4.3.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Fiat Multipla – Tuleva keräilyharvinaisuus? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Käytetyn auton hinnoittelun voi tehdä kahdella tavalla: joko hintapyynnössä on tinkimisvaraa, tai hinta on kiinteä ja odotetaan että keräilyharvinaisuudeksi nousevan auton hinta nousee hintapyynnön tasolle. Jälkimmäiseen tapaan uskoo tämänkertaisen käytetyn erikoisuuden, Fiat Multiplan myyjä, joka ilmoittaa että ”hinta ei tästä laske, näiden hinnat nousussa ja myytäviä yksilöitä Euroopassa enää muutamia”. Erikoisuudeksi ja jopa harvinaisuudeksi tätä Fiatin tila-autoa voidaan nimittää erottuvan muotoilun ohella mm. siksi, että tori.fi -sivuston 62 725 myytävänä olevan käytetyn auton joukossa on vain yksi Multipla. Vuosimallin 2000 Fiat Multiplan hinnaksi myyjä ilmoittaa 2250 euroa. Sinällään hinta on kohdallaan, mutta myyntiin tuo varmasti haasteita se, että kyseessä on ”konevikainen projekti”. Tee-se-itse -henkilölle projekti voisi sopia hyvin, sillä kauppahintaan kuuluu toinen moottori ja taka-akseli. Aivan kuumille kiville tämä yksilö ei ole kaupaksi mennyt, sillä ilmoitus on jätetty yli yhdeksän kuukautta sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Multipla Vol 2.0 Multipla-nimeä Fiat käytti ensimmäisen kerran jo 1950- ja 1960-luvuilla Fiat 600:n pohjalle rakennetusta Fiat 600 Multiplasta, joka sekin oli tila-auto. Kuussataseen oli saatu ahdettua kolme penkkiriviä ja tilat kuudelle varsin erikoisella muotoilulla, kun tuulilasi nousi pystyyn heti maskin takaa. Vuonna 1998 markkinoille tullut Multipla puolestaan perustui Brava- ja Bravo-mallien pohjalevyyn ja tekniikkaan. Fiat päätyi poikkeukselliseen ratkaisuun tila-autoa suunnitellessaan, sillä lisätilaa ei hankittu jatkamalla auton pituutta, vaan leveyttä. Lopputulos on jopa viistoperäistä Bravoakin lyhyempi, ja porrasperäiseen Bravaan verrattuna lähes 20 senttimetriä lyhyempi. Leveyttä Multiplassa sen sijaan on reilusti, tarkalleen 1871 millimetriä. Leveys hyödynnettiin mm. siten, että sekä edessä että takana oli kolme erillistä istuinta rinnakkain, joten tilaa oli yhteensä kuudelle hengelle. Kun lattia oli muotoiltu tasaiseksi ja takapenkit oli irroitettavissa, niin tarvittaessa 1900 litran tavaratila riitti vaikka pienelle muuttokuormalle. Perusmoottorina oli Fiatin 1,6-litrainen mylly. Tarjolla oli myös 1,9-litrainen diesel eri tehoversioina. Multiplan istuinjärjestys. Kuva ei ole myytävästä yksilöstä. Käytännöllinen muttei välttämättä kaunein Auton suunnitteli Roberto Giolito. Multiplan vyötärölinja on matala ja ikkunat poikkeuksellisen korkeat, jolloin lopputuloksena on ”paavimobiilimainen” ulkonäkö. Huomion kiinnittää erityisesti tuulilasin alapuolella oleva ”ylimääräinen makkara”, joka saa koko auton näyttämään siltä kuin se olisi tehty muovista ja sulanut kuumuudessa vähän muodottomaksi. Lähinnä käytännöllisten ja kilpailijoista poikkeavien tilaratkaisujen ansiosta Multipla valittiin mm. Top Gear -lehden vuoden perheautoksi neljänä vuotena peräkkäin. Italiassa auton myynti sujui hyvin, mutta muilla markkinoilla ei ehkä ymmärretty auton kauneutta aivan yhtä hyvin, ja Multipla - nimenomaan tämä ensimmäinen vuosina 1998-2004 valmistettu sukupolvi - on valittu useissa eri äänestyksissä maailman rumimmaksi autoksi. Vuoden 2004 faceliftissä Multipla sai hillitymmät linjat, kun pyöreät ajovalot vaihtuivat suorakaiteen mallisiksi ja konepelti viistommaksi niin, että ”makkara” tuulilasin alapuolelta katosi. Fiat Multipla 1998-2004. Kuva ei ole myytävästä yksilöstä. Lisenssillä "Kiinan Multipla" Fiat valmisti Multiplata vuoteen 2010 asti. Mallin historia ei kuitenkaan päättynyt siihen, vaan Kiinassa sitä valmistettiin Zotye Multipla -nimellä vuodesta 2008 aina vuoteen 2013 asti. Ja tällä kertaa kiinalaisia ei voinut syyttää laittomasta kopioinnista, sillä ”Kiinan Multipla” valmistettiin Fiatilta hankitulla lisenssillä, ja siksi myös alkuperäinen mallinimi voitiin ottaa käyttöön. Zotye suunnitteli ja valmisti myös pienen määrän sähkökäyttöistä versiota, joka kantoi nimeä M300 EV. Nyt tarjolla olevan yksilön myyjä ilmoittaa auton varusteiksi ABS-jarrut ja turvatyynyt. Etuvetoisen auton 1600-kuutioisen bensiinimoottorin teho on 102 hevosvoimaa ja vääntö 144 newtonmetriä, ja näiden avulla autolle luvataan 170 kilometrin huippunopeus. Kiihdytys nollasta sataan sujahtaa 12,6 sekunnissa. Myynti-ilmoituksessa on valitettavasti vain yksi valokuva (tämän jutun otsikkokuva, muut kuvat Moottorin arkistosta), joten esimerkiksi auton verhoilun kuntoa ei pysty arvioimaan. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4×4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan