1.1.2023 Kotimaanmatkailu Järvisydän – huikaiseva kalliokylpylä, norpat ja paljon muuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etelä-Savon sydänmailla Rantasalmella sijaitsee maa- ja aurinkolämmöllä lämpenevä 1 500-neliöinen kylpylä, joka on louhittu rantakallioon. Etelä-Savon sydänmailla Rantasalmella ja omaa rauhaa takaavan etäällä asukastihentymistä sijaitsee kylpylä, joka ei ole lajissaan ihan tavallisimmasta päästä. Olen kolmen vartin automatkan päässä Savonlinnasta ja reilun puolen tunnin ajomatkan päässä Varkaudesta.Kohteen nimi on Hotel & Spa Resort Järvisydän, mutta nimestä huolimatta olemme suomalaisuuden ytimessä sekä sitkaan yrittäjärohkeuden että mutkattoman luontosuhteen näkökulmasta. Järvisydän on ainutlaatuinen lomakylä, jota on sen rakentuessa varmasti kummasteltu turuilla ja toreilla suurhankkeeksi, jonka elinajanodote ei ole pitkä – no, toisin on käynyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKalliota ja uppotukkejaJärvisydämen vahvoja valtteja ovat alueen ulkotilojen ja rakennusten omintakeinen arkkitehtuuri, kekseliäästi tilojen sisustuksessa käytetyt luonnonmukaiset materiaalit, elämyskeskeisesti suunnitellut erilaiset yöpymismahdollisuudet – ja kaikkein vahvimpana valttina sijainti jylhän kauniin luonnon siimeksessä ja suojaisen lahdenpoukaman sylissä.Maa- ja aurinkolämmöllä lämpenevän 1 500-neliöinen kylpylä on louhittu rantakallion lohkeamaan.Altaiden pinnat ovat luonnonkiveä ja erottuvat näin värinsä ja muotojensa puolesta muista kylpylöistä. Kaikkialla näkyvissä rakenteissa on käytetty jykeviä, kuhmuraisia, kiiltäväpintaisia ja luonnonmuovaamia uppotukkeja, joilla on ikää jopa 500 vuotta. Uppotukkien käyttö yhdessä sisätilojen muotojen kanssa luovat aivan omanlaisensa luolamaisen tunnelman. Uppotukkien käyttö korostaa paikan ja toimintojen likeisyyttä luonnon kanssa.Saunamualiman lumoissaKylpylä on sisustus- ja tilaratkaisuiltaan kiinnostava ja erikoinen, mutta samalla hämmentävänkin sokkeloinen. Tarjolla on muutama suolahuone lekotteluun ja myrskysuihkuhuone.Saunoissa on mistä valita. On tavanomaista saunaa pitkälti muistuttava leppeiden löylyjen (+70 astetta) Uppotukkisauna, hammam-tyyppinen sauna, tavanomaisempi marmoripenkein ratkaistu höyrysauna, miedot lämmöt tarjoava infrapunasauna, kylpylän toisen kerroksen maisemasauna ja kovanahkaisimmille sovelias kipakkojen löylyjen Kivisauna, joka on mukavan kookas tiloiltaan. Muut löylyhuoneet ovat varsin pieniä kooltaan.Ulkoaltaiden vesi on Saimaan järvivettä ja veden lämpötila vaihtelee vuodenaikojen mukaan, näiden altaiden vettä ei lämmitetä. Kesäisin Saimaaseen voi hulahtaa suoraan ulkoaltailta.Sisäaltailla voi virkistäytyä ja rentoutua – muttei höyryävän kuumissa vesissä. Kiertovesialtaan veden syvyys on 130 senttiä ja veden lämpötila +31 astetta. Sama veden lämpötila on porealtaalla sekä matalassa lastenaltaassa.Ekologisuus vahvasti edelläJa heille, jotka jo nurisevat, ettei altaiden vesi ole +31 astetta lämpimämpää on syytä kertoa ratkaisun perusteet. Järvisydämen ekologista ajattelua on pitää veden lämpötila maltillisena.Muutkin kylpylässä tehdyt energiaratkaisut puhuttelevat kaikkia vihreästä nykyteknologiasta kiinnostuneita. Kylpylässä käytetään aurinkoenergiaa pääasiallisena energianlähteenä vuodessa ainakin kuuden kuukauden ajan. Aurinkoenergian käyttö painottuu huhtikuusta syyskuun lopulle saakka. Aurinkoenergialla pystytään tuona aikana kattamaan kolme neljännestä kylpylän energiankulutuksesta.Lämmöntuotannossa taasen hyödynnetään maalämpöä. Maalämpöputkistosta hieman alle kuusi kilometriä on upotettu maan sisälle ja hieman yli neljä kilometriä putkista on upotettuna järven pohjaan. Talvella lämpöä saadaan syvältä maaperästä ja kesällä järviveden lämmetessä lämpöä varastoidaan lämpimästä järvivedestä takaisin maaperään.Kylpylän tulisijojen lämpöä varastoidaan sitäkin ja hyödynnetään suihkuvesien lämmityksessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJykevät kalusteetJärvisydämessä voi majoittua hotellissa, metsäsviiteissä tai panoraamasviiteissä –tai saunallisissa House Boateissa eli majoituslautoissa veden äärellä.Päärakennuksen, ravintoloiden ja hotelliosan arkkitehtuuri on erottuvaa, kiinnostavaa ja pohjaa puuhun, kiveen ja muhkeisiin rakenteisiin niin yleisissä tiloissa kuin huoneisssakin. Kansallispuiston monipuoliset reititSaimaan järviluonnon valtteja ovat avaria järvenselkiä pilkuttavat saaret, kuvaukselliset rantakalliot ja rehevät lehdot.Ympäröivä luonto on tuotu monella tavalla lähelle, sillä sen tarjoavat virkistysmahdollisuudet on tuotteistettu taitavasti: selkeästi hahmotettaviksi retkiksi halusipa savolaiseen kansallismaisemaan tutustua – vermeet tarvittaessa vuokraten – meloen, veneillen, suppaillen, patikoiden, maastopyöräillen, hiihtäen, lumikenkäillen tai retkiluistellen. Omin päin kuljeskelu, omin eväin on tietty mahdollista sekin hyvin merkityillä reiteillä. Nokipannukahvien teko onnistuu merkityillä tulentekopaikoilla poislukein metsäpalovaroituksen tai ruohikkopalovaaran ajankohdat.Valmiita luontoreittejä maastossa on kahdeksan erilaista, joista kukin valitsee kuntonsa ja toiveidensa mukaan. Reittien pituudet ovat välillä 0,6–4,4 kilometriä. Helpoimmat reitit vievät pitkälti tasamaalla, haastavimmat kuten Korpinkallion reitti kiertää kallioisessa maastossa, jossa on suuria korkeuseroja. Polkujuoksuun hurahtaneet valitsevat Kaarnetsaaren kierroksen. Hiet voi huuhtoa päivän lopuksi kylpylässä ja kivistävät jäsenet vetreyttää hieronnoissa. Tarjolla myös turvehoitoja, päähierontoja ja lämminkivihierontoja.Retki- ja reittitarjontaan kannattaa tutustua jo etukäteen, jotta aktiviteettien toivotut ajankohdat saa rytmittämään toivotusti vierailua ja esimerkiksi välinevuokraus on varmistettu jo ennakolta.Kestikievarin 11. sukupolviJärvisydämen nykytarinaan ajallista syvyyttä tuo se, että matkailu täällä Porosalmella alkoi jo vuonna 1658. Venäjän tsaari ja Ruotsin kuningas sopivat tuolloin, että Suomen halkaisevien teiden varsille tuli hevosen syöttövälein eli noin 30 kilometrin välein, tuli rakentaa kestikievarit, joissa ihmiset saivat syödäkseen ja hevoset saattoi vaihtaa levänneisiin.Samoihin aikoihin Heiskasen suvun päämies sai kiitoksena hyvästä sotilaspalveluksesta 600 hehtaarin niemekkeen Porosalmelta. Vastineena lahjoitukselle oli luvattava rakentaa ja ylläpitää kestikievaria.Suvun nykyinen piällysmies, kestikievariyrittäjä Markus Heiskanen perheineen, edustaa täten suvun 11. sukupolvea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiksekkäiden pulleroiden kotivesilläJärvisydän on helppo matkailukohde kiireiselle ja luonnossa kulkemisesta hieman vieraantuneille, sillä tarjolla on runsas kattaus erilaisia vaivattomasti haltuun otettavia luontoretkiä, opastuksella tai ilman. Linnansaaren kansallispuistoon ja Porosalmen käkkyrämetsiin on tarjolla retkiä vähintään kahdesti päivässä ja ympäri vuoden.Alueen tunnetuimmasta eläinkunnan edustajasta ei jää epäselvyyttä. Norppa tulee vastaan Järvisydämen alueella kaikkialla. Viiksekkäät pullerot köllöttelevät myös vastaanoton edustan kalliolla veistoksina. Myymälän puolella tuliaisiksi on tarjolla norppapyyheitä, -paitoja, kasseja ja pehmoleluja. Jos oma matka osuu otolliseen ajankohtaan, on tarjolla myös kolmetuntinen risteily Linnansaaren kansallispuiston norppavesille.Linnansaaren kansallispuiston alueella pesii uhanalaisen norpan lisäksi ja linnustomme ylväs kalasääksi.Lisää: www.jarvisydan.com ja www.luontoon.fi/linnansaariTeksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja