28.4.2022 Ajoneuvot Japanilaisten ylivoimaa kolmivuotiaissa – Traficom-katsastusraportti 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin katsastustilaston kolmevuotiaiden automallien ryhmässä Honda HR-V, Mazda CX-3, Toyota Corolla sekä koko Lexuksen mallisto saivat puhtaat paperit. Traficom -katsastustilaston kolmivuotiaiden henkilöautomallien kärkeen nousivat kolme japanilaista: Honda HR-V, Mazda CX-3 ja Toyota Corolla sekä kiinalais-ruotsalainen Volvo XC40 hylkäysprosentilla 0,0 - hännillä on Mercedes-Benz Sprinter.Myös merkkitilaston kärjessä on liuta japanilaisia – Lexus, Suzuki, Toyota ja Mazda. Merkkitilaston viimeisenä on Dacia. Alle 10-vuotiaiden autojen katsastusvälin piteneminen pudotti kolmivuotiaiden autojen määrän puoleen, minkä vuoksi joitakin automerkkejä ja monia automalleja puuttuu tilastosta.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta 2021 erottelevat jyvät akanoista. Tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2021 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Raportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti. Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmivuotiaiden listalta puuttuu muutama automerkki ja useita automallejaOsa hylkäysten määrän kasvusta selittyy siitä, että vuonna 2018 voimaan tulleen lakiuudistuksen vuoksi katsastukset kohdistuiva yhä vanhempiin autoihin. Tämä näkyi viime vuonna 2021 varsinkin 3-vuotiaissa henkilöautoissa, joita katsastettiin alle 50 000 kappaletta, yli puolet vähemmän kuin edellisenä vuonna 2020, jolloin niitä katsastettiin yli 100 000.Pienemmästä katsastusmäärästä johtuen kolmivuotiaiden tuloslistalta puuttuu joitakin automerkkejä, kuten esimerkiksi Alfa Romeo ja Tesla ja lisäksi puuttuu useita automalleja, koska niistä ei saatu tilastollisesti merkittävää aineistoa.Mazda CX-3 oli varmistamassa japanilaismallien kärkisijoituksia.3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 23 mallia23 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaHonda HR-V (44 000) (0,0) Mazda CX-3 (42 000) (0,0) Toyota Corolla (37 000) (0,0) Volvo XC40 (56 000) (0,0) Toyota Avensis (57 000) (0,4) Toyota RAV4 (55 000) (0,4) Škoda Rapid (51 000) (0,5) Suzuki Vitara (48 000) (0,5) Seat Arona (44000) (0,6) Toyota C-HR (50 000) (0,6) Škoda Karoq (57 000) (0,7) Hyundai i30 (49 000) (0,8) Mazda CX-5 (53 000) (0,9) Hyundai i10 (38 000) (0,9) Peugeot 208 (34 000) (0,9) Toyota Auris (55 000) (1,1) Volvo S60 (58 000) (1,2) Suzuki Swift (43 000) (1,2) Volkswagen Golf (56 000) (1,2) Kia Stonic (45 000) (1,2) Ford C-Max (44 000) (1,2) BMW 1-sarja (52 000) (1,2) Volkswagen Golf Sportsvan (42 000) (1,2)Volvo XC40 oli ainoa nollatuloksen malli japanilaismerkkien ulkopuolelta.3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 10 merkkiä10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaLexus (47 000) (0,0) Suzuki (47 000) (0,8) Toyota (51 000) (1,3) Mazda (45 000) (1,5) Hyundai (46 000) (1,5) Mitsubishi (54 000 (1,6) Honda (47 000) (1,9) Subaru (55 000) (2,0) Volvo (72 000) (2,3) Kia (51 000) (2,4)3-vuotiaat henkilöautot, keskimääräinen hylkäysprosentti 3,1 %, keskimääräiset ajokilometrit 61 000 km.Mallitilaston kärjessä ovat Honda HR-V, Mazda CX-3, Toyota Corolla ja Volvo XC40: Näillä neljällä mallilla on puhtaat paperit - hylkäysprosentti 0,0! Kymmenen parhaan joukossa eniten japanilaisia, niiden lisäksi ”eurooppalaiset” Volvo XC40, Škoda Rapid ja Seat Arona.Merkkitilaston kärjessä on Lexus, jonka mallit yhteensä-hylkäysprosentti on 0,0! Seuraavilla sijoilla ovat Suzuki, Toyota, Mazda ja Hyundai. Etelä-korealaisten autojen laadunparannuksesta alkaa vihdoin näkyä merkkejä: Hyundai oli 5. paras ja Kia 10. paras automerkki kolmivuotiaiden ryhmässä. Parhaiden mallien hylkäysprosentit ovat todella pieniä: 23 vähävikaisimman mallin hylkäysprosentit ovat välillä 0,0 – 1,2 %.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, FLOP 1010 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaMercedes-Benz Sprinter (212 000) (21,9) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Dacia Duster (57 000) (20,2) (Ohjausnivelet ja -tangot) Toyota Proace (84 000) (18,8) Mercedes-Benz Vito (204 000) (16,8) BMW X1 (55 000) (10,5) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Renault Clio (43 000) (10,1) (Etuakselisto) Mercedes-Benz E-sarja (116 000) (8,6) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Renault Kadjar (52 000) (8,0) Opel Corsa (38 000) (7,9) Ford Transit (201 000) (7,9)10 runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä)Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaDacia (59 000) (12,8) (Ohjausnivelet ja -tangot) Land Rover (70 000) (10,6) Renault (46 000) (9,4) (Etuakselisto) Mercedes-Benz (94 000) (7,4) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Jaguar (60 000) (5,9) BMW (64 000) (3,7) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Opel (55 000) (3,6) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Citroën (46 000) (3,5) Nissan (48 000) (3,5) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Mini (45 000) (3,0)Sprinterin hylkyjen taustalla suuri ajomääräKolmivuotiaiden ryhmässä eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista, jolla ajetaan paljon. Enemmän kuin joka Mercedes-Benz Sprinter hylättiin, hylkäysprosentti 21,9. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on kolmivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 212 000 km, yli kolminkertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 61 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.Dacia Duster oli toiseksi vikaherkin, Dustereista hylättiin joka viides (20,2%), vaikka ajomäärä on keskimäärin vain 57 000 km. Japanilais-ranskalainen Toyota Proace oli kolmanneksi heikoin, hylkäysprosentti 18,8, vaikka Proacen ajomäärä monia pakettiautosta muunneltuja henkilöautoja pienempi, 84 000 km. Kymmenen vikaherkimmän joukossa ovat myös ammattikäytössä suositut Mercedes-Benz Vito (ajomäärä 204 000 km), Ford Transit (ajomäärä 201 000 km) sekä Mercedes-Benz E-sarja (ajomäärä 116 000 km).Merkkitilastoissa Dacialle jäi eniten parannettavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkeaKatsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2%). Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 4 - 6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän. Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen. – Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, tarkentaa Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen. Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuussa. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom -katsastustilasto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous