7.9.2019 Matkailu Italian Trentino – vieraana omenoiden valtakunnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dolomiittien aurinkoiset ja hedelmälliset laaksot Trentinossa tuottavat viidesosan Italian omenoista. Pohjois-Italian Trentinon alueen valtteja ovat huikaisevat alppimaisemat, joista on kiittäminen lukuisia 3 000 metriin ja yli kohoavia vuorenhuippuja. Luontoarvojensa ansiosta Dolomiittien vuoristo on ollut vuodesta 2009 Unescon maailmanperintökohde. Patikointielämyksiä ja silmänruokaa tarjoavat myös näyttävät vesiputoukset, vuolaat joenuomat, riippusillat, jykevät metsät – ja hedelmälliset laaksot.Stelvion kansallispuiston aurinkolaakson alue eli Val di Sole ja erityisesti Val di Nonin laakso ovat omenoiden valtakuntaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAurinko paistaa 2 500 tuntiaVal di Nonin laakso on kuulu linnanraunioista ja vallasväen kartanoista. Pikkukylien leppoisa tunnelma ja kulttuurimaisema viehättävät. Ja erityisen kuulu alue on omenoistaan. Omenaviljelmiä on kaikkialla, ja maapläntit on käytetty tarkasti hyväksi. Reunimmaiset omenoiden rivistöt ulottuvat teiden reunaan asti.Trentinon laaksoista poimitaan viidesosa Italian omenoista – kiitos vuosittaisen 2 500 aurinkotunnin. Viidesosa tarkoittaa 400 000 kiloa ja 200 miljoonaa omenaa vuodessa. Iso osa tuotannosta menee vientiin.Poimijat tulevat etenkin itäisestä Euroopasta. Kuukauden kestävä poimintakausi alkaa näinä päivinä. Kukin kuudesta lajikkeesta kypsyy omassa tahdissaan. Lajikkeet ovat Evelina, Gala Melinda, Fuji, Red ja Golden Delicous sekä Renetta Canada.Tuhansien perheiden elinkeinoMelinda on alueen viljelijöiden osuustoiminnallinen yritys, johon kuuluu noin 4 000 perhettä. Nykymuotoisella yhteistyöllä on historiaa 1970-luvulta asti.Osa viljelijöistä omistaa isot tilukset, jotka tuovat perheelle pääelinkeinon. Osa perheistä ansaitsee elantonsa muualta viljellen omenoita pienimuotoisesti lisäansioiden vuoksi.Omenoiden maailmasta saa monipuoliset tiedot vierailemalla MondoMelinda-vierailukeskuksessa, jossa on tarjolla multimediaesitys omenoiden viljelyn eri vaiheista ja omenoiden jatkojalostuksesta. Sekin selviää, että orgaanisesti viljeltyjen omenien kysyntä on kasvussa, mutta niiden tuotanto vielä pientä, 2 000 kilon luokkaa vuodessa. Viljelyala on tarkoitus lähivuosina kasvattaa kymmenkertaiseksi. Adaptoi oma omenapuu! Omenat myydään kokonaisina, puristetaan mehuksi tai jalostetaan hilloiksi ja muiksi tuotteiksi. MondoMelinda -vierailukeskuksessa on myynnissä laaja kattaus omenoita ja omeniin perustuvia tuotteita, ympäri vuoden. Viileissä ja vähähappisissa oloissa omenat kyetään varastoimaan niin, että puna- ja keltaposkisia omenoita riittää myyntiin ympäri vuoden. Melinda avasi keväällä mahdollisuuden vierailla myös maan alla eli 575 metrin syvyydessä sijaitsevissa valtavissa varastotiloissa. Oman omenapuun voi myös adoptoida. Näin toimiva saa useaan kertaan valokuvia ja tietoja oman omenapuun voinnista ja hedelmien kypsymisestä. Ja jos saapuu poiminta-aikaan paikalle, voi matkatuliaisiksi saada omenoita omasta puusta. Omenapuun adoptointi edellyttää vähintään yhtä yöpymistä agriturismo-kohteessa paikallisella maatilalla, jossa on tarjolla myös huoneita matkailijoille. Näistä yösijoista saa lisää tietoa koko Italian aluetta koskien nettisivuilta. Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?