18.9.2021 Ajoneuvot Kartanolla kilparadoille – Volvo 850 ilmestyi rata-autoluokkaan vuonna 1994 farmarikorisena Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1990-luvun BTCC oli rata-autoilua parhaimmillaan. Myös Volvo niitti menestystä sarjassa, mutta ennen sitä myös todisti, että farmariautolla voidaan ajaa kilpaa. Volvo 850 juhlii kolmikymppisiään, jonka kunniaksi kävimme tutustumassa mallisarjan ikonisimpaan T-5R -malliin klassikkokoeajon muodossa. Kasipätkän erikoismalli toi valmistajalle nuorempaa ja urheilullisempaa imagoa, mutta valmistajan uutta suuntaa lähdettiin hakemaan myös myös Brittien vakioautosarja BTCC:stä.Kyseinen sarja oli 1990-luvulla kovassa huudossa. Se tunnettiin yhtenä viihdyttävimmistä moottoriurheiluluokista: ohituksia nähtiin tuon tuosta eikä kontaktiakaan pelätty. Kaiken lisäksi autot olivat ulkonäöltään hyvin lähellä myynnissä olevia siviilimalleja, minkä ansiosta tavallisilla perheautoilla ajavien oli helppo samaistua radalla pyöriviin kilpureihin.Vuoden 1994 avauskilpailun aikaan moni katsoja joutui varmasti hieraisemaan silmiään, sillä Tom Walkinshawin pyörittämä TWR-talli oli tuonut viivalle kaksi kasipätkä-Volvoa. Ei tässä vielä mitään, mutta autot olivat farmarikorisia!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi suorituskykyeroaVolvo oli testannut molempien korimalliensa soveltumista kilpakäyttöön ja todennut, ettei niiden välillä ollut nopeudessa merkittäviä eroja. Sportswagonin painonjakauma oli porrasperäistä epäedullisempi, mutta aerodynamiikka puolestaan hieman parempi. Sportwagon valittiin lopulta aihioksi markkinointisyistä: mikä olisikaan ollut parempi keino osoittaa, että käytännöllisen kokoisella farmariautollakin voi pitää hauskaa?Kartanokilpurin voimanlähde oli 850 Turbon 2,3-litraisesta moottorista muokattu kaksilitrainen vapaasti hengittävä, joka tuotti tehoa noin 290 hv. Voima ohjattiin etupyörille kuusipykäläisen sekventaalivaihteiston kautta. Painoa autolle jäi 975 kg.Eikä farmarikori ollut 850:n kilpaversion ainoa erikoisuus, vaan TWR:n autoissa käytettiin ainoana koko sarjassa katalysaattoreita! Muutamaa vuotta myöhemmin katteja edellytettiinkin jo sarjan säännöissäkin. Yhtään voittoa Sportswagonilla ei sen yhden vuoden kilpauran aikana saavutettu, mutta auto jäi eittämättä jokaisen sarjaa seuranneen mieleen – onpa kyseinen erikoisuus tullut nykyäänkin vastaan supermarkettien hyllyillä pikkuauton hahmossa.Vuodelle 1995 kansainvälinen autoliitto FIA muutti aerodynamiikkasääntöjä niin, ettei farmarimallilla kilpailemisessa ollut enää järkeä. Volvo siirtyi muiden tapaan käyttämään sedan-koria, ja varsin menestyksekkäästi. Kyseisellä kaudella Rickard Rydell valloitti 25 kisassa ällistyttävät 13 paalupaikkaa. Voittoja auto keräsi viisi kappaletta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: VolvoLisää aiheestaKlassikko: Volvo 850 T-5R – Ruotsin historian suurin teollisuussatsaus vei Volvon julisteisiin Klassikko: Volvo 244 Turbo – kun Göteborgissa tehtiin turboista ja turvallisuudesta seksikästä Volvo P1800 ”Pyhimys” – pesunkestävä englantilainen urheiluauto Klassikko: tehtaan prototyyppi Saab 900 Cabriolet on kotimaisuuden ahdettu huipentuma Klassikkoauto voi olla hyvä sijoitus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää