18.9.2021 Ajoneuvot Kartanolla kilparadoille – Volvo 850 ilmestyi rata-autoluokkaan vuonna 1994 farmarikorisena Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1990-luvun BTCC oli rata-autoilua parhaimmillaan. Myös Volvo niitti menestystä sarjassa, mutta ennen sitä myös todisti, että farmariautolla voidaan ajaa kilpaa. Volvo 850 juhlii kolmikymppisiään, jonka kunniaksi kävimme tutustumassa mallisarjan ikonisimpaan T-5R -malliin klassikkokoeajon muodossa. Kasipätkän erikoismalli toi valmistajalle nuorempaa ja urheilullisempaa imagoa, mutta valmistajan uutta suuntaa lähdettiin hakemaan myös myös Brittien vakioautosarja BTCC:stä. Kyseinen sarja oli 1990-luvulla kovassa huudossa. Se tunnettiin yhtenä viihdyttävimmistä moottoriurheiluluokista: ohituksia nähtiin tuon tuosta eikä kontaktiakaan pelätty. Kaiken lisäksi autot olivat ulkonäöltään hyvin lähellä myynnissä olevia siviilimalleja, minkä ansiosta tavallisilla perheautoilla ajavien oli helppo samaistua radalla pyöriviin kilpureihin. Vuoden 1994 avauskilpailun aikaan moni katsoja joutui varmasti hieraisemaan silmiään, sillä Tom Walkinshawin pyörittämä TWR-talli oli tuonut viivalle kaksi kasipätkä-Volvoa. Ei tässä vielä mitään, mutta autot olivat farmarikorisia! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei suorituskykyeroa Volvo oli testannut molempien korimalliensa soveltumista kilpakäyttöön ja todennut, ettei niiden välillä ollut nopeudessa merkittäviä eroja. Sportswagonin painonjakauma oli porrasperäistä epäedullisempi, mutta aerodynamiikka puolestaan hieman parempi. Sportwagon valittiin lopulta aihioksi markkinointisyistä: mikä olisikaan ollut parempi keino osoittaa, että käytännöllisen kokoisella farmariautollakin voi pitää hauskaa? Kartanokilpurin voimanlähde oli 850 Turbon 2,3-litraisesta moottorista muokattu kaksilitrainen vapaasti hengittävä, joka tuotti tehoa noin 290 hv. Voima ohjattiin etupyörille kuusipykäläisen sekventaalivaihteiston kautta. Painoa autolle jäi 975 kg. Eikä farmarikori ollut 850:n kilpaversion ainoa erikoisuus, vaan TWR:n autoissa käytettiin ainoana koko sarjassa katalysaattoreita! Muutamaa vuotta myöhemmin katteja edellytettiinkin jo sarjan säännöissäkin. Yhtään voittoa Sportswagonilla ei sen yhden vuoden kilpauran aikana saavutettu, mutta auto jäi eittämättä jokaisen sarjaa seuranneen mieleen – onpa kyseinen erikoisuus tullut nykyäänkin vastaan supermarkettien hyllyillä pikkuauton hahmossa. Vuodelle 1995 kansainvälinen autoliitto FIA muutti aerodynamiikkasääntöjä niin, ettei farmarimallilla kilpailemisessa ollut enää järkeä. Volvo siirtyi muiden tapaan käyttämään sedan-koria, ja varsin menestyksekkäästi. Kyseisellä kaudella Rickard Rydell valloitti 25 kisassa ällistyttävät 13 paalupaikkaa. Voittoja auto keräsi viisi kappaletta. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Volvo Lisää aiheesta Klassikko: Volvo 850 T-5R – Ruotsin historian suurin teollisuussatsaus vei Volvon julisteisiin Klassikko: Volvo 244 Turbo – kun Göteborgissa tehtiin turboista ja turvallisuudesta seksikästä Volvo P1800 ”Pyhimys” – pesunkestävä englantilainen urheiluauto Klassikko: tehtaan prototyyppi Saab 900 Cabriolet on kotimaisuuden ahdettu huipentuma Klassikkoauto voi olla hyvä sijoitus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?