18.5.2024

Kaupallisen lentoliikenteen paluu Ukrainaan saattaa olla yllättävänkin lähellä – useampi eurooppalainen lentoyhtiö kiinnostunut reittien uudelleenavaamisesta

Kuva Benjamin Helander

Joidenkin Ukrainan lentoasemien rajoitettu avautuminen kaupalliselle lentoliikenteelle voisi olla mahdollista periaatteessa yllättävänkin pian, jos kansainväliset ilmailuviranomaiset antaisivat siihen luvan.

Ukrainan ilmatila on tunnetusti ollut suljettuna kaikelta kaupalliselta lentoliikenteeltä siitä lähtien, kun Venäjä aloitti maahan suurhyökkäyksensä yli kaksi vuotta sitten. Tämä tarkoittaa sekä ylilentoja että liikennettä Ukrainan lentoasemilta käsin. Kun murheelliset tapahtumat helmikuussa 2024 etenivät väistämättä siihen pisteeseen, että hyökkäys näytti väistämättömältä, alkoi ilmasilta, jolla ulkovallat evakuoivat kansalaisensa pois Ukrainasta.

Myös lentoyhtiöt halusivat koneensa pois maasta ennen kuin oli liian myöhäistä. Ukrainalaisten lentoyhtiöiden, kuten Ukraine International Airlinesin, Skyup Airlinesin, Azur Air Ukrainen ja Windrosen - leasing-yhtiöiden omistamia - koneita maahan jäi. Niin ikään ainakin unkarilainen lentoyhtiö, eräs Euroopan merkittävimmistä halpalentoyhtiöistä, Wizz Air, myöhästyi kotiuttamasta kaikkia koneitaan Ukrainan kentiltä. Sittemmin aivan kourallinen koneita on viranomaisten erikoisluvalla, matalalla lentäen, transponderi sammutettuna ja tyhjänä, saatu lennettyä Ukrainasta pois, mutta nämä ovat olleet tasan ainoat kaupallisten lentokoneiden lennot Ukrainan ilmatilassa sodan syttymisen jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiova ja Lviv mahdollisia avauskohteita

Kun lähdetään miettimään mihin kohteisiin Ukrainassa lentoliikenteen voisi tässä vaiheessa rajoitetusti avata, esiin nousee kaksi kaupunkia, jotka ovat kaukana rintamasta ja isoja, merkittäviä kaupunkeja. Esiin nousevat Ukrainan pääkaupunki Kiova ja siellä sijaitseva koko Ukrainan päälentoasema Boryspil International sekä maan rauhallisemmassa länsiosassa lähellä Puolan rajaa sijaitseva, noin Helsingin kokoinen Lviv.

Yksi Ukrainan kaupallisen lentoliikenteen erityispiirteistä on ollut ylisuuriin lentorahtikuljetuksiin erikoistunut Antonov Airlines. Sen kotikenttä Kiovan Hostomel joutui sodan alkuvaiheessa Venäjän hyökkäyksen kohteeksi, ja venäläiset tuhosivat kentällä seisseen maailman suurimman lentokoneen, Antonov An-225 Mriyan. Kuvassa on An-124 Ruslan, josta An-225 aikoinaan jatkokehitettiin, Helsinki-Vantaalla.

Kiovan Boryspil ei ole kärsinyt sodassa vaurioita esimerkiksi ohjusiskuissa, ja sitä ja sen henkilökuntaa on pidetty kaiken aikaa ikään kuin valmiudessa lentoliikenteen uudelleenkäynnistymiselle. Siellä on myös harjoiteltu esimerkiksi lentoaseman palo- ja pelastustoimintaa. Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin mielestä lentoliikenteen aukeaminen erityisesti Boryspilissä olisi maalle suuri voitonaskel. Hän isännöi diplomaattiväkeä sekä kaupallisen lentoliikenteen edustajia Boryspilissä viime joulukuussa. Vierailun päätteeksi vierailijoille annettiin symbolinen tarkastuskortti vakuuttaen, että pian Boryspilin lentoasemalla jaetaan aivan oikeita tarkastuskortteja.

Merkittävistä eurooppalaisista lentoyhtiöistä erityisesti kaksi on ollut erityisen kiinnostuneita uudelleenavaamaan reittejä Ukrainaan, nimittäin latvialaislähtöinen Air Baltic sekä irlantilaisjätti Ryanair. Jälkimmäisen kuuluisa toimitusjohtaja Michael O'Leary vieraili myös Kiovassa, ilmoittaen, että mikäli lupa vain heltiäisi, Ryanair voisi avata sieltä yhteydet jopa 75 eri eurooppalaiskohteeseen. Tässä ei puhuttaisi enää mistään ihan pienimuotoisesta avauksesta.

Israelista saattaa löytyä avain onnistumiseen

Vaikka Kiova ja Lviv sijaitsevat kaukana rintamasta ja ovat siinä mielessä melko seesteisessä tilassa, merkittävän uhan muodostaa ohjuksineen vihollinen, joka ei tunnetusti tee eroa siviili- ja sotilaskohteiden välillä. Kentät pitäisi siis suojata äärimmäisen hyvin, jotta lentoliikenneluvasta kansainväliseltä siviililiikennejärjestöltä ICAO:lta tai Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselta FAA:lta voidaan edes haaveilla.

Kuten myös Zelenskyi on nostanut esiin, maailmasta löytyy valtio, joka pystyy pitämään yllä korkeatasoista kansainvälistä lentoliikennettä jatkuvista ilmauhista huolimatta, ja on tehnyt sitä jo vuosikausia. Ben-Gurionin lentoasema Israelin Tel Avivissa sijaitsee paljon lähempänä vihamielisiä alueita kuten Gazan kaistaletta hallitsevien terroristijärjestöjen tai Libanonin Hizbollahin raketinlaukaisimia, kuin Kiova Venäjän asemia. Salaisuus piilee loistavassa ilmapuolustuksessa, joka on rakennettu suojaamaan paitsi asutuskeskuksia, myös lentokenttiä.

Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 UR-PSR Helsinki-Vantaalla talvella 2019. Alle vuoden kuluttua kuvan ottohetkestä kone ammuttiin alas ohjuksella nousun jälkeen Iranin Teheranista. Iranin vallankumouskaartin kahdella maasta ilmaan -ohjuksella toteutettua iskua väitettiin vahingoksi. Kaikesta huolimatta tapaus muistutti, että kaupallinenkaan lentoliikenne ei ole immuuni tuhoisille iskuille.

Tämä Rautakupoliksi (engl. Iron Dome) nimetty israelilainen ohjuspuolustusjärjestelmä on maailman huippua, ja se voisi Zelenskyin mukaan olla avainasemassa Ukrainan lentoliikenteen turvaamisessa.

Ukrainan ilmatilan osittaiseen avaamiseen lentoliikenteelle on siis vielä esteitä, mutta maan viranomaiset tekevät hartiavoimin töitä sen mahdollistamiseksi.

Lentoliikenne avautunut Moldovaan

Ukrainan tilanteesta on kärsinyt myös pienehkö romaniankielinen valtio Moldova, joka sijaitsee ikään kuin Ukrainan "kainalossa" lähellä eteläisen Ukrainan nyttemmin miehitettyjä alueita, joilla on käyty taisteluita sodan alusta lähtien. Välittömät uhat pakottivat näin katkaisemaan kaupallisen lentoliikenteen myös Moldovaan ja sen pääkaupunkiin Chișinăuun.

Nyt tilanne on Moldovan osalta korjaantumassa, sillä useampi eurooppalainen lentoyhtiö Air Moldovan lisäksi on palauttanut Chișinăun reittiverkostoonsa. Turvallisuuden takia reittinsä sinne katkaisseista unkarilaishalpalentoyhtiö Wizz Air teki sen marraskuussa 2023, ilmoittaen lentävänsä pääkaupunkiin rajoitetulla aikataululla Lontoosta, Roomasta ja Milanosta.

Air Baltic puolestaan ilmoitti 8. toukokuuta 2024 lisäävänsä kesäohjelmistoonsa Riikasta Pohjois-Makedonian Skopjen ja Kosovon Pristinan lisäksi Chișinăun.

Moldovaan lentävät nykyään lisäksi esimerkiksi Turkish Airlines, Eurowings, Austrian Airlines, TAROM, El Al Israel sekä LOT Polish Airlines.

Lähteet: El País, Simple Flying, Ch-Aviation, Air Baltic

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat