29.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Matkailuvaunulla liikkeelle – huomioi nämä asiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuvaunu saattaa sopia paremmin caravan-harrastukseen, jos liikkuminen on vähäisempää. Vaunun vetämisessä on huomioitava muutamia tärkeitä asioita. Matkailuauto vai -vaunu? Siinäpä kysymys. Matkailuvaunu saattaa sopia silloin paremmin caravan-harrastukseen, jos liikkuminen on vähäisempää ja vaunu sijoitetaan pidemmäksi ajaksi paikoilleen, jopa kokonaiseksi kaudeksi kausipaikalle.Matkailuvaunu voi olla parempi vaihtoehto myös silloin, jos tilantarve on suurempi. Matkailuvaunussa samaan tilaan saadaan periaatteessa mahdutettua enemmän tai tiloista tulee väljemmät kuin matkailuautossa, koska matkailuvaunussa ei ole auton ohjaamoa ”syömässä tilaa”.Matkailuvaunun vetämisessä on huomioitavia muutamia asioita. Ensimmäinen tärkeä asia on esimerkiksi se, että vetoauton ja sen moottoritehon täytyy sopia siihen kytkettävän vaunun vetoon. Myös auton vetopaino, kokonaispaino sekä yhdistelmän kokonaispaino täytyy selvittää, ennen kuin vetohommiin lähtee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBE-kortti riittää lähes kaikkiin yhdistelmiinHenkilöautokortilla saa vetää vaunun ja auton yhdistelmää, jonka kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Ajoneuvon, sekä vetoauton ja vaunun kokonaismassat selviävät niiden rekisteriotteista. Lisäksi perävaunun kokonaismassa ei saa olla vetoajoneuvon omaa massaa suurempi.Jos yhdistelmän kokonaismassa on yli 3 500 kiloa, mutta enintään 7 000 kiloa, tällöin kuljettajalla täytyy olla BE-ajokortti, eli niin sanottu pikku-E. Tällaisen ajokortin sai aikoinaan 1990-luvulla maksamalla leimaveron, nykyisin E-kirjaimen B-kortin lisäksi saa hankittua käymällä teoria- ja ajokokeessa. Pikku-E -ajokortti riittää useimmissa vetoauton ja vaunun yhdistelmissä, kun vetoautona on henkilöauto tai pakettiauto.Näiden kahden ajokorttiluokan väliin jää B+ -ajo-oikeus, joka oikeuttaa kokonaismassaltaan enintään 4 250 kiloa painavan yhdistelmän kuljettamiseen. Yleensä tällainen yhdistelmä muodostuu kokonaismassaltaan 3 500 kiloa painavasta vetoautosta sekä vaunusta, jonka kokonaismassa on 750 kiloa.Autojen ja vaunujen kokonaismassat vaikuttavat siis siihen, millainen ajokorttiluokka vaaditaan yhdistelmien kuljettamiseen. Matkalle lähdettäessä on myös huomioitava se, että mukana matkailuautossa ja vaunussa kuljetetaan yleensä kaikenlaista lomalla tarvittavaa tavaraa, polkupyöriä, grilli, puutarhakalusteita. Kuljettajan vastuulla on varmistaa, että autoa ja vaunua lastattaessa yhdistelmän paino myöskään kuormattuna ei saa mennä ylikuorman puolelle.Muista myös aisapainoKun matkailuvaunun kytkee auton perään, muutamia tarkistuksia on hyvä tehdä. Yksi tärkeä asia on varmistua vaunun rengaspaineista sekä aisapainosta. Aisapainon merkitys on ajettavuuden kannalta merkittävä asia. Laki sanoo aisapainosta näin:Suurin osa matkailuvaunuista lukeutuu tieliikennelain mukaan O2-luokan ajoneuvoihin, joiden luokittelumassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia. Nämä ovat jarrullisia vaunuja – alapuolella oleva O1-luokkahan käsittää jarruttomat, enintään 750-kiloiset kärryt.Tieliikennelain mukaan tällainen keskiakseliperävaunu on kuormattava niin, että se kohdistaa vetoajoneuvon kytkentälaitteelle alaspäin suuntautuvan voiman. Se saa olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, pienemmän voimista ollessa määräävä. Alaspäin suuntautuva voima ei myöskään saa ylittää kytkettäville ajoneuvoille eikä kytkentälaitteille sallittuja voimia.Vaikka aisapaino saisi lain mukaan olla korkeampikin, esimerkiksi Liikenneturva suosittaa O1- ja O2- kärryjen osalta, että tavallinen ihminen jaksaa nostaa vaivatta aisan koukkuun. Käytännössä puhutaan muutamasta kymmenestä kilosta, haarukassa 25–75 kg.Oman yhdistelmän aisapainon voi suuntaa antavasti myös mitata nokkapyörän alle sijoitettavan henkilövaa’an avulla, mutta tarkemman tuloksen saa tätä tarkoitusta varten suunnitellulla aisapainovaa’alla, jollaisia on myynnissä kohtuuhintaan esimerkiksi tarvikeliikkeissä.Erillisiä apupeilejä ei enää välttämättä tarvitaSen jälkeen on varmistuttava, että vaunun vetokytkin eli vetopää on lukittuna. Tästä voi varmistua, että kytkimessä oleva merkintä osoittaa lukituksen olevan päällä ja vetopään kahva on asettunut alas. Sen lisäksi lukituksen voi varmistaa vetoaisasta voi nostamalla voimakkaasti ylöspäin.Lisäksi tarvitsee kiinnittää vaunun turvavaijeri. Nokkapyörän täytyy olla myös ylhäällä ja lukittuna sekä käännettynä kulkusuuntaan päin.Sen jälkeen vaunun seisontajarrun voi vapauttaa. Ennen liikkeelle lähtöä vaunun valot, ajovalot, jarruvalot sekä suuntavilkut täytyy tarkistaa myös. Aivan kuten matkailuautollakin liikuttaessa, on myös hyvä varmistaa, että vaunun sisällä olevat tavarat on myös paikoillaan.Nykyinen lainsäädäntö ei vaadi matkailuautoa vetäessä enää erillisiä apupeilejä, laki velvoittaa ainoastaan, että kuljettaja pystyy seuraamaan takana tulevaa liikennettä ja hän voi nähdä auton ja vaunun sivulle. Apupeilit ovat kuitenkin suositeltavat, jos vaunu on autoa selvästi leveämpi. Apupeilien avulla voi seurata muuta liikennettä, ne helpottavat peruutettaessa ja auton omat peilit voi säätää silloin esimerkiksi näyttämään vaunun pyöriä, jolloin vaunun tekemä oikaisu käännöksissä on helpommin havaittavissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista ennakoiva ajotapaKaiken kaikkiaan vaunun ulkomitat on hyvä hahmottaa ja yhdistelmän käsittelyä ja peruuttamista olisi hyvä harjoitella etukäteen ennen matkaan lähtemistä. Etukäteisharjoittelusta on hyötyä eritoten silloin, jos vaunulla joudutaan ajamaan odottamattomasti ahtaisiin paikkoihin.Kaikkien etukäteistarkistuksien jälkeen alkaa varsinainen vaunun vetäminen. Vaunun ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on nykyään 100 kilometriä tunnissa, jos vaunun luokka on niin sanottu 01 eli se luokitellaan kevytperävaunuksi, jonka kokonaispaino on alle 750 kiloa. Isommat, kokonaismassaltaan yli 750 kiloa painavien 02-luokan vaunujen nopeusrajoitus on edelleen 80 kilometriä tunnissa.Vaunun kanssa ajaessa on myös tärkeä muistaa turvallinen ja ennakoiva ajotapa. Jos vaunu alkaa jollain tietyllä nopeudella vähänkin heilumaan, se on merkki siitä, että vauhtia on hiljennettävä.Painava vaunu saa aikaiseksi aina lievää nypytystä, mikä tuntuu ratin takana. Vaunu saattaa reagoida myös sivutuuleen sekä tien uriin, varsinkin jos vaunun raideleveys on eri kuin auton – ja yleensä on. Vaunun kanssa täytyy ajaa maltilla koko ajan – ja siltikin yllättäviä tilanteita voi tulla eteen. Mitä paremmin yllättäviin tilanteisiin on varautunut esimerkiksi ajonopeuden puolesta, sitä helpompia kaikki ratin takana tehtävät toimenpiteet ovat. Vaunua vetävän on hyvä muistaa myös se, että jos väistötilanteeseen joutuu ja mitä enemmän on nopeutta, sitä suuremmaksi vaunun heiluriliike muodostuu. Kun yhdistelmän nopeus on kuljettajalla hallussa, myös mahdollinen väistöliike pysyy tällöin hallussa.Matkailuvaunun vetämistä voi verrata lentoliikenteeseen – kun kaikki mahdollinen varmistetaan hyvin etukäteen, varsinaiseen vaaratilanteeseen ei edes jouduta.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Moottori arkisto, Liikkuvakoti.fi Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster