17.3.2023 Ajoneuvot K-Lataus ei ota vielä kantaa, aikovatko he noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä – ”Asian käsittely sisäisesti kesken” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunnan mukaan latauksen hinta täytyy olla kuluttajan saatavilla ennen latauksen aloittamista. Kuluttajariitalautakunta on antanut maaliskuussa päätöksen, jonka mukaan sähköauton lataushinta täytyy olla selkeästi nähtävillä ennen latauksen antamista. Lautakunnan päätös syntyi, kun suomalainen sähköautoilija vei vuonna 2021 saamansa K-Latauksen latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan. Nyt tulleen tuoreen kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan K-Lataus ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan siitä, että mitä sähköauton lataus latausasemalla maksaa. Moottori uutisoi asiasta tuoreeltaan perjantaina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyK-Lataus haluaa arvioida päätöstä laajemminKeskon K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen sai päätöksen edellisenä iltana torstaina nähtäväksi. Määttänen ei vielä osaa sanoa, aikooko K-Lataus noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä.– Asian käsittely on vielä sisäisesti kesken. Kynnyskysymys ei ole 18,20 eurosta, mutta kokonaisuutta täytyy arvioida laajemmin. Asiaa käydään varmasti läpi vielä kuluttajariitalautakunnan kanssa. Lisäksi asiaa täytyy käydä syvällisemmin läpi meidän lakipuolen kanssa, millaisia vaikutteita sillä on, Määttänen sanoo Moottorille.Määttäsen viittaus kokonaisuuden laajempaan arviointiin tarkoittaa muun muassa sitä, että EU-tasolla on tällä hetkellä valmisteilla uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelulle. Määttänen sanoo, että sillä, mitä EU asiassa linjaa, voi olla myös vaikutusta siihen, miten jatkossa latausasemilla toimitaan.– Oikeastaan kaikki latausta tarjoavat toimijat odottavat tällä hetkellä päätöstä. Sen on odotettu valmistuvan tämän vuoden aikana. On myös mahdollista, että EU:n tekemä päivitys menee myös tämän kuluttajariitalautakunnan päätöksen ylitse, Määttänen sanoo.Uusi asetus määrittelee latausinfraaEuroopan Unioni on julkaissut viime vuoden heinäkuussa Fit fort 55 -paketin, jonka tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen EU:n alueella. Tähän pakettiin osana kuuluu myös uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurista. Asetus vaikuttaa monella tavoin muun muassa siihen, kuinka liikenteen uusia käyttövoimia jaellaan. Asetus vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka paljon latausasemia tieverkon varrella täytyy olla ja mikä on latausasemien minimiteho. Osana tätä asetusta saatetaan säädellä myös sitä, millä tavoin sähköautojen lataushinnat latauskentillä täytyy esittää, vai riittääkö siihen esimerkiksi se, että hinnat ovat nähtävillä applikaatiossa.Määttäsen mukaan lataushintojen ilmoittaminen latauskentällä on tällä hetkellä ongelmallista sen vuoksi, että nykyisin käytössä olevat kaikki latausasemat eivät mahdollista lataushinnan esittämistä latauslaitteessa, koska kaikissa latauslaitteissa ei ole edes näyttöä.– Tämän lisäksi roaming-kumppaneiden nykyinen määrä on niin valtava, että hintojen esittäminen on hankalaa. Esimerkiksi K-Latauksella on noin 30 eri latauskumppania ympäri Eurooppaa, Määttänen sanoo.Alalla odottava tunnelmaMäättäsen mukaan alalla on kaiken kaikkiaan tällä hetkellä odottava tunnelma, koska sähköautojen lataus kehittyy voimakkaasti. Määttänen kuitenkin sanoo, että digitaalisesti asioiden kehittäminen on hyvin monella tapaa mahdollista. Yksi kysymys on se, että mikä on mikäkin roaming-kumppanin valmius ja mahdollisuus toimittaa hinta latausasemille.– Sen mitä olen seurannut keskustelua eri foorumeilla, olen huomannut, että tyytyväisiä, erilaisten autotehtaiden palveluiden, jotka perustuu pelkästään roaming-toimintaan, käyttäjiä on paljon. En ehkä kokonaan lähtisi roaming-puolta poistamaan, mutta tietysti, jos se menee kuluttajasuojalain kannalta mahdottomaksi, sitä se voi äärimmillään tarkoittaa, Määttänen sanoo.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta päätös ei myöskään estä asiaan ratkaisun hakemista tuomioistuimesta.Aiotteko hakea asiaan ratkaisua tuomioistuimesta?– En lähde sitä sen enempää spekuloimaan, enemmän lakia ymmärtävien kanssa on käytävä tätä asiaa ensin läpi, Määttänen sanoo.Oletteko hyvittäneet valituksen tehneelle sähköautoilijalle tämän 18,20 euroa?– En osaa sanoa, mikä sen suhteen on tilanne tällä hetkellä.Jos kuluttajariitalautakunnan suositusta ei noudata, päätyy niin sanotulle mustalle listalle. Onko K-Lataus nyt päätymässä tälle listalle?– Ei sinne tietenkään ehdoin tahdoin haluta. Asian selvittely on vielä kesken.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautoilija vei latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan – lautakunnan mukaan kuluttajalta laskutettiin liikaa Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 25.6.2025 Sähköautot Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella