4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai liittyy muiden muassa Fordin, Volkswagenin, Opelin, Peugeotin ja Abarthin seuraan lakkauttaessaan kerta kaikkiaan polttomoottoriset hot hatchinsä. Näin Eurooppa hyvästelee i20 N:n sekä i30 N:n muutaman kuukauden sisällä. Kevyistä kaupunki- ja perheautoista alabrändien avulla tehtyjen sporttiversioiden alamäki jatkuu. Hyundai on useiden lähteiden mukaan lopettamassa polttomoottoristen N-mallien myynnin ja tuotannon Euroopan markkinoilla kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.Leikkuriin menee siis kaksi eri kokoista ja varsin pidettyä hot hatchiä, taskuraketti i20 N:ää ja sen isosiskoa i30 N:ää, mukaan lukien Fastback -versiota. Autot on valmistettu Euroopassa, Tšekissä. Hyundai ei lopeta polttomoottorisia N-mallejaan suinkaan kaikkialla. Esimerkiksi Elantra N:stä odotetaan jopa uutta versiota, mutta kuten tiedämme, koko Elantra-malli ei ole enää sukupolviin kuulunut Hyundain Euroopan tuonti- ja myyntiohjelmiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilalle paljon sähköäN-alabrändiä Hyundai ei ole Euroopassakaan lakkauttamassa, vaan kevyiden polttomoottoristen hot hatchien tilalle tulee Ioniq -malliston täyssähkömalleja.Kuten tiedämme, Ioniq 5 N on näistä ensimmäinen. Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa.N-alabrändin puitteissa Ioniq 5 suoriutuu 0 – 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen. Lisäksi, tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.Kuten kaikesta voi päätellä, uudet N:t - sitten kun mukaan liittyy myös Ioniq 6 N - ovat luonteeltaan varsin erilaisia kuin tuotannosta poistuvat polttomoottoriset hot hatchit. Sporttimaailmassa polttomoottori- ja sähköautojen erot tuntuvat korostuvan entisestään.Jäljellä enää muutama lajin edustajaHot hatchien katoamistahti on ollut tiuha jo ennen Hyundaita. Peugeot ja Opel luopuivat yhteistyönsä myötä 208 GTi:stä sekä Corsa OPC:stä. Volkswagen Polo GTI on historiaa, eikä Skoda Fabia RS:stä ole tietoakaan. Ford Fiestan lakkauttamisen jälkeen menetimme luonnollisesti myös Fiesta ST:n. Harmillisesti myös Abarth on kertonut luopuvansa 595- ja 695-sarjoistaan siirtyessään sähköautomerkiksi, ja Abarth Punto on kaukainen muisto. Renault Clio Sport puuttuu niin ikään vahvuudesta.Jäljellä olevista hot hatcheistä ehdottomasti tunnetuin ja pirtein esimerkki on Toyota GR Yaris. Myös Volkswagen jatkaa vielä nyky-Golfin toisen puolikkaan ajan Golf GTI:n tuotantoa, joskin pelkästään kaksoiskytkinautomaatin kera.Lähteet: Hyundai, Motor1 Deutschland Kuvat: Hyundai, Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä