18.5.2024 Lentokoneet Kaupallisen lentoliikenteen paluu Ukrainaan saattaa olla yllättävänkin lähellä – useampi eurooppalainen lentoyhtiö kiinnostunut reittien uudelleenavaamisesta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joidenkin Ukrainan lentoasemien rajoitettu avautuminen kaupalliselle lentoliikenteelle voisi olla mahdollista periaatteessa yllättävänkin pian, jos kansainväliset ilmailuviranomaiset antaisivat siihen luvan. Ukrainan ilmatila on tunnetusti ollut suljettuna kaikelta kaupalliselta lentoliikenteeltä siitä lähtien, kun Venäjä aloitti maahan suurhyökkäyksensä yli kaksi vuotta sitten. Tämä tarkoittaa sekä ylilentoja että liikennettä Ukrainan lentoasemilta käsin. Kun murheelliset tapahtumat helmikuussa 2024 etenivät väistämättä siihen pisteeseen, että hyökkäys näytti väistämättömältä, alkoi ilmasilta, jolla ulkovallat evakuoivat kansalaisensa pois Ukrainasta. Myös lentoyhtiöt halusivat koneensa pois maasta ennen kuin oli liian myöhäistä. Ukrainalaisten lentoyhtiöiden, kuten Ukraine International Airlinesin, Skyup Airlinesin, Azur Air Ukrainen ja Windrosen - leasing-yhtiöiden omistamia - koneita maahan jäi. Niin ikään ainakin unkarilainen lentoyhtiö, eräs Euroopan merkittävimmistä halpalentoyhtiöistä, Wizz Air, myöhästyi kotiuttamasta kaikkia koneitaan Ukrainan kentiltä. Sittemmin aivan kourallinen koneita on viranomaisten erikoisluvalla, matalalla lentäen, transponderi sammutettuna ja tyhjänä, saatu lennettyä Ukrainasta pois, mutta nämä ovat olleet tasan ainoat kaupallisten lentokoneiden lennot Ukrainan ilmatilassa sodan syttymisen jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiova ja Lviv mahdollisia avauskohteitaKun lähdetään miettimään mihin kohteisiin Ukrainassa lentoliikenteen voisi tässä vaiheessa rajoitetusti avata, esiin nousee kaksi kaupunkia, jotka ovat kaukana rintamasta ja isoja, merkittäviä kaupunkeja. Esiin nousevat Ukrainan pääkaupunki Kiova ja siellä sijaitseva koko Ukrainan päälentoasema Boryspil International sekä maan rauhallisemmassa länsiosassa lähellä Puolan rajaa sijaitseva, noin Helsingin kokoinen Lviv. Yksi Ukrainan kaupallisen lentoliikenteen erityispiirteistä on ollut ylisuuriin lentorahtikuljetuksiin erikoistunut Antonov Airlines. Sen kotikenttä Kiovan Hostomel joutui sodan alkuvaiheessa Venäjän hyökkäyksen kohteeksi, ja venäläiset tuhosivat kentällä seisseen maailman suurimman lentokoneen, Antonov An-225 Mriyan. Kuvassa on An-124 Ruslan, josta An-225 aikoinaan jatkokehitettiin, Helsinki-Vantaalla. Kiovan Boryspil ei ole kärsinyt sodassa vaurioita esimerkiksi ohjusiskuissa, ja sitä ja sen henkilökuntaa on pidetty kaiken aikaa ikään kuin valmiudessa lentoliikenteen uudelleenkäynnistymiselle. Siellä on myös harjoiteltu esimerkiksi lentoaseman palo- ja pelastustoimintaa. Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin mielestä lentoliikenteen aukeaminen erityisesti Boryspilissä olisi maalle suuri voitonaskel. Hän isännöi diplomaattiväkeä sekä kaupallisen lentoliikenteen edustajia Boryspilissä viime joulukuussa. Vierailun päätteeksi vierailijoille annettiin symbolinen tarkastuskortti vakuuttaen, että pian Boryspilin lentoasemalla jaetaan aivan oikeita tarkastuskortteja. Merkittävistä eurooppalaisista lentoyhtiöistä erityisesti kaksi on ollut erityisen kiinnostuneita uudelleenavaamaan reittejä Ukrainaan, nimittäin latvialaislähtöinen Air Baltic sekä irlantilaisjätti Ryanair. Jälkimmäisen kuuluisa toimitusjohtaja Michael O'Leary vieraili myös Kiovassa, ilmoittaen, että mikäli lupa vain heltiäisi, Ryanair voisi avata sieltä yhteydet jopa 75 eri eurooppalaiskohteeseen. Tässä ei puhuttaisi enää mistään ihan pienimuotoisesta avauksesta. Israelista saattaa löytyä avain onnistumiseenVaikka Kiova ja Lviv sijaitsevat kaukana rintamasta ja ovat siinä mielessä melko seesteisessä tilassa, merkittävän uhan muodostaa ohjuksineen vihollinen, joka ei tunnetusti tee eroa siviili- ja sotilaskohteiden välillä. Kentät pitäisi siis suojata äärimmäisen hyvin, jotta lentoliikenneluvasta kansainväliseltä siviililiikennejärjestöltä ICAO:lta tai Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselta FAA:lta voidaan edes haaveilla. Kuten myös Zelenskyi on nostanut esiin, maailmasta löytyy valtio, joka pystyy pitämään yllä korkeatasoista kansainvälistä lentoliikennettä jatkuvista ilmauhista huolimatta, ja on tehnyt sitä jo vuosikausia. Ben-Gurionin lentoasema Israelin Tel Avivissa sijaitsee paljon lähempänä vihamielisiä alueita kuten Gazan kaistaletta hallitsevien terroristijärjestöjen tai Libanonin Hizbollahin raketinlaukaisimia, kuin Kiova Venäjän asemia. Salaisuus piilee loistavassa ilmapuolustuksessa, joka on rakennettu suojaamaan paitsi asutuskeskuksia, myös lentokenttiä. Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 UR-PSR Helsinki-Vantaalla talvella 2019. Alle vuoden kuluttua kuvan ottohetkestä kone ammuttiin alas ohjuksella nousun jälkeen Iranin Teheranista. Iranin vallankumouskaartin kahdella maasta ilmaan -ohjuksella toteutettua iskua väitettiin vahingoksi. Kaikesta huolimatta tapaus muistutti, että kaupallinenkaan lentoliikenne ei ole immuuni tuhoisille iskuille. Tämä Rautakupoliksi (engl. Iron Dome) nimetty israelilainen ohjuspuolustusjärjestelmä on maailman huippua, ja se voisi Zelenskyin mukaan olla avainasemassa Ukrainan lentoliikenteen turvaamisessa. Ukrainan ilmatilan osittaiseen avaamiseen lentoliikenteelle on siis vielä esteitä, mutta maan viranomaiset tekevät hartiavoimin töitä sen mahdollistamiseksi. Lentoliikenne avautunut MoldovaanUkrainan tilanteesta on kärsinyt myös pienehkö romaniankielinen valtio Moldova, joka sijaitsee ikään kuin Ukrainan "kainalossa" lähellä eteläisen Ukrainan nyttemmin miehitettyjä alueita, joilla on käyty taisteluita sodan alusta lähtien. Välittömät uhat pakottivat näin katkaisemaan kaupallisen lentoliikenteen myös Moldovaan ja sen pääkaupunkiin Chișinăuun. Nyt tilanne on Moldovan osalta korjaantumassa, sillä useampi eurooppalainen lentoyhtiö Air Moldovan lisäksi on palauttanut Chișinăun reittiverkostoonsa. Turvallisuuden takia reittinsä sinne katkaisseista unkarilaishalpalentoyhtiö Wizz Air teki sen marraskuussa 2023, ilmoittaen lentävänsä pääkaupunkiin rajoitetulla aikataululla Lontoosta, Roomasta ja Milanosta. Air Baltic puolestaan ilmoitti 8. toukokuuta 2024 lisäävänsä kesäohjelmistoonsa Riikasta Pohjois-Makedonian Skopjen ja Kosovon Pristinan lisäksi Chișinăun. Moldovaan lentävät nykyään lisäksi esimerkiksi Turkish Airlines, Eurowings, Austrian Airlines, TAROM, El Al Israel sekä LOT Polish Airlines. Lähteet: El País, Simple Flying, Ch-Aviation, Air BalticMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster