17.3.2023 Ajoneuvot K-Lataus ei ota vielä kantaa, aikovatko he noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä – ”Asian käsittely sisäisesti kesken” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunnan mukaan latauksen hinta täytyy olla kuluttajan saatavilla ennen latauksen aloittamista. Kuluttajariitalautakunta on antanut maaliskuussa päätöksen, jonka mukaan sähköauton lataushinta täytyy olla selkeästi nähtävillä ennen latauksen antamista. Lautakunnan päätös syntyi, kun suomalainen sähköautoilija vei vuonna 2021 saamansa K-Latauksen latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan. Nyt tulleen tuoreen kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan K-Lataus ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan siitä, että mitä sähköauton lataus latausasemalla maksaa. Moottori uutisoi asiasta tuoreeltaan perjantaina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyK-Lataus haluaa arvioida päätöstä laajemminKeskon K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen sai päätöksen edellisenä iltana torstaina nähtäväksi. Määttänen ei vielä osaa sanoa, aikooko K-Lataus noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä.– Asian käsittely on vielä sisäisesti kesken. Kynnyskysymys ei ole 18,20 eurosta, mutta kokonaisuutta täytyy arvioida laajemmin. Asiaa käydään varmasti läpi vielä kuluttajariitalautakunnan kanssa. Lisäksi asiaa täytyy käydä syvällisemmin läpi meidän lakipuolen kanssa, millaisia vaikutteita sillä on, Määttänen sanoo Moottorille.Määttäsen viittaus kokonaisuuden laajempaan arviointiin tarkoittaa muun muassa sitä, että EU-tasolla on tällä hetkellä valmisteilla uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelulle. Määttänen sanoo, että sillä, mitä EU asiassa linjaa, voi olla myös vaikutusta siihen, miten jatkossa latausasemilla toimitaan.– Oikeastaan kaikki latausta tarjoavat toimijat odottavat tällä hetkellä päätöstä. Sen on odotettu valmistuvan tämän vuoden aikana. On myös mahdollista, että EU:n tekemä päivitys menee myös tämän kuluttajariitalautakunnan päätöksen ylitse, Määttänen sanoo.Uusi asetus määrittelee latausinfraaEuroopan Unioni on julkaissut viime vuoden heinäkuussa Fit fort 55 -paketin, jonka tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen EU:n alueella. Tähän pakettiin osana kuuluu myös uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurista. Asetus vaikuttaa monella tavoin muun muassa siihen, kuinka liikenteen uusia käyttövoimia jaellaan. Asetus vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka paljon latausasemia tieverkon varrella täytyy olla ja mikä on latausasemien minimiteho. Osana tätä asetusta saatetaan säädellä myös sitä, millä tavoin sähköautojen lataushinnat latauskentillä täytyy esittää, vai riittääkö siihen esimerkiksi se, että hinnat ovat nähtävillä applikaatiossa.Määttäsen mukaan lataushintojen ilmoittaminen latauskentällä on tällä hetkellä ongelmallista sen vuoksi, että nykyisin käytössä olevat kaikki latausasemat eivät mahdollista lataushinnan esittämistä latauslaitteessa, koska kaikissa latauslaitteissa ei ole edes näyttöä.– Tämän lisäksi roaming-kumppaneiden nykyinen määrä on niin valtava, että hintojen esittäminen on hankalaa. Esimerkiksi K-Latauksella on noin 30 eri latauskumppania ympäri Eurooppaa, Määttänen sanoo.Alalla odottava tunnelmaMäättäsen mukaan alalla on kaiken kaikkiaan tällä hetkellä odottava tunnelma, koska sähköautojen lataus kehittyy voimakkaasti. Määttänen kuitenkin sanoo, että digitaalisesti asioiden kehittäminen on hyvin monella tapaa mahdollista. Yksi kysymys on se, että mikä on mikäkin roaming-kumppanin valmius ja mahdollisuus toimittaa hinta latausasemille.– Sen mitä olen seurannut keskustelua eri foorumeilla, olen huomannut, että tyytyväisiä, erilaisten autotehtaiden palveluiden, jotka perustuu pelkästään roaming-toimintaan, käyttäjiä on paljon. En ehkä kokonaan lähtisi roaming-puolta poistamaan, mutta tietysti, jos se menee kuluttajasuojalain kannalta mahdottomaksi, sitä se voi äärimmillään tarkoittaa, Määttänen sanoo.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta päätös ei myöskään estä asiaan ratkaisun hakemista tuomioistuimesta.Aiotteko hakea asiaan ratkaisua tuomioistuimesta?– En lähde sitä sen enempää spekuloimaan, enemmän lakia ymmärtävien kanssa on käytävä tätä asiaa ensin läpi, Määttänen sanoo.Oletteko hyvittäneet valituksen tehneelle sähköautoilijalle tämän 18,20 euroa?– En osaa sanoa, mikä sen suhteen on tilanne tällä hetkellä.Jos kuluttajariitalautakunnan suositusta ei noudata, päätyy niin sanotulle mustalle listalle. Onko K-Lataus nyt päätymässä tälle listalle?– Ei sinne tietenkään ehdoin tahdoin haluta. Asian selvittely on vielä kesken.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautoilija vei latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan – lautakunnan mukaan kuluttajalta laskutettiin liikaa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti