5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotalla on nyt ensi kertaa Euroopassa tarjolla iso pakettiauto, mikä avaa rutkasti uusia ovia. Kun Hiacen aikakausi vuonna 2012 päättyi, alkoi miltei lennosta Proacen aikakausi. Tuo aikakausi on nyt uransa huipulla, kun Toyotalla on ensi kertaa tarjota eurooppalaisasiakkailleen koko värisuora meikäläisiä pakettiautokokoluokkia plus tietenkin Hilux -avolava. Värisuoran täydentää suurimman pään edustaja, kun Proace Cityn ja Proacen yläpuolelle asetetaan Proace Max täysin samalla reseptillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuipputärkeä malli Toyotan hyötyajoneuvoilleProace Maxin voi sanoa olevan hyvin tärkeä lisä Toyotan hyötyajoneuvotoiminnoille, ja tämän merkityksen julkilausuu myös maahantuoja. Esimerkiksi Suomessa Proacen edustama niin kutsuttu tonniluokka eli keskimmäinen pakettiautoluokka on ollut perinteisesti vahva, mutta viime vuosina menettänyt pakettiautomarkkinoiden sisällä asemiaan sekä pienemmille pakuille että näille isommille. Isojen pakujen markkinan voi siis sanoa olevan jopa kasvava. Proace Maxin edustama pakettiautoluokka mahdollistaa kokonsa puolesta monia erilaisia päällirakenteita, mukaan lukien retkeily- ja matkailuautot. Ottaen huomioon, että Proace Maxin sisarmallit ovat lähes tulkoon maailman sivun hallinneet retkeily- ja matkailuautoissa (n. 2/3 Euroopan matkailuautoista perustuu Fiat Ducatoon), Toyota on vihdoin pääsemässä niissäkin osingoille. Ja toki toisinpäin ajateltuna asiakkaat tulevat saamaan käyttöönsä Toyota-merkkisiä retkeily- ja matkailuautoja, sikäli kun niitä tehdään. Tällä aasinsillalla pääsemmekin väistämättömään mainintaan siitä, että Proace Max on lainamalli, ja vielä melko iäkäs sellainen. Samalla tavalla kuin tonniluokan Proace on ollut kahdessa sukupolvessa jo vuodesta 2013 lähtien ja Proace Citykin jo hyvän aikaa, myös Proace Maxin kohdalla luotetaan italialais-ranskalaiseen yhteistyöpakuun. Proace Maxin kantasisarmallit eli Fiat Ducato, Citroën Jumper ja Peugeot Boxer sekä aiemmin 2020-luvulla Stellantiksen myötä mukaan tullut Opel Movano ovat pohjimmiltaan vuodelta 2006, siis 18 vuotta vanhoja malleja. Toki ne ovat myös päivittyneet tuntuvastikin matkan varrella. Vaikka lainamallien voisi tavallaan ajatella sotivan Toyotan filosofioita vastaan, ovat ne pakettiautomaailmassa tunnetusti nykyään lähes poikkeukseton sääntö. Maahantuojan mukaan lainamallit eivät ole viimeisten 11 vuoden aikana Toyotan pakettiautoasiakkaita sen pahemmin häirinneet, ja samaa kieltä kertovat vahvasti myös hyötyajoneuvojen myyntitilastot, joissa Toyota on Suomessa kolmannella sijalla. Toyota vastaa myymistään tuotteista, ja Toyotan mukana tulee toki myös palveluita, jotka saattavat olla syy päätyä viisikosta juuri Proace-perheeseen. Toyotalla on lukuisia tehtaita ympäri maailmaa, mutta Proace Max taitaa olla ensimmäinen Italiassa valmistettava Toyota. Proace Maxilla sopii siis lähteä kasvattamaan asemia Suomen hyötyajoneuvomarkkinoilla. Toyota pyrkii ensi vuonna saavuttamaan tällä saralla 15 prosentin osuuden koko markkinasta, ja Proace Maxilla tähdätään 10 prosenttiin omasta luokastaan. Diesel, sähkö, pakettiauto, kuorma-autoProace Max tulee tarjolle useina versioina, kuten tämän luokan ajoneuvot yleensäkin. Viime vuosien uusi juttu on ollut tietenkin sähköistyminen, ja sisarmallien tavoin myös Proace Maxin saa dieselin ohella täyssähköisenä. Siinä on koriversiosta riippuen 205 kilowatin sähkömoottori ja 110 kilowattitunnin akusto, mahdollistaen maksimissaan 424 kilometrin toimintamatkan. Sähköversion ongelma ei ehkä monellekaan asiakkaalle ole enää toimintamatka, vaan kantavuus. Akusto lisää auton omamassaa, mikä on puolestaan pois 3,5 tonnin maksimaalisesta kokonaismassasta. Näin ollen esimerkiksi kuvan auton kantavuus on vain 650 kiloa. Kantavuutta kaipaaville käytännössä ainoa vaihtoehto onkin siis 2,2-litrainen diesel, jonka saa 140- tai 180 hevosvoiman tehoisena, joko 6-vaihteisena manuaalina tai 8-vaihteisena automaattina. Pakettiautoversion ohella Proace Max on tarjolla myös 4,25 tonnin kokonaismassan omaavana N2-luokan kuorma-autona. Siinä on vahvistetut kori ja etujousitus, jotka ovat saatavilla myös pakettiautona myytävään 3,5 T Heavyyn. Umpipakettiautona Proace Max on tilattavissa viidellä eri korikoolla, jotka muodostuvat kolmesta korkeudesta ja kolmesta pituudesta. Lyhin ja matalin on 5,542 metriä pitkä ja ja 2,254 metriä korkea L2 H1, rahtitilavuudella 10 kuutiota. Pisin ja korkein puolestaan on 6,492 metriä pitkä ja 2,764 metriä korkea L4 H3, jossa rahtitilaa on 17 kuutiota. Välissä on kaikilla pituuksilla saatava 2,524 metriä korkea H2. L3:n koripituus on puolestaan 6,127 metriä. Umpipakettiauton lisäksi Proace Max tulee saataville alustamallina koripituuksilla L3 (myös sähköisenä) ja L4. Niin ikään tehdasmallinen avolava, jossa kaikki laidat ovat avattavia, on tilattavissa. Ensimmäiset Proace Maxit saadaan Toyota-liikkeisiin vielä syksyn aikana. Lähde: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?