18.4.2024

”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista?

Kuva BMW

BMW Motorradin uusi pomo Markus Flasch on julkaissut omassa instagram-profiilissaan vihjeen, jonka mukaan R18-malli on laajenemassa, ja vihjeen mukaan selvästi suorituskykyisemmällä versiolla.

”Jotain suurta on tulossa”, toteaa Markus Flasch omassa somejulkaisussaan. Kuvassa Flasch raottaa lakanan alla olevan pyörän takapäätä näkyville, jolloin näkyy heti selvät erot nykyisiin R18-malleihin. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu moottori, kaikki muu uusiksi?

Kyse on oletettavasti BMW:n prototyyppipajassa Münchenissä rakennetusta konseptipyörästä, jota Flasch nimittää ”dreambikeksi”, unelmapyöräksi. Kuvan perusteella pyörässä on edelleen avokardaani, mutta koko alumiininen takahaarukka on rakenteeltaan erilainen nykymalleihin verrattuna. Myös takarenkaan koko kiinnittää kuvassa huomion, sillä se vaikuttaa olevan selvästi leveämpi kuin nykymalleissa, todennäköisesti 240-millinen. Yleensä leveämmälle takarenkaalle on vain kaksi mahdollista syytä, parempi ulkonäkö - tai mikä todennäköisempää tässä tapauksessa - selvästi paremman suorituskyvyn siirtäminen asfalttiin.

BMW R18 lanseerattiin vuonna 2020, jolloin kaikkien aikojen suurin BMW-boxer 1802 kuutiosenttimetrin iskutilavuudellaan keräsi suuren huomion. Nykyiset Euro5+ -normit huomioiden on poikkeuksellista, että moottori suunniteltiin ilmajäähdytteiseksi. Johtuuko sitten normeista vai siitä että pyörä on suunniteltu pääasiassa jenkkimarkkinoille kilpailemaan Harley-Davidsonin ja Indianin kanssa, niin tehon sijaan moottorissa on keskitytty muhkeaan vääntöön matalilla kierroksilla. Huipputeho 91 hevosvoimaa saadaan 4750 kierroksella ja 158 newtonmetrin vääntö jo 3000 kierroksella. 

1802-kuutioinen, kaksisylinterinen ja ilmajäähdytteinen boxer on leveä ja näyttävä kokonaisuus.

Ei ole yltänyt myyntitavoitteisiin

R18 ei ole minkään mittapuun mukaan osoittautunut varsinaiseksi myyntimenestykseksi. Ainakin yhtenä syynä tähän voidaan pitää juuri moottorin suoritusarvoja, sillä BMW tarjoaa jo pienemmällä 1200-kuutioisella ilmajäähdytteisellä boxerillaan R 12 nineT -mallissa enemmän tehoa eli 109 hevosvoimaa, ja vieläpä yli 100 kiloa kevyempään massaan yhdistettynä. 

Nykyisen R18:n takahaarukan rakenne.

Rock´n´Roll kahdella pyörällä

Kun mietitään tätä ”teho-ongelmaa” ja toisaalta Markus Flaschin vahvaa suuntautumista urheilullisiin ominaisuuksiin moottoripyörissä, niin nämä asiat yhdistettynä ovat saaneet liikkeelle villejä huhuja uudesta R18-versiosta. Aikaisemmassa haastattelussa Flasch sanoikin nykyisestä R18:sta, että ”se ei ole tyypillinen BMW. Yritämme asentaa tämän moottorin BMW:lle tyypillisempään moottoripyörään.” Jo nyt on tiedossa, että BMW esittelee tämän konseptimallin 24. toukokuuta 2024 Italiassa järjestettävässä tapahtumassa teemalla ”Rock´n´Roll kahdella pyörällä”. Flasch ei olekaan tehnyt instagram-julkaisuaan sattumalta, vaan se on tarkoituksellinen tiiseri herättämään yleisön mielenkiintoa tulevaa konseptimallia kohtaan. 

Vielä ei ole tiedossa, onko BMW:n tarkoitus integroida tuleva malli nykyiseen R18-tuoteperheeseen pelkästään jollakin lisänimellä, vai nimetäänkö se kokonaan uudelleen. Esimerkiksi R18 nineT kuvaisi selvästi urheilullisempaa versiota huomattavasti paremmin.

R18 on jo ehtinyt innoittaa rakentelijoita. Tässä yksi taidonnäyte. Voisiko BMW:n tuleva versio olla jotain tällaista?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat