11.7.2022 Ajoneuvot ”Kadulla kaikki autot huutavat sinulle” – Polestarin Ingenlath puolustaa rauhallisuutta automuotoilussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muotoilijataustainen Polestarin toimitusjohtaja näkee maailman designin kautta. Katukuvassa näkyy saksalaisen mukaan niin äänekkäitä huutajia kuin hyviäkin tuotteita. Sähköautomerkki Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath tietää jotain autojen muotoilusta. Aiemmin saksalaismuotoilija oli töissä Volkswagenilla ja maineeseen hän nousi kehittelemällä Volvon nykyisen muotokielen. 2017 hän siirtyi johtamaan Polestaria, joka erkaantui Volvosta omaksi merkikseen osana sähköistä murrosvaihetta.Brittilehti Top Gear kysyi Ingenlathilta, että mitkä ovat hänen mietteensä nykyautojen muotoilusta.– Kävelet kadulla, jossa on paljon autoja, ja ne kaikki huutavat sinulle. Se on hyvin ylimielistä ahdistella ihmisiä näillä ilmaisuilla. Tulee olo, että 'älkää viitsikö, hiukan käytöstapoja kiitos', Ingenlath kommentoi.Hän itse puhuu hienovaraisen muotoilun puolesta. Polestarin filosofiassa kaikki autoiluun liittyvä, myös suorituskyky, ajettavuus ja aerodynamiikka, suodattuu muotoilun läpi. Skandinaavinen tyyli on rauhallisempaa, mutta myös ympäristökysymykset näkyvät arvomuutosten kautta muotoilussa. Sukupolvet vaativat enemmän kestävää kehitystä ja se vaikuttaa siihen, mikä näyttää yllättävän pian vanhalta.Polestar 2, Polestar 3, Polestar 4 (huputettu) ja Polestar 5.Tätä taustaa vasten kaikkien kilpailijoiden työt eivät vakuuta.– On ollut, ja edelleen on menossa, vaihe, jota kuvastaa ilmeikkyyden valtava ylikorostaminen.– Tehdään pelkästään visuaalisesti äänekkäitä esineitä, mikä minusta on ihmeellistä ajattelua, Ingenlath linjaa.Polestarin oma filosofia on ottanut tuulta alleen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta myös Etelä-Korea on löytänyt merkin kanssa samoille aalloille.– Muotoilu on iso asia, joka toimii ympäri maailman, se on varmaa. Se, millainen auto on ajaa, on enemmän yhdysvaltalainen ja eurooppalainen juttu. Aasiassa se ei ole niinkään asia, joka nostaa maineeseen.Ingenlath kommentoi haastattelussa myös inspiraatioistaan ja vaikutuksistaan. Viileän pinnan alla on todellinen autoharrastaja paikoin jopa eksentrisine mieltymyksineen. Lapsuuden autopelikorttien klassikoiden suoritusarvot eivät enää säväytä näinä päivinä, mutta vanhoilla autoilla on muita hyviä puolia.– Ne autot olivat kevyitä ja niissä oli huikeat A-pilarit. Niiden näkemisestä minä pidin. Kadulla olevista jokapäiväisistä autoista. En ole niinkään innostunut superautoista. Minulla on aina oma mielikuvitusautotallini täynnä arkipäivien autoja. Sellaisia kuin Renault R4, VW Kupla ja bussi sekä Citroën GS, toimitusjohtaja muistelee.Kaikki kilpailijat eivät kuitenkaan saa pelkkää kritiikkiä.– Näinä päivinä arvostan jokaista brändiä, joka näkee vaivaa hyvän designin vuoksi ja juhlistaa sen merkitystä. Britanniassa Ranger Rover ja uusi Defender ovat sellaisia autoja, ne ovat upeita tuotteita. Myös mitä Laurens [van der Acker] Renaultilla ja Derek [Jenkins] Lucidilla tekevät, Ingenlath suitsuttaa.Lähde: Top Gear Kuvat: PolestarMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAvaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Tila ja tulevaisuus edessä – Renault Juvaquatre, 4CV, Estafette, R4 ja R16 BMW XM Concept – heille, jotka valitsevat tehon vaikka silmät kiinni Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti