tulee tämä olemaan juuriaan myöten uusi. Särmikkäät linjat edustavat puhtaasti merkin vallitsevaa athletic elegance -muotokieltä, josta G90:ää lähimmät sisaresimerkit ovat G80 ja GV80. Tunnusomaisiin elementteihin lukeutuvat kaksiosaiset etu- ja takavalot, Crest-etusäleikkö, huomattava kaksiosainen vilkunkertaaja etusiivessä sekä helman paraabeli lista.

Genesis G90
Tässä yksilössä alla olevat 20-tuumaiset vanteet ovat kuvioinniltaan erikoiset. Keulan erikoisvalmisteinen siipilogo on aerodynamiikan nimissä 80 prosenttia aiempaa matalampi.

Tässä vaiheessa saimme ainoastaan ulkokuvia sisätilojen pysyessä visusti salassa aina Koreassa tapahtuvaan maailmanensi-iltaan asti. Sen kuitenkin voi sanoa, että tilat ovat luokalle tyypillisesti ruhtinaalliset. Standardimallin lisäksi G90 saa pitkän akselivälin version, jossa lisäpituutta on 19 senttimetrin verran.

Genesis G90
Pitkän akselivälin G90 on toteutettu edeltäjästä poiketen ilman jatkopätkää ovien välissä.

Myöskään konepellin alle ei saa kurkistaa ennen virallista esittelyä. Arvauksia siitä kuitenkin saa esittää. Perusmoottoriksi on esitetty V6:ta, 80-sarjastakin tuttua uutta Smartstreamia, mikä se erittäin todennäköisesti tulee olemaankin. Esitetyissä visioissa huippumallin 5-litrainen V8 korvautuisi ilmeisen tehokkaalla täyssähköisellä voimalinjalla. Vastaavaa mullistusta edustusluokassa edustavat myös tuore Mercedes-Benz EQS, tuleva BMW:n 7-sarja sekä jossain kauempana häämöttävä Jaguarin uusi edustusmalli. Genesis on viime aikoina alkanut vyöryttää sähkömalleja markkinoille, ja näistä polttomoottoriautojen sähköversioista ei tunnetusti juuri päällepäin huomaa voimalinjan mullistusta.

Lähde ja kuvat: Genesis Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat