17.3.2023 Ajoneuvot K-Lataus ei ota vielä kantaa, aikovatko he noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä – ”Asian käsittely sisäisesti kesken” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunnan mukaan latauksen hinta täytyy olla kuluttajan saatavilla ennen latauksen aloittamista. Kuluttajariitalautakunta on antanut maaliskuussa päätöksen, jonka mukaan sähköauton lataushinta täytyy olla selkeästi nähtävillä ennen latauksen antamista. Lautakunnan päätös syntyi, kun suomalainen sähköautoilija vei vuonna 2021 saamansa K-Latauksen latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan. Nyt tulleen tuoreen kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan K-Lataus ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan siitä, että mitä sähköauton lataus latausasemalla maksaa. Moottori uutisoi asiasta tuoreeltaan perjantaina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy K-Lataus haluaa arvioida päätöstä laajemmin Keskon K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen sai päätöksen edellisenä iltana torstaina nähtäväksi. Määttänen ei vielä osaa sanoa, aikooko K-Lataus noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä. – Asian käsittely on vielä sisäisesti kesken. Kynnyskysymys ei ole 18,20 eurosta, mutta kokonaisuutta täytyy arvioida laajemmin. Asiaa käydään varmasti läpi vielä kuluttajariitalautakunnan kanssa. Lisäksi asiaa täytyy käydä syvällisemmin läpi meidän lakipuolen kanssa, millaisia vaikutteita sillä on, Määttänen sanoo Moottorille. Määttäsen viittaus kokonaisuuden laajempaan arviointiin tarkoittaa muun muassa sitä, että EU-tasolla on tällä hetkellä valmisteilla uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelulle. Määttänen sanoo, että sillä, mitä EU asiassa linjaa, voi olla myös vaikutusta siihen, miten jatkossa latausasemilla toimitaan. – Oikeastaan kaikki latausta tarjoavat toimijat odottavat tällä hetkellä päätöstä. Sen on odotettu valmistuvan tämän vuoden aikana. On myös mahdollista, että EU:n tekemä päivitys menee myös tämän kuluttajariitalautakunnan päätöksen ylitse, Määttänen sanoo. Uusi asetus määrittelee latausinfraa Euroopan Unioni on julkaissut viime vuoden heinäkuussa Fit fort 55 -paketin, jonka tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen EU:n alueella. Tähän pakettiin osana kuuluu myös uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurista. Asetus vaikuttaa monella tavoin muun muassa siihen, kuinka liikenteen uusia käyttövoimia jaellaan. Asetus vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka paljon latausasemia tieverkon varrella täytyy olla ja mikä on latausasemien minimiteho. Osana tätä asetusta saatetaan säädellä myös sitä, millä tavoin sähköautojen lataushinnat latauskentillä täytyy esittää, vai riittääkö siihen esimerkiksi se, että hinnat ovat nähtävillä applikaatiossa. Määttäsen mukaan lataushintojen ilmoittaminen latauskentällä on tällä hetkellä ongelmallista sen vuoksi, että nykyisin käytössä olevat kaikki latausasemat eivät mahdollista lataushinnan esittämistä latauslaitteessa, koska kaikissa latauslaitteissa ei ole edes näyttöä. – Tämän lisäksi roaming-kumppaneiden nykyinen määrä on niin valtava, että hintojen esittäminen on hankalaa. Esimerkiksi K-Latauksella on noin 30 eri latauskumppania ympäri Eurooppaa, Määttänen sanoo. Alalla odottava tunnelma Määttäsen mukaan alalla on kaiken kaikkiaan tällä hetkellä odottava tunnelma, koska sähköautojen lataus kehittyy voimakkaasti. Määttänen kuitenkin sanoo, että digitaalisesti asioiden kehittäminen on hyvin monella tapaa mahdollista. Yksi kysymys on se, että mikä on mikäkin roaming-kumppanin valmius ja mahdollisuus toimittaa hinta latausasemille. – Sen mitä olen seurannut keskustelua eri foorumeilla, olen huomannut, että tyytyväisiä, erilaisten autotehtaiden palveluiden, jotka perustuu pelkästään roaming-toimintaan, käyttäjiä on paljon. En ehkä kokonaan lähtisi roaming-puolta poistamaan, mutta tietysti, jos se menee kuluttajasuojalain kannalta mahdottomaksi, sitä se voi äärimmillään tarkoittaa, Määttänen sanoo. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta päätös ei myöskään estä asiaan ratkaisun hakemista tuomioistuimesta. Aiotteko hakea asiaan ratkaisua tuomioistuimesta? – En lähde sitä sen enempää spekuloimaan, enemmän lakia ymmärtävien kanssa on käytävä tätä asiaa ensin läpi, Määttänen sanoo. Oletteko hyvittäneet valituksen tehneelle sähköautoilijalle tämän 18,20 euroa? – En osaa sanoa, mikä sen suhteen on tilanne tällä hetkellä. Jos kuluttajariitalautakunnan suositusta ei noudata, päätyy niin sanotulle mustalle listalle. Onko K-Lataus nyt päätymässä tälle listalle? – Ei sinne tietenkään ehdoin tahdoin haluta. Asian selvittely on vielä kesken. Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Sähköautoilija vei latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan – lautakunnan mukaan kuluttajalta laskutettiin liikaa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan