4.3.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Fiat Multipla – Tuleva keräilyharvinaisuus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytetyn auton hinnoittelun voi tehdä kahdella tavalla: joko hintapyynnössä on tinkimisvaraa, tai hinta on kiinteä ja odotetaan että keräilyharvinaisuudeksi nousevan auton hinta nousee hintapyynnön tasolle. Jälkimmäiseen tapaan uskoo tämänkertaisen käytetyn erikoisuuden, Fiat Multiplan myyjä, joka ilmoittaa että ”hinta ei tästä laske, näiden hinnat nousussa ja myytäviä yksilöitä Euroopassa enää muutamia”. Erikoisuudeksi ja jopa harvinaisuudeksi tätä Fiatin tila-autoa voidaan nimittää erottuvan muotoilun ohella mm. siksi, että tori.fi -sivuston 62 725 myytävänä olevan käytetyn auton joukossa on vain yksi Multipla. Vuosimallin 2000 Fiat Multiplan hinnaksi myyjä ilmoittaa 2250 euroa. Sinällään hinta on kohdallaan, mutta myyntiin tuo varmasti haasteita se, että kyseessä on ”konevikainen projekti”. Tee-se-itse -henkilölle projekti voisi sopia hyvin, sillä kauppahintaan kuuluu toinen moottori ja taka-akseli. Aivan kuumille kiville tämä yksilö ei ole kaupaksi mennyt, sillä ilmoitus on jätetty yli yhdeksän kuukautta sitten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMultipla Vol 2.0Multipla-nimeä Fiat käytti ensimmäisen kerran jo 1950- ja 1960-luvuilla Fiat 600:n pohjalle rakennetusta Fiat 600 Multiplasta, joka sekin oli tila-auto. Kuussataseen oli saatu ahdettua kolme penkkiriviä ja tilat kuudelle varsin erikoisella muotoilulla, kun tuulilasi nousi pystyyn heti maskin takaa. Vuonna 1998 markkinoille tullut Multipla puolestaan perustui Brava- ja Bravo-mallien pohjalevyyn ja tekniikkaan. Fiat päätyi poikkeukselliseen ratkaisuun tila-autoa suunnitellessaan, sillä lisätilaa ei hankittu jatkamalla auton pituutta, vaan leveyttä. Lopputulos on jopa viistoperäistä Bravoakin lyhyempi, ja porrasperäiseen Bravaan verrattuna lähes 20 senttimetriä lyhyempi. Leveyttä Multiplassa sen sijaan on reilusti, tarkalleen 1871 millimetriä. Leveys hyödynnettiin mm. siten, että sekä edessä että takana oli kolme erillistä istuinta rinnakkain, joten tilaa oli yhteensä kuudelle hengelle. Kun lattia oli muotoiltu tasaiseksi ja takapenkit oli irroitettavissa, niin tarvittaessa 1900 litran tavaratila riitti vaikka pienelle muuttokuormalle. Perusmoottorina oli Fiatin 1,6-litrainen mylly. Tarjolla oli myös 1,9-litrainen diesel eri tehoversioina.Multiplan istuinjärjestys. Kuva ei ole myytävästä yksilöstä.Käytännöllinen muttei välttämättä kauneinAuton suunnitteli Roberto Giolito. Multiplan vyötärölinja on matala ja ikkunat poikkeuksellisen korkeat, jolloin lopputuloksena on ”paavimobiilimainen” ulkonäkö. Huomion kiinnittää erityisesti tuulilasin alapuolella oleva ”ylimääräinen makkara”, joka saa koko auton näyttämään siltä kuin se olisi tehty muovista ja sulanut kuumuudessa vähän muodottomaksi. Lähinnä käytännöllisten ja kilpailijoista poikkeavien tilaratkaisujen ansiosta Multipla valittiin mm. Top Gear -lehden vuoden perheautoksi neljänä vuotena peräkkäin. Italiassa auton myynti sujui hyvin, mutta muilla markkinoilla ei ehkä ymmärretty auton kauneutta aivan yhtä hyvin, ja Multipla - nimenomaan tämä ensimmäinen vuosina 1998-2004 valmistettu sukupolvi - on valittu useissa eri äänestyksissä maailman rumimmaksi autoksi. Vuoden 2004 faceliftissä Multipla sai hillitymmät linjat, kun pyöreät ajovalot vaihtuivat suorakaiteen mallisiksi ja konepelti viistommaksi niin, että ”makkara” tuulilasin alapuolelta katosi.Fiat Multipla 1998-2004. Kuva ei ole myytävästä yksilöstä.Lisenssillä "Kiinan Multipla"Fiat valmisti Multiplata vuoteen 2010 asti. Mallin historia ei kuitenkaan päättynyt siihen, vaan Kiinassa sitä valmistettiin Zotye Multipla -nimellä vuodesta 2008 aina vuoteen 2013 asti. Ja tällä kertaa kiinalaisia ei voinut syyttää laittomasta kopioinnista, sillä ”Kiinan Multipla” valmistettiin Fiatilta hankitulla lisenssillä, ja siksi myös alkuperäinen mallinimi voitiin ottaa käyttöön. Zotye suunnitteli ja valmisti myös pienen määrän sähkökäyttöistä versiota, joka kantoi nimeä M300 EV.Nyt tarjolla olevan yksilön myyjä ilmoittaa auton varusteiksi ABS-jarrut ja turvatyynyt. Etuvetoisen auton 1600-kuutioisen bensiinimoottorin teho on 102 hevosvoimaa ja vääntö 144 newtonmetriä, ja näiden avulla autolle luvataan 170 kilometrin huippunopeus. Kiihdytys nollasta sataan sujahtaa 12,6 sekunnissa. Myynti-ilmoituksessa on valitettavasti vain yksi valokuva (tämän jutun otsikkokuva, muut kuvat Moottorin arkistosta), joten esimerkiksi auton verhoilun kuntoa ei pysty arvioimaan.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”