22.1.2025

Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi

Kuva Fiat

Italian autotuotanto putosi 37 prosentilla, mikä tarkoittaa tason putoamista aikaan ennen dolce vitaa. Koko maailman myynti ja tuotanto kuitenkin pitivät Fiatin pään pinnalla.

Vaikka viime vuosi oli Suomessa monella tavalla surkea automyyntivuosi, maailmanlaajuisesti uusia autoja myytiin ihan hyvin. Mukaan mahtuu poikkeuksia, joista yksi huomattava on Italia. Sehän tunnetaan eräänä maailman johtavana autoteollisuusmaana, sekä määrällisesti että laadullisesti, kun ajatellaan, että maassa on tuotettu valtavat määrät volyymiautoja sekä samalla maailman arvostetuimpia superautoja.

Tätä taustaa vasten on ikävä joutua uutisoimaan, että Italian autoteollisuuden taantuma on tällä hetkellä poikkeuksellisen syvä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taantunut dolce vitan taakse

Italiassa valmistettiin vuonna 2024 yhteensä 475 090 autoa, missä on siis 37 prosentin lasku edellisvuoteen. Määrällisesti Italian autotuotanto on vajonnut vuoden 1956 tasolle.

Fiat 500 uusi sähköauto

Italiassa on olemassa kaikkien tuntema käsite la dolce vita, joka tarkoittaa kirjaimellisesti makeaa elämää. Sillä viitataan 1950- ja 1960-lukujen taitteeseen, jolloin tapahtui Italian talouden ihme, ja ihmiset syttyivät nauttimaan elämästä vihdoin voitettuaan toisen maailmansodan jälkeensä jättämän talouskurimuksen.

Dolce vitan aikana myös autojen myynti lähti Italiassa - niin kuin monissa muissakin maissa - aivan uudenlaiseen kukoistukseen. Tuona aikana Italian autoteollisuus nousi maailmanmaineeseen myös saavutettavien volyymiautojen tuottajana.

Vuoden 1956 tasolle putoaminen tarkoittaa, että ainakin tuotantomäärällisesti laskettuna Italian autoteollisuus on taantunut aikaan ennen dolce vitaa, siis talouden ihmettä.

Jos ei lasketa Ferrarin tai Lamborghinin kaltaisia tunnettuja mutta määrällisesti hyvin vähän autoja valmistavia toimijoita, käytännössä kaikesta Italian autotuotannosta vastaa jättikonserni Stellantis. Kiltisti sanottuna se ei ole juuri nyt suosituimmillaan italialaisten keskuudessa. Stellantiksen katsotaan varsinkin autotehtaiden työntekijöitä edustavien järjestöjen mielestä ajavan Italian autoteollisuutta alas. Esimerkiksi legendaarisessa Mirafiorin tehtaassa pudotus oli jyrkät 70 prosenttia, ja tehdas on ollut useasti tuotantokatkolla.

Fiat silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi

Edellä luetusta huolimatta Fiat onnistui neljättä vuotta peräkkäin säilyttämään paikkansa maailmanlaajuisesti myydyimpänä Stellantis-brändinä 1,2 miljoonan valmistetun auton turvin. Tuossakin luvussa oli tosin 11 prosentin pudotus vuoteen 2023 nähden.

Fiat oli vuoden 2024 myydyin automerkki neljässä maassa, nimittäin Italian lisäksi Algeriassa, Brasiliassa ja Turkissa. Esimerkiksi Algeriassa peräti 64 prosenttia kaikista uusista autoista oli Fiateja, mutta Brasilia oli varsinaisesti Fiatin kannattelija. Fiat kasvoi Brasiliassa vajaalla kymmenellä prosentilla, kun vuoden 2024 aikana siellä myytiin 521 000 Fiatia, siis käytännössä puolet kaikista maailman Fiateista.

Etelä-Amerikassa myytävistä Fiateista ylivoimainen enemmistö myös valmistetaan Etelä-Amerikassa, joten autonvalmistukseen Italiassa Fiatin Brasilian-menestys ei vaikuttanut. Itse asiassa Etelä-Amerikassa valmistettiin vuonna 2024 enemmän Fiateja kuin mitä Italiassa tehtiin ylipäätään autoja.

Jos katsotaan vielä lopuksi Fiatin Suomen-lukuja, ne onnistuivat olemaan vieläkin surkeammat kuin edellisvuonna. Aikoinaan pitkään Suomen myydyimpiin automerkkeihin kuulunut Fiat ensirekisteröi Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa vuoden 2024 aikana yhteensä 60 uutta autoa, laskua edellisvuoteen 66,5 prosenttia. Samaan aikaan Suomessa ensirekisteröitiin 21 Ferraria eli voikin ylpeydellä todeta, että Suomessa myydään yksi Ferrari jokaista kolmea Fiatia kohden.

Lähteet: Reuters, Stellantis, Carscoops

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat