11.7.2022 Ajoneuvot ”Kadulla kaikki autot huutavat sinulle” – Polestarin Ingenlath puolustaa rauhallisuutta automuotoilussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muotoilijataustainen Polestarin toimitusjohtaja näkee maailman designin kautta. Katukuvassa näkyy saksalaisen mukaan niin äänekkäitä huutajia kuin hyviäkin tuotteita. Sähköautomerkki Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath tietää jotain autojen muotoilusta. Aiemmin saksalaismuotoilija oli töissä Volkswagenilla ja maineeseen hän nousi kehittelemällä Volvon nykyisen muotokielen. 2017 hän siirtyi johtamaan Polestaria, joka erkaantui Volvosta omaksi merkikseen osana sähköistä murrosvaihetta.Brittilehti Top Gear kysyi Ingenlathilta, että mitkä ovat hänen mietteensä nykyautojen muotoilusta.– Kävelet kadulla, jossa on paljon autoja, ja ne kaikki huutavat sinulle. Se on hyvin ylimielistä ahdistella ihmisiä näillä ilmaisuilla. Tulee olo, että 'älkää viitsikö, hiukan käytöstapoja kiitos', Ingenlath kommentoi.Hän itse puhuu hienovaraisen muotoilun puolesta. Polestarin filosofiassa kaikki autoiluun liittyvä, myös suorituskyky, ajettavuus ja aerodynamiikka, suodattuu muotoilun läpi. Skandinaavinen tyyli on rauhallisempaa, mutta myös ympäristökysymykset näkyvät arvomuutosten kautta muotoilussa. Sukupolvet vaativat enemmän kestävää kehitystä ja se vaikuttaa siihen, mikä näyttää yllättävän pian vanhalta.Polestar 2, Polestar 3, Polestar 4 (huputettu) ja Polestar 5.Tätä taustaa vasten kaikkien kilpailijoiden työt eivät vakuuta.– On ollut, ja edelleen on menossa, vaihe, jota kuvastaa ilmeikkyyden valtava ylikorostaminen.– Tehdään pelkästään visuaalisesti äänekkäitä esineitä, mikä minusta on ihmeellistä ajattelua, Ingenlath linjaa.Polestarin oma filosofia on ottanut tuulta alleen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta myös Etelä-Korea on löytänyt merkin kanssa samoille aalloille.– Muotoilu on iso asia, joka toimii ympäri maailman, se on varmaa. Se, millainen auto on ajaa, on enemmän yhdysvaltalainen ja eurooppalainen juttu. Aasiassa se ei ole niinkään asia, joka nostaa maineeseen.Ingenlath kommentoi haastattelussa myös inspiraatioistaan ja vaikutuksistaan. Viileän pinnan alla on todellinen autoharrastaja paikoin jopa eksentrisine mieltymyksineen. Lapsuuden autopelikorttien klassikoiden suoritusarvot eivät enää säväytä näinä päivinä, mutta vanhoilla autoilla on muita hyviä puolia.– Ne autot olivat kevyitä ja niissä oli huikeat A-pilarit. Niiden näkemisestä minä pidin. Kadulla olevista jokapäiväisistä autoista. En ole niinkään innostunut superautoista. Minulla on aina oma mielikuvitusautotallini täynnä arkipäivien autoja. Sellaisia kuin Renault R4, VW Kupla ja bussi sekä Citroën GS, toimitusjohtaja muistelee.Kaikki kilpailijat eivät kuitenkaan saa pelkkää kritiikkiä.– Näinä päivinä arvostan jokaista brändiä, joka näkee vaivaa hyvän designin vuoksi ja juhlistaa sen merkitystä. Britanniassa Ranger Rover ja uusi Defender ovat sellaisia autoja, ne ovat upeita tuotteita. Myös mitä Laurens [van der Acker] Renaultilla ja Derek [Jenkins] Lucidilla tekevät, Ingenlath suitsuttaa.Lähde: Top Gear Kuvat: PolestarMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAvaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Tila ja tulevaisuus edessä – Renault Juvaquatre, 4CV, Estafette, R4 ja R16 BMW XM Concept – heille, jotka valitsevat tehon vaikka silmät kiinni Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”