Käytetyt erikoisuudet: aivan ihana Microlino!

Kuva Nettiauto, BMW

Kaikkien rakastaman kulttikääpiöauto Isettan sveitsiläinen reinkarnaatio on rantautunut Suomeen käyttämättömänä käytettynä erikoisuutena.

Isetta (suom. ”pikku Iso”) on kokoistaan isompi persoonallisuus autojen joukossa. Kyseessä on italialaisen Iso Autoveicolin 50-luvun Euroopan ahtaisiin mutta alati autoistuviin kaupunkeihin kehittämä kääpiöauto, jossa on useita hyvin omaleimaisia piirteitä.

Isetta sai vuosien aikana useammankin eri merkin logot, mutta varmasti tunnetuin nimiyhdistelmä tälle 2,3 metriä pitkälle yksioviselle nelipyörälle on BMW Isetta.

Voi miettiä, kuinka hyvin Isettan saisi istutettua BMW:n nykymallistoon, mutta BMW:n ei sitä tarvitse tehdä, koska sveitsiläinen Micro Mobility Systems on jo ottanut vastattavakseen Isettan modernin tulkinnan.

Microlino esiteltiin alun perin vuonna 2016, mutta tuotantoon se päätyi vasta vuonna 2022. Nyt sellaisia on päätynyt jo Suomeen asti meidän iloksemme.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Microlino Dolcevita vm. 2025

Siitä tuli tänä vuonna kuluneeksi tasan 70 vuotta, kun BMW lanseerasi oman versionsa Isettasta. Sitä pidetään maailman ensimmäisenä tuotantoautona, joka ylsi polttoaineen keskikulutukseen 3 litraa sadalla.

Microlino - jollainen löytyy Nettiauton valikoimista helsinkiläisen autoliikkeen tuotteena - ei sen sijaan kuluta pisaraakaan polttoainetta, sillä se on täyssähköinen. Sähköä Microlino kuluttaa 6,9 kilowattituntia sadalla kilometrillä eli 10 kilowattitunnin akustosta riittää virtaa noin 170 kilometrille. Sähkö jauhetaan liike-energiaksi 12 kilowatin eli 16 hevosvoiman sähkömoottorilla, ja vauhtia riittää aina 90 km/h nopeuteen asti.

Microlinossa on säilytetty nykyautoksi tai "autoksi" yllättävän uskollisesti esikuvan mitat. Auto ei ole kuin parikymmentä senttimetriä Isettaa pidempi, sen 1,4 metrin leveys on samalla kymmenluvulla Isettan kanssa, ja korkeuttakin on tullut lisää vain maltillisesti.

Kaksipaikkaisen Microlinon omamassa on vain noin 435 kiloa, vaikka se kantaa mukanaan myös ajoakkua. Microlinossa on kaksi istuinta, ja ovi aukeaa edestä aivan kuten alkuperäisessäkin Isettassa. Perästä löytyy myös kokonainen takaluukku.

Microlino on sveitsiläinen, mutta samalla hyvin italialainen, edelleenkin esikuvansa vanavedessä. Microlinot valmistetaan Italian Torinossa ja kaikessa nimistössä toistuu italian kieli. Tämä malliversio on Microlino Dolcevita, mutta saatavilla on myös Microlino Competizione, jollaisia muuten näkyy liikkeen sisällä myynti-ilmoituksen kuvissa. Auton ulkovärikin on Milano Red.

Avattava rättikatto luo Microlinoon juuri oikean fiiliksen.

Myynti-ilmoituksen mukaan tällä Microlinolla on ajettu 95 kilometriä eli kyseessä on erikoisuus mutta hädin tuskin käytetty sellainen. Härveli on myös rekisteröimätön eli jää ostajan vastuulle päättää, tuleeko siitä kenties kevytmoottoripyörä vai mikä. Liikenteen seassa erottuva siitä ainakin takuuvarmasti tulee.

Lähteet: Nettiauto, BMW, Micro Mobility Systems

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat