4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai liittyy muiden muassa Fordin, Volkswagenin, Opelin, Peugeotin ja Abarthin seuraan lakkauttaessaan kerta kaikkiaan polttomoottoriset hot hatchinsä. Näin Eurooppa hyvästelee i20 N:n sekä i30 N:n muutaman kuukauden sisällä. Kevyistä kaupunki- ja perheautoista alabrändien avulla tehtyjen sporttiversioiden alamäki jatkuu. Hyundai on useiden lähteiden mukaan lopettamassa polttomoottoristen N-mallien myynnin ja tuotannon Euroopan markkinoilla kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.Leikkuriin menee siis kaksi eri kokoista ja varsin pidettyä hot hatchiä, taskuraketti i20 N:ää ja sen isosiskoa i30 N:ää, mukaan lukien Fastback -versiota. Autot on valmistettu Euroopassa, Tšekissä. Hyundai ei lopeta polttomoottorisia N-mallejaan suinkaan kaikkialla. Esimerkiksi Elantra N:stä odotetaan jopa uutta versiota, mutta kuten tiedämme, koko Elantra-malli ei ole enää sukupolviin kuulunut Hyundain Euroopan tuonti- ja myyntiohjelmiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilalle paljon sähköäN-alabrändiä Hyundai ei ole Euroopassakaan lakkauttamassa, vaan kevyiden polttomoottoristen hot hatchien tilalle tulee Ioniq -malliston täyssähkömalleja.Kuten tiedämme, Ioniq 5 N on näistä ensimmäinen. Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa.N-alabrändin puitteissa Ioniq 5 suoriutuu 0 – 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen. Lisäksi, tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.Kuten kaikesta voi päätellä, uudet N:t - sitten kun mukaan liittyy myös Ioniq 6 N - ovat luonteeltaan varsin erilaisia kuin tuotannosta poistuvat polttomoottoriset hot hatchit. Sporttimaailmassa polttomoottori- ja sähköautojen erot tuntuvat korostuvan entisestään.Jäljellä enää muutama lajin edustajaHot hatchien katoamistahti on ollut tiuha jo ennen Hyundaita. Peugeot ja Opel luopuivat yhteistyönsä myötä 208 GTi:stä sekä Corsa OPC:stä. Volkswagen Polo GTI on historiaa, eikä Skoda Fabia RS:stä ole tietoakaan. Ford Fiestan lakkauttamisen jälkeen menetimme luonnollisesti myös Fiesta ST:n. Harmillisesti myös Abarth on kertonut luopuvansa 595- ja 695-sarjoistaan siirtyessään sähköautomerkiksi, ja Abarth Punto on kaukainen muisto. Renault Clio Sport puuttuu niin ikään vahvuudesta.Jäljellä olevista hot hatcheistä ehdottomasti tunnetuin ja pirtein esimerkki on Toyota GR Yaris. Myös Volkswagen jatkaa vielä nyky-Golfin toisen puolikkaan ajan Golf GTI:n tuotantoa, joskin pelkästään kaksoiskytkinautomaatin kera.Lähteet: Hyundai, Motor1 Deutschland Kuvat: Hyundai, Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?