28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli Teksti Benjamin Helander Kuva Kia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hatchback-mallisena Slovakiassa valmistettava EV4 muistuttaa ulkonäöltään EV6:ta mutta tekniikaltaan EV3:a. EV4 vetoaa eri korimalleillaan asiakkaisiin, jotka eivät koe SUV-tyyppiä omakseen. Kian EV-sähköautosarja syntyi vuosikymmenen alkupuolella, ja on tasaiseen tahtiin kasvanut eri suuntiin, samalla kun palkintoja siihen kuuluville automalleille on ropissut kansallisilla ja kansainvälisillä areenoilla. Tänne Eurooppaan saatiin ensimmäisenä matalaprofiilinen crossover EV6 sekä sen jälkeen valtavan kokoinen kolmirivinen SUV EV9. Viime vuonna EV-sarjaa vietiin huomattavasti kompaktimpaan suuntaan, kun Eurooppaan tuotiin B-SUV-segmentin EV3, joka on tyyliltään kuin EV9:n pikkuinen sisar. Nyt kompaktimman pään EV-sarja saa täydennystä EV4:stä, joka puolestaan muistuttaa olemukseltaan enemmän EV6:ta. Teknisessä mielessä EV4:llä on kuitenkin huomattavasti enemmän yhteistä EV3:n kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeihin SUV:it eivät pureEV-sarjan isommat jäsenet perustuvat konsernin 800 voltin sähköarkkitehtuurille rakennettuun, takavetolähtöiseen E-GMP-pohjarakenteeseen, mutta EV3 ja nyt EV4 perustuvat puolestaan ratkaisuun, jota kutsutaan 400 voltin E-GMP:ksi, mutta joka on ensisijaisesti sähköautoja varten muokattu versio konsernin etuvetolähtöisestä K3-pohjarakenteesta, johon muiden muassa Kia Niro ja Hyundai Elantra perustuvat. Kia on taivuttanut EV4:n peräti kahdelle eri korimallille, ne ovat sedan ja hatchback. EV4:ää ei siis varsinaisesti markkinoida crossoverina, vaan se pyrkii vetoamaan joka tuutista tulevien sähköcrossoverien keskellä niihin ostajiin, jotka suosivat matalampia korimalleja. SUV-vibat jätetään EV3:lle siinäkin mielessä, että siitä poiketen EV4:ää ei saa ainakaan tässä alkuvaiheessa kuin etuvetoisena.Hatchback-mallinen EV4, joka on tarkoitettu pelkästään Euroopan markkinoille, muistuttaa ulkoiselta olemukseltaan EV6:ta. Sedan-mallinenkaan EV4 ei toki aivan maailman perinteisimpiä sedaneita ole. Kia on toteuttanut EV4:n kaksi korimallia varsin kustannustehokkaasti, sillä eri korimallit jakavat tasan saman 2,82 metrin akselivälin, ja ovat oikeastaan takaoviin saakka käytännössä identtisiä. Sedan on siis toteutettu venyttämällä hatchbackin perää. EV4 hatchbackin kokonaispituus on 4,43 metriä, ja -sedanin puolestaan 4,73 metriä eli pituuseroa on 30 senttimetrin verran. EV4 hatchback on muuten noin 13 senttimetriä pidempi kuin EV3, ja akseliväleissä ero EV3:n ja EV4:n välillä on 14 senttimetriä.Luvut kertovat, että Kia EV4 asemoituu C-segmenttiin, mutta aivan suoria kilpailijoita nimenomaan korimallin ja käyttövoiman yhdistelmänä on hankalampi hahmottaa. Sisätilojen näkökulmasta korimallin ei pitäisi vaikuttaa juuri muuhun kuin tavaratilaan, joka on sedanissa 490-litrainen, siis laskennallisesti 55 litran verran suurempi kuin hatchbackissä. Sedan on kuitenkin samalla muotoseikoistaan johtuen aerodynaamisempi, ja siksi sille ilmoitettavat WLTP-toimintamatka-arvot ovat 20 tai isomman akun osalta jopa 40 kilometriä hatchbackin lukemia paremmat. Ilmanvastuskertoimeksi sedanille ilmoitetaan hyvinkin siisti lukema 0,23.Kahdella akkukoollaKia EV4:n voimalinjapaletti on muutoin täysin sama kuin EV3:ssa, mutta kuten tuli jo mainittua, nelivetoversio jää ainakin tässä alkuvaiheessa EV3:n yksinoikeudeksi. EV4 on siis aina etuvetoinen, ja tämä tarkoittaa 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman etuakselille sijoitettua sähkömoottoria. Voimalinjapalettiin kuuluvat sähköautojen kohdalla myös akustot, ja EV4:n kohdalla nekin mukailevat EV3:a. Pienemmällä akulla varustettu malliversio kulkee nimellä Base, ja se tarkoittaa 58,3 kilowattitunnin kapasiteettia, kun taas Long Range -malliversion isompi akku on 81,4-kilowattituntinen.Toimintamatkoja tulikin jo sivuttua, mutta ne ovat hatchback-mallissa 410 kilometriä Baselle ja 590 kilometriä Long Rangelle. Kauneus on katsojan silmässä, mutta WLTP-syklillä EV4:n kauniimmaksi puoliskoksi tarkoitettu sedan yltää Basena 430 kilometriin ja Long Rangena vastaavasti jopa 630 kilometriin. Kia ei paljasta auton pikalataustehoa, mutta kertoo isommankin akun yltävän 10:stä prosentista 80 prosentin varaustilaan 31 minuutissa. Lisäksi auto mahdollistaa virran ulosoton (V2L) 3,6 kilovolttiampeerin teholla.Siellä missä se on sähköverkon puolesta mahdollista, EV4 pystyy myös syöttämään akustaan virtaa verkkoon 10 kilovolttiampeerin teholla. Tämä ominaisuus mahdollistaisi virran lataamisen edullisen sähkön aikaan, ja vastaavasti virtaa voisi syöttää verkkoon niinä hetkinä kun se on kalliimpaa.Jos ja kun suorituskyky kiinnostaa, EV4 kiihtyy molemmissa korimuodoissaan nollasta sataan 7,4 sekunnissa pienemmällä akulla ja 7,7 sekunnissa painavammalla akulla. Huippunopeus on aina 170 kilometriä tunnissa.EV4 edustaa ulkoa ja sisältä vankkaa Kian EV-sarjan tyyliä, ja auton ohjaamossa tämä tarkoittaa tuttua ilmettä sekä kahden 12,3 tuuman diginäytön kokonaisuutta. Muutamia toimintoja on säästetty yleisön pyynnöstä fyysisille painikkeille, ja ilmastoinnin säädöt hoituvat niin ikään totutusti 5,3 tuuman pikkunäytön kautta. Kia on jo parinkymmenen vuoden ajan panostanut vahvasti Eurooppaan, mikä näkyy pelkästään Eurooppaan suunnattuina malleina ja tietysti myös tuotantona Euroopassa. Kian Slovakian tehdas on tunnettu Ceedin ja Sportagen tuotannosta, mutta hatchback-mallinen EV4 tulee olemaan tehtaan ensimmäinen sähköauto.Muillekin kuin Euroopan markkinoille suunnattu sedan-mallinen EV4 tullaan sen sijaan valmistamaan Autoland Gwangmyeongissa Etelä-Koreassa EV3:n ja EV9:n rinnalla. EV4:n Korean-tuotanto on alkamassa jo maaliskuussa, mutta Euroopassa ensimmäiset EV4:t nähdään vasta vuoden toisella puoliskolla. Lähde: KiaJuttua päivitetty 2.6.2025 klo 20.05: volttiampeerit muutettu kilovolttiampeereiksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 22.5.2024 Ajoneuvot Uudistunut Kia Sorento: vihaisen näköinen lataushybridimaasturi lähtee 58 790 eurolla 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster