17.3.2024

Polttomoottorinen Fiat Panda jatkaa tuotannossa ainakin vuoteen 2027 – siis myös sähköisen rinnalla

Kuva Fiat

Vaikka sähköisen Pandan on määrä astua päivänvaloon jo tänä vuonna, löi Fiat hyvissä ajoin lukkoon sen, ettei italialaisten tarvitse hyvästellä suuresti rakastamaansa polttomoottorista versiota vielä vuosiin.

Suomessa rekisteröitiin viime vuoden aikana 179 uutta Fiatia, missä oli reippaan 30 prosentin pudotus vuoteen 2022 nähden, ja luvut ovat olleet samaa luokkaa jo hyvän tovin.

Fiatin vapaapudotus Suomen myydyimmästä automerkistä aivan ynnä muuta -kaartiin verrattain hyvin lyhyessä ajassa ei kuitenkaan vastaa globaalia todellisuutta. Esimerkiksi viime vuonna Fiatin maailmanlaajuinen myynti kasvoi 12 prosenttia, ja se oli kaikista Stellantiksen brändeistä myydyin, ohi Citroënin, Peugeotin ja muiden. Myydyimmäksi automerkiksi Fiat nousi Italiassa, Brasiliassa, Turkissa ja Algeriassa, joista esimerkiksi jälkimmäisessä sen myynti kasvoi viime vuonna lähes 80 prosentilla. Fiat on lisäksi markkinajohtaja kaupunkiautoluokissa sekä hyötyajoneuvoissa useissa Euroopan maissa.

"Fatta in Italia". Kotimaisuus on monille italialaisille autonostajille edelleen tärkeä arvo.

Yksi Fiatin nykymenestyksen ehdottomista valteista on jo vuodesta 2011 lähtien ollut kolmannen polven Panda. Ikinuori tuntuu olevan kohtuullisen lievä termi kuvaamaan sen tapaa kerätä ikävuosia. Suosituimmillaan ja rakastetuimmillaan auto on kotimaassaan Italiassa, jossa se on vuosi toisensa perään ottanut kärkipaikan maan myydyimpänä automallina. Viime vuonna Italiassa myytiin 102 627 Pandaa. Vertailun vuoksi Italiassa myytiin vuoden 2023 aikana noin 15 000 Fiat Pandaa enemmän kuin Suomessa kaikkia uusia henkilöautoja yhteensä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Pandina" saa jatkoaikaa sekä lisätuotantokapasiteettia

Italialaiset käyttävät Pandasta lempinimeä Pandina, joka kääntyy suunnilleen "pikku-Pandaksi". Nyt tätä nimeä kantaa erikoismalli, jolla juhlistetaan lupausta kolmannen polven tuotannon jatkumisesta.

Fiat Panda on karkauspäivänä syntynyt. Nimittäin 29. helmikuuta 1980 Fiat esitteli Italian silloiselle presidentille Sandro Pertinille italialaisten uuden kaupunkiauton, ensimmäisen sukupolven Pandan. Tasan 44 vuotta myöhemmin päivänvalon näki erikoismalli Pandina, joka tuo Pandan viimeisimpien eurooppalaisten turvastandardien piiriin, ja varmistaa sitä kautta tuotantokelpoisuuden vuosiksi eteenpäin. Fiat nostaa niin ikään Pandan tuotantokapasiteettia jopa 20 prosentilla vastatakseen kasvavaan kysyntään.

Tuotantoa Pomigliano d'Arcon tehtaalla Napolin liepeillä on määrä jatkaa vähintään vuoteen 2027 asti. Polttomoottoriversio jatkaa näin tuotannossa sähköversion rinnalla, aivan kuten sähköistä Fiat 500:tä komppaa vuodesta 2007 tuotettu polttomoottorimalli.

Suomeen Pandaa ei ole tuotu enää vuosiin.

Tänä vuonna julkistettavan sähköisen Pandan onkin vaikea kuvitella nousevan nykymallin kaltaiseen asemaan Italiassa ainakaan ihan lähitulevaisuudessa. Siitä tulee ensinnäkin oletettavasti useita tuhansia euroja kalliimpi. Toinen merkittävä ongelma voi olla latauspaikkojen järjestäminen Italian ikivanhojen kaupunkien keskusta-alueille. Historiallisten keskustojen, joissa talot lämmitetään ja ruoat valmistetaan kaasulla, vuosikymmeniä vanhoja sähköverkkoja tuskin on mitoitettu siihen, että yhtäkkiä kaikki lataavat töpselistä "Pandinojaan".

Lähde ja kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander