23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Icelandair on vastaanottanut lähes 90-vuotisen historiansa ensimmäiset Airbus-koneet, joilla on erityinen tehtävä islantilaisyhtiön erityislaatuisessa liiketoimintamallissa. Vain viikko sitten Moottori uutisoi, kuinka Alankomaiden kansallinen lentoyhtiö KLM oli käyttänyt Helsingin-reitillään upouutta investointiaan, jonka on määrä tuoda yhtiön kapearunkolaivasto nykyaikaan.Nyt aiheena on tismalleen sama konetyyppi, ja jopa sama variantti, mutta monella lailla erityyppisen lentoyhtiön palveluksessa.Jos KLM:llä Airbus A321neo korvaa modernina, taloudellisena ja hiljaisena konetyyppinä vanhentuvat Boeing 737 NG:t, on Icelandair hankkinut saman konetyypin pitkän matkan varianttieja korvatakseen vanhentuvat ja janoiset Boeing 757:nsä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki irti strategisesta sijainnistaJos Finnair on suuri lentoyhtiö Suomen kokoiseen maahan, on Icelandair jättisuuri lentoyhtiö Islannin kokoiseen maahan. Molemmat näistä pohjoismaisista kansallisista lentoyhtiöistä ovat omilla tavoillaan ottaneet hyödyn irti kotikenttänsä maantieteellisestä sijainnista, ja houkuttelevat siten paljon vaihtomatkustajia.Islanti sijaitsee maantieteellisesti Euroopan ja Pohjois-Amerikan risteyskohdassa. Näin ollen Icelandairilla on huomattava strateginen etu operoida lentoja näiden kahden maanosan välillä.Boeing 757:n tuotanto päättyi jo vuonna 2004. Tähän tarkoitukseen paras konetyyppi oli pitkään Boeing 757, maailman suurin kapearunkokonetyyppi, jota Finnairkin aikoinaan operoi seitsemän koneyksilön vahvuudella. 757:llä on kapearunkokoneeksi huomattava kantama, ja se on taloudellinen pidemmän matkan reiteillä, joilla ei ole kannattavaa lentää laajarunkokoneilla. Useimmat Icelandairin reitit ovat juuri tällaisia. Boeing 757 tarjoaa myös suorituskykyä operoitaessa haastavissa olosuhteissa tai lyhyiltä kiitoteiltä. Markkinoilla ei vähään aikaan ollut pelkästään Boeingin koneisiin aiemmin luottaneelle Icelandairille sellaista korvaajaa Boeing 757:n suorituskyvylle, joka saavuttaisi nykyaikaisen polttoainetaloudellisuuden, mutta samaan aikaan kapearunkokoneelle huomattavan toimintamatkan. Ei ennen Airbus A321neo:n pitkän matkan variantteja.Helsinkiin 22.6.2025 vuoron tehnyt A321LR-yksilö TF-IAB on vasta kolmisen kuukautta vanha. Icelandair on tilannut neljä kappaletta Airbus A321LR:ää, joka on keskipitkän kantaman variantti tästä uudenaikaisilla moottoreilla ja muilla parannuksilla varustetusta A321:stä, A321neo:sta. Ne ovat Icelandairin 88-vuotisen historian ensimmäiset Airbus-koneet, ja ne on kaikki luovutettu islantilaisyhtiölle viimeisen puolen vuoden sisällä tämän artikkelin julkaisusta. Jo A321LR:n toimintamatka on 7 400 kilometriä, siis 1 100 kilometriä pidempi kuin Boeing 757-200:n. Neljän A321LR:n lisäksi Icelandair on tilannut 13 kappaletta Airbusin uusinta lellikkiä, A321XLR:ää. Tämä pitkään puhuttu maailman pisimmän kantaman omaava kapearunkokone otettiin kaupalliseen käyttöön Iberian väreissä viime vuonna, ja sitä on laajasti hehkutettu merkittäväksi pelinavaukseksi pitkillä reiteillä. Icelandairille A321XLR on kuin tehty. Sen 8 700 kilometrin toimintamatka on vertaansa vailla kapearunkomarkkinoilla, ja se tulee tekemään monille lentoyhtiöille mahdolliseksi sellaiset pitkän matkan reitit, joihin ei ole kannattavaa laajarunkokoneilla lentää.Icelandairin A321LR:t on varustettu 187 istuimella, joista 165 muodostavat Economy-luokan ja 22 Saga Premium -bisnesluokan. Konfiguraatio on suhteellisen väljä, mutta siinä on otettu huomioon matkustusmukavuus yli kuuden tunnin mittaisilla lennoilla. Ensimmäiset A321XLR:t astuvat Icelandairin palvelukseen vasta vuonna 2029, mutta tuolloin ne tulevat mahdollistamaan islantilaisyhtiön levittäytymisen muun muassa aina vain lännemmäs Yhdysvaltoihin solmukohdastaan Reykjavíkistä käsin. Mahdollisiksi tulevat esimerkiksi sellaiset kohteet kuin Los Angeles eteläisessä Kaliforniassa sekä Dallas Teksasin sydämessä. Myös levittäytyminen aina Meksikoon asti, kuten esimerkiksi lomakohde Cancúniin, on mahdollista. A321XLR:n mahdollisuudet ulottuvat niin ikään idän suuntaan, vaikkapa Dubaihin. Icelandairin laivasto isossa murroksessaIcelandairin laivasto on muuttunut viimeisen seitsemän vuoden aikana hurjasti. Ennen kuin islantilaisyhtiö vastaanotti ensimmäisen Boeing 737 MAX:insa keväällä 2018, oli sen suihkukonelaivasto koostunut Boeing 757:stä sekä -767:stä.Boeing 757-300 oli jännemmän näköinen tuttavuus. Boeing 757:t on määrä eläköittää jo ennen A321XLR:n saapumista laivastoon, ja harvinaisimmat pidempirunkoiset yksilöt, 757-300:t eli "lentävät lyijykynät", eläköitettiin jo viime vuoden puolella. Boeing 737 MAX on jo nyt 21 koneyksilön vahvuudella Icelandairin runsaslukuisin konetyyppi, ohi 13-päiseksi kutistuneen 757-laivaston. Boeing 767:ää (757:n laajarunkoista sukulaista) laivastosta löytyy edelleen viiden kappaleen edestä. Niiden korvaajiksi Icelandair oli tilannut Boeing 787 Dreamlinereita, mutta myöhemmin yhtiö perui nuo tilaukset. Tulevaisuudessa Icelandairin laivasto tulee siis koostumaan pelkistä kapearunkokoneista, Airbus A321XLR:n hoitaessa pisimmät reitit. A321neo:n ohella vuonna 2030 Icelandairin laivastossa tulee olemaan Boeing 737 MAX 8:aa ja -9:ää sekä muutamia De Havilland Canada Dash 8 -potkuriturbiinikoneita maan sisäiseen liikenteeseen ja Grönlannin-reiteille.Boeing 737 MAX on nykyisin Icelandairin peruskalustoa. Icelandair lentää Reykjavíkistä Helsinkiin joka päivä. Yhtiön laivastomurros näkyy myös Helsingin-reitillä, jolla nykyisin käytetään useimmiten Boeing 737 MAX -sarjan koneita, mutta aina silloin tällöin vanha kunnon 757:kin saattaa vielä Helsinki-Vantaalla pistäytyä. Kaikkein uusimpana konetyyppinä reittiä on operoinut nyt myös Airbus A321LR.Lähteet: Icelandair, Airbus, Planespotters.net Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla