6.11.2022

Käytettyjen autojen myynti on sukeltanut tänä vuonna merkittävästi

Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Suomalainen autokauppa on lähinnä käytettyjen autojen kauppaa, sen vuoksi käytettyjen autojen myynnin sukeltaminen on erittäin merkittävä asia.

Julkinen keskustelu kohdistuu usein uusiin autoihin, mutta käytettyjen autojen myynnin sukeltaminen on erittäin merkittävä asia, merkittävämpi kuin uusien autojen myynnin lasku.

Suomessa myydään käytettyjä autoja kuusi kertaa enemmän kuin uusia autoja. Tänä vuonna suomalaiset ovat ostaneet yhteensä 56 671 käytetty autoa vähemmän kuin viime vuonna, joka on 12 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Viime vuonna Suomessa ostettiin lokakuun alkuun mennessä 480 716 käytettyä henkilöautoa, tänä vuonna 424 045.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajossa olevan auton keskimääräinen arvo 6800 euroa

Uusia autoja ostettiin lokakuun alkuun mennessä 20 prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoteen. Yhteensä käytettyjen ja uusien autojen ostaminen väheni tänä vuonna lokakuun alkuun mennessä viime vuodesta 13 prosenttia. Kappalemäärässä tämä on yhteensä 72 416 autoa vähemmän. Vuosittaiset määrät ovat aiemmin olleet noin 630 000 käytettyä autoa ja noin 100 000 uutta autoa. Tiedot ovat Autoalan tiedotuskeskukselta.

– Julkinen keskustelu kohdistuu uusiin autoihin, mutta todellisuudessa käytettyjen autojen menekin uppoaminen on muutoksena Suomessa paljon merkittävämpi kuin uusien autojen vastaava. Suomessa on jo eurooppalaisittain poikkeuksellisen iäkäs autokanta. Se kehitys vain kiihtyy, Beely Oy:n toimitusjohtaja Pertti Pigg sanoo.

– Autoalan tiedotuskeskuksen viimevuotisen arvion mukaan Suomessa ajossa olevan auton keskimääräinen arvo on 6800 euroa. Kun uusi auto maksaa yleensä 30 000–50 000 euroa, tuohon keskiarvoon tarvitaan aika monta alle 6000 euron arvoista autoa. Siitä on pitkä matka kovin tuoreen auton ostamiseen, Pigg sanoo.

Selkeästi eniten uusia autoja ostetaan maakunnista sekä lukumääräisesti että väkilukuun suhteutettuna Uudellamaalla.

Autokannan suuri ikä on autojen päästöjen vuoksi ympäristöongelma, mutta myös liikenneturvallisuusongelma, sillä autot ovat kehittyneet turvallisimmiksi vuosien saatossa.

Autojen keski-ikä nousee koko ajan

Autojen lukumäärä on Suomessa kasvanut yhtäjaksoisesti runsaan 10 vuoden ajan, aina vuodesta 2009 asti. Kun autojen lukumäärä ja samalla niiden keski-ikä nousee, se tarkoittaa, että Suomessa ajetaan koko ajan vain vanhemmilla autoilla ja niiden romutusikä nousee.

– Uudet autot ovat liikenneturvallisuudelle ja autokannan uusiutumiselle tärkeitä, mutta suomalaiset ostivat ennen koronakriisiäkin vuosittain niin vähän uusia autoja, että niillä ei koko autokannan ikääntyminen käänny. Vaan käytetyillä. Sillä että vaihdetaan 15 vuotta vanha 5 vuotta vanhaan, Pigg toteaa.

– Autojen ostaminen on Suomessa muuttunut. Merkittävimmän muutoksen teki koronakriisi, jonka aikana vuosittain ostettujen uusien henkilöautojen määrä vajosi alle 100 000 autoon. Kehityssuunta on vauhdittunut tänä vuonna, eivätkä megatrendit kannusta auton omistamiseen. Mutta koska tarpeet ovat entisellään, nyt kasvaa yritysten omistamien autojen osuus. Tämä muutos voi osoittautua pysyväksi, Pigg kommentoi.

– Autoalan keskusliiton mukaan yli 50 000 suomalaista odottaa tällä hetkellä uuden autonsa toimitusta. Kun vuoden aikana alle 100 000 ihmistä ostaa uuden henkilöauton, 50 000 odottavaa on iso osuus, Pigg lisää.

Uusien autojen toimitusajat ovat edelleen useilla merkeillä ja malleilla 12–18 kuukautta. Se johtuu muun muassa komponenttipulasta, joka seurasi koronasuojelun takia pysäytetyistä tehtaista.

Nuoret suosivat autoilua ilman omistamista

Autoilu ilman omistamista kasvattaa koko ajan enemmän suosiotaan. Etenkin nuoret aikuiset suosivat tätä tapaa autoilla. Esimerkiksi yli 30 prosenttia Beelyn käyttäjistä on alle 30-vuotiaita. Toisaalta alle 25-vuotiaiden osuus käyttäjistä on 5 prosenttia. Raja siihen, missä iässä suomalaiset kiinnostuvat auton saamisesta arkeensa, mutta myös kuukausiautoilusta, näyttää olevan hyvin selkeä.

Beely on yksi markkinoilla oleva palvelu, jonka kautta auton voi hankkia kuukausimaksulla käyttöönsä ilman auton omistamista.

Puolet Beelyn käyttäjistä on naisia, mikä on hyvin poikkeuksellista autoalalla. Tilauksista 75 prosenttia tehdään verkossa, mikä sekin on poikkeuksellista.

Lähde: Beely

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat