18.5.2024 Lentokoneet Kaupallisen lentoliikenteen paluu Ukrainaan saattaa olla yllättävänkin lähellä – useampi eurooppalainen lentoyhtiö kiinnostunut reittien uudelleenavaamisesta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joidenkin Ukrainan lentoasemien rajoitettu avautuminen kaupalliselle lentoliikenteelle voisi olla mahdollista periaatteessa yllättävänkin pian, jos kansainväliset ilmailuviranomaiset antaisivat siihen luvan. Ukrainan ilmatila on tunnetusti ollut suljettuna kaikelta kaupalliselta lentoliikenteeltä siitä lähtien, kun Venäjä aloitti maahan suurhyökkäyksensä yli kaksi vuotta sitten. Tämä tarkoittaa sekä ylilentoja että liikennettä Ukrainan lentoasemilta käsin. Kun murheelliset tapahtumat helmikuussa 2024 etenivät väistämättä siihen pisteeseen, että hyökkäys näytti väistämättömältä, alkoi ilmasilta, jolla ulkovallat evakuoivat kansalaisensa pois Ukrainasta. Myös lentoyhtiöt halusivat koneensa pois maasta ennen kuin oli liian myöhäistä. Ukrainalaisten lentoyhtiöiden, kuten Ukraine International Airlinesin, Skyup Airlinesin, Azur Air Ukrainen ja Windrosen - leasing-yhtiöiden omistamia - koneita maahan jäi. Niin ikään ainakin unkarilainen lentoyhtiö, eräs Euroopan merkittävimmistä halpalentoyhtiöistä, Wizz Air, myöhästyi kotiuttamasta kaikkia koneitaan Ukrainan kentiltä. Sittemmin aivan kourallinen koneita on viranomaisten erikoisluvalla, matalalla lentäen, transponderi sammutettuna ja tyhjänä, saatu lennettyä Ukrainasta pois, mutta nämä ovat olleet tasan ainoat kaupallisten lentokoneiden lennot Ukrainan ilmatilassa sodan syttymisen jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiova ja Lviv mahdollisia avauskohteitaKun lähdetään miettimään mihin kohteisiin Ukrainassa lentoliikenteen voisi tässä vaiheessa rajoitetusti avata, esiin nousee kaksi kaupunkia, jotka ovat kaukana rintamasta ja isoja, merkittäviä kaupunkeja. Esiin nousevat Ukrainan pääkaupunki Kiova ja siellä sijaitseva koko Ukrainan päälentoasema Boryspil International sekä maan rauhallisemmassa länsiosassa lähellä Puolan rajaa sijaitseva, noin Helsingin kokoinen Lviv. Yksi Ukrainan kaupallisen lentoliikenteen erityispiirteistä on ollut ylisuuriin lentorahtikuljetuksiin erikoistunut Antonov Airlines. Sen kotikenttä Kiovan Hostomel joutui sodan alkuvaiheessa Venäjän hyökkäyksen kohteeksi, ja venäläiset tuhosivat kentällä seisseen maailman suurimman lentokoneen, Antonov An-225 Mriyan. Kuvassa on An-124 Ruslan, josta An-225 aikoinaan jatkokehitettiin, Helsinki-Vantaalla. Kiovan Boryspil ei ole kärsinyt sodassa vaurioita esimerkiksi ohjusiskuissa, ja sitä ja sen henkilökuntaa on pidetty kaiken aikaa ikään kuin valmiudessa lentoliikenteen uudelleenkäynnistymiselle. Siellä on myös harjoiteltu esimerkiksi lentoaseman palo- ja pelastustoimintaa. Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin mielestä lentoliikenteen aukeaminen erityisesti Boryspilissä olisi maalle suuri voitonaskel. Hän isännöi diplomaattiväkeä sekä kaupallisen lentoliikenteen edustajia Boryspilissä viime joulukuussa. Vierailun päätteeksi vierailijoille annettiin symbolinen tarkastuskortti vakuuttaen, että pian Boryspilin lentoasemalla jaetaan aivan oikeita tarkastuskortteja. Merkittävistä eurooppalaisista lentoyhtiöistä erityisesti kaksi on ollut erityisen kiinnostuneita uudelleenavaamaan reittejä Ukrainaan, nimittäin latvialaislähtöinen Air Baltic sekä irlantilaisjätti Ryanair. Jälkimmäisen kuuluisa toimitusjohtaja Michael O'Leary vieraili myös Kiovassa, ilmoittaen, että mikäli lupa vain heltiäisi, Ryanair voisi avata sieltä yhteydet jopa 75 eri eurooppalaiskohteeseen. Tässä ei puhuttaisi enää mistään ihan pienimuotoisesta avauksesta. Israelista saattaa löytyä avain onnistumiseenVaikka Kiova ja Lviv sijaitsevat kaukana rintamasta ja ovat siinä mielessä melko seesteisessä tilassa, merkittävän uhan muodostaa ohjuksineen vihollinen, joka ei tunnetusti tee eroa siviili- ja sotilaskohteiden välillä. Kentät pitäisi siis suojata äärimmäisen hyvin, jotta lentoliikenneluvasta kansainväliseltä siviililiikennejärjestöltä ICAO:lta tai Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselta FAA:lta voidaan edes haaveilla. Kuten myös Zelenskyi on nostanut esiin, maailmasta löytyy valtio, joka pystyy pitämään yllä korkeatasoista kansainvälistä lentoliikennettä jatkuvista ilmauhista huolimatta, ja on tehnyt sitä jo vuosikausia. Ben-Gurionin lentoasema Israelin Tel Avivissa sijaitsee paljon lähempänä vihamielisiä alueita kuten Gazan kaistaletta hallitsevien terroristijärjestöjen tai Libanonin Hizbollahin raketinlaukaisimia, kuin Kiova Venäjän asemia. Salaisuus piilee loistavassa ilmapuolustuksessa, joka on rakennettu suojaamaan paitsi asutuskeskuksia, myös lentokenttiä. Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 UR-PSR Helsinki-Vantaalla talvella 2019. Alle vuoden kuluttua kuvan ottohetkestä kone ammuttiin alas ohjuksella nousun jälkeen Iranin Teheranista. Iranin vallankumouskaartin kahdella maasta ilmaan -ohjuksella toteutettua iskua väitettiin vahingoksi. Kaikesta huolimatta tapaus muistutti, että kaupallinenkaan lentoliikenne ei ole immuuni tuhoisille iskuille. Tämä Rautakupoliksi (engl. Iron Dome) nimetty israelilainen ohjuspuolustusjärjestelmä on maailman huippua, ja se voisi Zelenskyin mukaan olla avainasemassa Ukrainan lentoliikenteen turvaamisessa. Ukrainan ilmatilan osittaiseen avaamiseen lentoliikenteelle on siis vielä esteitä, mutta maan viranomaiset tekevät hartiavoimin töitä sen mahdollistamiseksi. Lentoliikenne avautunut MoldovaanUkrainan tilanteesta on kärsinyt myös pienehkö romaniankielinen valtio Moldova, joka sijaitsee ikään kuin Ukrainan "kainalossa" lähellä eteläisen Ukrainan nyttemmin miehitettyjä alueita, joilla on käyty taisteluita sodan alusta lähtien. Välittömät uhat pakottivat näin katkaisemaan kaupallisen lentoliikenteen myös Moldovaan ja sen pääkaupunkiin Chișinăuun. Nyt tilanne on Moldovan osalta korjaantumassa, sillä useampi eurooppalainen lentoyhtiö Air Moldovan lisäksi on palauttanut Chișinăun reittiverkostoonsa. Turvallisuuden takia reittinsä sinne katkaisseista unkarilaishalpalentoyhtiö Wizz Air teki sen marraskuussa 2023, ilmoittaen lentävänsä pääkaupunkiin rajoitetulla aikataululla Lontoosta, Roomasta ja Milanosta. Air Baltic puolestaan ilmoitti 8. toukokuuta 2024 lisäävänsä kesäohjelmistoonsa Riikasta Pohjois-Makedonian Skopjen ja Kosovon Pristinan lisäksi Chișinăun. Moldovaan lentävät nykyään lisäksi esimerkiksi Turkish Airlines, Eurowings, Austrian Airlines, TAROM, El Al Israel sekä LOT Polish Airlines. Lähteet: El País, Simple Flying, Ch-Aviation, Air BalticMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille 20.10.2024 Lentokoneet Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 29.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi