6.11.2016 Liikenne Jätä kolikot säästöpossuun – Helsingissä hilut eivät kelpaa parkkimittariin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joka toinen ei tiedä, että kolikot ovat historiaa Helsingin pysäköintiautomaateilla. Kolikkokukkaron jälkeen maksuvälineistä kyytiä saanee pankkikortti. Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark selvitti parkkiautomaattien uudistuksen tietotasoa ja tuntemuksia. Monelle Helsingissä parkkeeraavalle autoilijalle kolikkomaksamisen poistuminen tulee yllätyksenä. Automaattien muutos oli jäänyt EasyParkin mukaan hämärän peittoon jopa yli puolelle pysäköijistä. Eikä kovin tuttua ollut mobiilipysäköintikään.Puhelimessa toimiva pysäköintisovellus tekee älypuhelimesta parkkimittarin. Uutta entiseen on monelle mieleinen mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa auton luona käymättä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolikkomaksu pian mahdotontaHelsingin 558 pysäköintiautomaatista jo noin 70 prosenttia on uudistettu, mutta joka toinen pysäköijä ei vielä tiedä, että uusilla automaateilla on mahdotonta maksaa kolikoilla. Uusissa automaateissa maksun voi maksaa ainoastaan pankki- tai luottokortilla. Mobiilipysäköintipalvelua käyttävä voi puolestaan hoitaa parkkimaksun puhelinsoitolla, tekstiviestillä tai älypuhelimen sovelluksella.Puhelimitse maksettavan pysäköinnin suosio kasvaa vuosi vuodelta. EasyPark kertoo oman palvelunsa kautta tapahtuneen Suomessa yli 4 miljoonaa pysäköintiä. Tälle vuodelle yritys ennustaa 66 prosentin kasvua.Pysäköinnistä maksetaan liian vähän tai aivan liikaaUseampi kuin neljä viidesosaa kyselyyn vastanneista maksaa edelleen parkkeerauksesta liian vähän tai liikaa, sillä lähes 85 prosenttia vastaajista kertoi maksavansa pysäköinnin kortilla ennakkoon. Tilanne muuttuu hankalaksi, jos ei tiedä pysäköintiaikaa tarkkaan etukäteen. Yleisin vaihtoehto on silloin maksaa varmuuden vuoksi vähän liikaa. Peräti 61 prosenttia katukyselyyn vastanneista kertoi maksavansa varmuuden vuoksi pysäköinnistä hieman ylimääräistä.Yksi mobiilimaksamisen suurimmista hyödyistä on mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa etänä, oli tuntematon ominaisuus yli puolelle pysäköintiautomaattikyselyn (54 %) vastaajista. Lähes puolet (47%) ei tiennyt, että puhelimitse parkkeeraaja maksaa minuutilleen vain pysäköintiin käytetystä ajasta.– Mobiilimaksu säästäisi monen pysäköijän hermoja, jalkoja ja rahaa. Sovelluksella pysäköijä maksaa sekunnilleen käytetystä ajasta ja pystyy jatkamaan pysäköintiaikaa ilman, että joutuu maksamaan liikaa ennakkoon tai ryntäämään automaatille kesken asioinnin, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson muistuttaa.Katoaako seuraavaksi pankkikortti?Helsingin katukuvassa pysäköintiautomaatteja odottanee puhelinkoppien kohtalo. Ihmisten siirtyessä maksamaan arkiset pikkumaksut älypuhelimella, ei automaatteja enää tarvita. Muutoksen nopeutta voi vain arvailla. Naapurimaihin verrattuna Suomessa tahti on todennäköisesti hieman verkkaisempi.EasyParkin syyskuun alussa julkaiseman pohjoismaisen liikennekulttuurien eroja koskevan kyselyn mukaan suomalaisista vain joka kymmenes käyttää mobiilisovellusta pysäköintimaksun suorittamiseen. Ruotsissa ja Norjassa näin toimii jo joka viides.– Suomalaiset lämpiävät muihin pohjoismaalaisiin verrattuna hitaasti uusille maksutavoille. Esimerkiksi laskujen maksaminen pankissa menetti meillä suosiotaan vasta, kun siitä tuli palvelumaksujen myötä merkittävästi kalliimpaa kuin muista maksutavoista. Todennäköistä kuitenkin on, että korttimaksaminen on seuraavaksi katoava maksutapa. Monelle puhelin on jo lompakko ja siitä pidetään jopa parempaa huolta kuin kotiavaimista, Stefan Anderson kertoo.EasyParkin teettämä kysely paljasti myös, että nykytilan taustalla on muutosvastarinnan sijaan lähinnä tiedon puute. Useampi kuin joka viides (23 %) kyselyyn vastanneista kertoi, että ei tunne puhelimitse toimivia pysäköintimaksusovelluksia. Lähes joka viides vastaaja (17 %) ei ole tullut ajatelleeksi mobiilimaksamista.Kyselyyn vastanneista joka kymmenes ei omistanut älykännykkää, mutta se ei ole este mobiilipysäköinnin käyttämiselle. Vaikka suurin osa EasyParkin pysäköinneistä maksetaan älypuhelimen sovelluksella, on palvelulla edelleen vankka käyttäjäkunta perinteisen soittopalvelun puolella. Peräti lähes joka kymmenes palvelun käyttäjä käynnistää ja lopettaa pysäköinnin edelleen soittamalla palvelunumeroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoittopalvelun suosio jatkuu– Viimeisin Tilastokeskuksen tilasto kertoo, että suomalaisista 69 prosenttia käyttää älypuhelinta. Käyttäjätilastomme sovelluksen ja soittopalvelun välillä noudattelee tuota samaa tasoa. Ne, jotka ovat tottuneet soittopalveluun eivät herkästi vaihda sovellukseen. Eikä välttämättä tarvitsekaan, koska meillä ei ole suunnitelmia poistaa soittopalvelua, Anderson toteaa.Työsuhdeliittymän omistajista 12 prosenttia kertoo, että eivät pysty käyttämään maksullisia palveluita, koska ne on työnantajan puolelta estetty. Pysäköinnin mobiilisovellukselle pystyy EasyPaskin mukaan antamaan oman pankki- tai luottokorttinsa tiedot ja näin myös pysäköintimaksut menevät omalta henkilökohtaiselta kortilta puhelinlaskun sijaan.EasyParkin teettämä kysely Helsingin pysäköintiautomaattien uudistuksesta toteutettiin 26.9.–1.10.2016 haastatteluina. Kyselyyn vastasi 294 yli 18-vuotiasta kolikoilla, tekstiviestillä tai maskukortilla maksavaa autoilijaa pysäköintiautomaateilla eri puolilla kaupunkia. Vastaajista enemmistö oli 18–40–vuotiaita. Hieman yli puolet kyselyyn osallistujista oli miehiä.Lähde: EasyPark, kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”