4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai liittyy muiden muassa Fordin, Volkswagenin, Opelin, Peugeotin ja Abarthin seuraan lakkauttaessaan kerta kaikkiaan polttomoottoriset hot hatchinsä. Näin Eurooppa hyvästelee i20 N:n sekä i30 N:n muutaman kuukauden sisällä. Kevyistä kaupunki- ja perheautoista alabrändien avulla tehtyjen sporttiversioiden alamäki jatkuu. Hyundai on useiden lähteiden mukaan lopettamassa polttomoottoristen N-mallien myynnin ja tuotannon Euroopan markkinoilla kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.Leikkuriin menee siis kaksi eri kokoista ja varsin pidettyä hot hatchiä, taskuraketti i20 N:ää ja sen isosiskoa i30 N:ää, mukaan lukien Fastback -versiota. Autot on valmistettu Euroopassa, Tšekissä. Hyundai ei lopeta polttomoottorisia N-mallejaan suinkaan kaikkialla. Esimerkiksi Elantra N:stä odotetaan jopa uutta versiota, mutta kuten tiedämme, koko Elantra-malli ei ole enää sukupolviin kuulunut Hyundain Euroopan tuonti- ja myyntiohjelmiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilalle paljon sähköäN-alabrändiä Hyundai ei ole Euroopassakaan lakkauttamassa, vaan kevyiden polttomoottoristen hot hatchien tilalle tulee Ioniq -malliston täyssähkömalleja.Kuten tiedämme, Ioniq 5 N on näistä ensimmäinen. Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa.N-alabrändin puitteissa Ioniq 5 suoriutuu 0 – 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen. Lisäksi, tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.Kuten kaikesta voi päätellä, uudet N:t - sitten kun mukaan liittyy myös Ioniq 6 N - ovat luonteeltaan varsin erilaisia kuin tuotannosta poistuvat polttomoottoriset hot hatchit. Sporttimaailmassa polttomoottori- ja sähköautojen erot tuntuvat korostuvan entisestään.Jäljellä enää muutama lajin edustajaHot hatchien katoamistahti on ollut tiuha jo ennen Hyundaita. Peugeot ja Opel luopuivat yhteistyönsä myötä 208 GTi:stä sekä Corsa OPC:stä. Volkswagen Polo GTI on historiaa, eikä Skoda Fabia RS:stä ole tietoakaan. Ford Fiestan lakkauttamisen jälkeen menetimme luonnollisesti myös Fiesta ST:n. Harmillisesti myös Abarth on kertonut luopuvansa 595- ja 695-sarjoistaan siirtyessään sähköautomerkiksi, ja Abarth Punto on kaukainen muisto. Renault Clio Sport puuttuu niin ikään vahvuudesta.Jäljellä olevista hot hatcheistä ehdottomasti tunnetuin ja pirtein esimerkki on Toyota GR Yaris. Myös Volkswagen jatkaa vielä nyky-Golfin toisen puolikkaan ajan Golf GTI:n tuotantoa, joskin pelkästään kaksoiskytkinautomaatin kera.Lähteet: Hyundai, Motor1 Deutschland Kuvat: Hyundai, Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?