26.11.2021

Kawasaki H2 SX – Huipputehokas tutkailija

Kawasaki H2 SX

200-hevosvoimainen kompressoriahdettu moottori ja etu- ja takatutkan avulla toimivat adaptiivinen vakionopeussäädin, törmäysvaroitin ja kuolleenkulman varoitin tekevät H2 SX:stä sekä tehokkaimman että varustelluimman sporttouring-luokan moottoripyörän.

Kawasaki on malliuudistuksen yhteydessä pitänyt H2 SX:n teholukeman 200 hevosvoimassa, vaikka kompressoriahtimen avulla 1 000-kuutioisesta rivinelosesta olisi helpolla saanut irti suuremmatkin lukemat.

Yhdessä 137 newtonmetrin väännön kanssa suorituskykyä riittää enemmän kuin tarpeeksi. Siitä huolimatta moottoriin on tehty useita muutoksia, mm. kytkimen toimintaa kehitetty, nokka-akseleiden ajoituksia muutettu, pakoputkisto ja katalysaattori ovat kokeneet muutoksia ja lisäksi imuääniä on muokattu vaimeammiksi. Lopputuloksena moottori on keskialueella aiempaa vahvempi samalla kun polttoainetalouden kerrotaan parantuneen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutkatekniikalla lisää turvallisuutta

Suurin uutuus on etu- ja takatutka, jotka mahdollistavat adaptiivisen vakionopeussäätimen, kuolleenkulman varoittimen ja törmäysvaroittimen käyttöönoton. Nämä kaikki kuuluvat jo perusmallin varustukseen, samoin kuin quickhifter-vaihdeavustin, mäkilähtöavustin, rengaspainevalvonta, avaimeton käyttö, hätäjarrutusvaroitin ja kaarreajovalot.

Kawasaki H2 SX

Kun vielä mittaristo on kasvatettu 6,5-tuumaiseksi TFT-värinäytöksi ja siinä on Kawasaki SPIN -älypuhelinsovellus, niin lisävarustelistalta ei juuri tarvitse rastittaa muuta kuin sivulaukut, ja H2 SX on valmis pitkille matkoillekin. Ja sen se tekee mukavasti. Jos kaipaa vielä lisää mukavuutta, niin H2 SX SE:n mallimerkinnän viimeiset kaksi kirjainta lisäävät varustetasoa Showan valmistamalla semiaktiivisella Skyhook-jousituksella ja jarruvarustus paranee pykälän tehokkaampaan nelimäntäisten , radiaalikiinnitteisten Brembo Stylema -satuloiden avulla.

Moottorissa on kolme valinnaista tehoasetusta: Full (100 %), Middle (75 %) ja Low (50 %). Moottorijarrutuksen sekä luiston- ja keulimiseneston tasot on säädettävissä. Kuljettaja voi valita sopivan yhdistelmän kolmesta valmiista ajoasetuksesta: Sport, Road ja Rain. Lisäksi on vielä neljäs Rider-asetus, johon voi asettaa edellä mainituille avustimille haluamansa asetukset.

Kawasaki H2 SX

Ulkoisesti uutuuden erottaa pienemmistä etuvaloista ja hieman uudenlaisesta etukatteesta, ja muutosten syynä on etututkan ja isomman mittariston tilavaatimukset. Mukavuutta on lisätty muhkeammilla satuloilla ja nyt vakiovarusteisiin lisätyillä kahvanlämmittimillä.

Kawasaki H2 SX

Moottori: nelisylinterinen kompressoriahdettu rivimoottori, 998cc
Teho: 147 kW (200 hv) / 11 000 r/min
Vääntö: 137,3 Nm / 8 500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6-vaihteinen dog ring -vaihteisto, ketjuveto

Akseliväli: 1 480 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 266 kg (H2 SX SE 267 kg)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat