7.2.2016 Ajoneuvot Kannattavatko sähköautot osana autokantaa? Siihen on laskuri. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verkkotyökalun toivotaan auttavan niin päättäjiä kuin organisaation autokannasta vastaavia. Sähköauton kannattavuuden laskeminen voi olla haastavaa jo omassa elämässä, mutta entäpä kun hallittavana on kokonainen autokanta? Missä vaiheessa organisaation autokantaan kannattaa ryhtyä ujuttamaan sähköautoja eri toimialueilla? Autokannasta vastaavien päättäjien helpotukseksi Saksan ilmailu- ja avaruustutkimuksen keskus DLR Stuttgartissa on kehittänyt näihin kysymyksiin vastaavan nettityökalun. Kehitystyö on tehty osana EU:n puhtaampien ajoneuvojen kannustinprojektia (I-CVUE). Aluksi työkalu kohdennettiin erittäin suurten autokantojen hallintaan, esimerkiksi kuriiriyritysten tarpeisiin. Mutta todellisuudessa suurten autokantojen kanssa työskentelevät olivat ottaneet asiat jo harkintaansa, kun taas pienet ja keskisuuret autokannat hyötyivät nettityökalusta. Esimerkkikohteiksi mainitaankin kunnat, taksiyritykset, yhteiskäyttöautojen organisaatiot ja niin edelleen. Saksassa erityisesti hoiva-alalla on suosittu sähköautoilua, sillä monen käyttäjän autoille kertyy päivittäin noin 150 kilometrin ajomatka, ja ajoneuvoja pystytään lataamaan lounastunnilla. Toimiakseen laskuri tarvitsee aluksi tietoa autokannasta ja sen käyttökohteista, mutta toisaalta työkalu pyrkii huomioimaan muuttujia myös suoran hankintahinnan ja polttoainekustannusten ulkopuolelta. Huomioitavia asioita ovat muun muassa millaisia ovat autojen päivittäiset reitit, voidaanko sähköauto ladata omalla biosähköllä, tukeeko valtiovalta tai kaupunki sähköautoilua ja onko alueella jo valmis latausverkosto. Toisaalta tarkoituksena on myös kerätä tietoja eri maiden sähköautoistumisesta. Projektilla on myös suorempi tavoite: yhteensä 1 000 sähköautolla korvattua ajoneuvoa. Verkkolaskurilla onkin ollut jo satoja käyttäjiä kesän 2015 julkistuksen jälkeen, sillä verrattain yksinkertainen käyttöliittymä on maksanut itsensä takaisin matalampana oppimiskynnyksenä. Sovellus myös hakee läpinäkyvyyttä siten, että lopputulosten lisäksi näytetään miten siihen on päädytty. Läpinäkyvyydestä on myös toinen hyöty, sillä sen avulla työkalulla voi havainnollistaa politiikoille erilaisten sähköautojen kannustinjärjestelmien todellisen vaikutuksen – ja vertailla suunnitelmia vaikkapa naapurimaiden ratkaisuihin. Työkalun hyödyntämät vertailutiedot eivät kata tällä hetkellä nimenomaisesti Suomea, mutta lähiaikoina tapahtuva Norjan tietojen lisääminen saattaa olla ensimmäinen askel Pohjoismaihin. Lähde ja kuva: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa