18.9.2021

Kartanolla kilparadoille – Volvo 850 ilmestyi rata-autoluokkaan vuonna 1994 farmarikorisena

Kuva Eetu Kokkonen
Volvo 850 BTCC

1990-luvun BTCC oli rata-autoilua parhaimmillaan. Myös Volvo niitti menestystä sarjassa, mutta ennen sitä myös todisti, että farmariautolla voidaan ajaa kilpaa.

Volvo 850 juhlii kolmikymppisiään, jonka kunniaksi kävimme tutustumassa mallisarjan ikonisimpaan T-5R -malliin klassikkokoeajon muodossa. Kasipätkän erikoismalli toi valmistajalle nuorempaa ja urheilullisempaa imagoa, mutta valmistajan uutta suuntaa lähdettiin hakemaan myös myös Brittien vakioautosarja BTCC:stä.

Kyseinen sarja oli 1990-luvulla kovassa huudossa. Se tunnettiin yhtenä viihdyttävimmistä moottoriurheiluluokista: ohituksia nähtiin tuon tuosta eikä kontaktiakaan pelätty. Kaiken lisäksi autot olivat ulkonäöltään hyvin lähellä myynnissä olevia siviilimalleja, minkä ansiosta tavallisilla perheautoilla ajavien oli helppo samaistua radalla pyöriviin kilpureihin.

Volvo 850 BTCC

Vuoden 1994 avauskilpailun aikaan moni katsoja joutui varmasti hieraisemaan silmiään, sillä Tom Walkinshawin pyörittämä TWR-talli oli tuonut viivalle kaksi kasipätkä-Volvoa. Ei tässä vielä mitään, mutta autot olivat farmarikorisia!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei suorituskykyeroa

Volvo oli testannut molempien korimalliensa soveltumista kilpakäyttöön ja todennut, ettei niiden välillä ollut nopeudessa merkittäviä eroja. Sportswagonin painonjakauma oli porrasperäistä epäedullisempi, mutta aerodynamiikka puolestaan hieman parempi. Sportwagon valittiin lopulta aihioksi markkinointisyistä: mikä olisikaan ollut parempi keino osoittaa, että käytännöllisen kokoisella farmariautollakin voi pitää hauskaa?

Volvo 850 BTCC

Kartanokilpurin voimanlähde oli 850 Turbon 2,3-litraisesta moottorista muokattu kaksilitrainen vapaasti hengittävä, joka tuotti tehoa noin 290 hv. Voima ohjattiin etupyörille kuusipykäläisen sekventaalivaihteiston kautta. Painoa autolle jäi 975 kg.

Eikä farmarikori ollut 850:n kilpaversion ainoa erikoisuus, vaan TWR:n autoissa käytettiin ainoana koko sarjassa katalysaattoreita! Muutamaa vuotta myöhemmin katteja edellytettiinkin jo sarjan säännöissäkin.

Yhtään voittoa Sportswagonilla ei sen yhden vuoden kilpauran aikana saavutettu, mutta auto jäi eittämättä jokaisen sarjaa seuranneen mieleen – onpa kyseinen erikoisuus tullut nykyäänkin vastaan supermarkettien hyllyillä pikkuauton hahmossa.

Vuodelle 1995 kansainvälinen autoliitto FIA muutti aerodynamiikkasääntöjä niin, ettei farmarimallilla kilpailemisessa ollut enää järkeä. Volvo siirtyi muiden tapaan käyttämään sedan-koria, ja varsin menestyksekkäästi. Kyseisellä kaudella Rickard Rydell valloitti 25 kisassa ällistyttävät 13 paalupaikkaa. Voittoja auto keräsi viisi kappaletta.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Volvo

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia